سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خراسان رضوي/

افتتاح نمایشگاه تخصصی فرش دستباف مشهد

هشتمین نمایشگاه تخصصی فرش دستباف با حضور نمایندگانی از مرکز ملی فرش ایران، رییس شرکت سهامی فرش ایران، روسای ادارات و سازمان‌های خراسان رضوی و تولیدکنندگان فرش سراسر کشور در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی مشهد افتتاح شد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ، نمایشگاه فرش از 20 تا 25 مرداد ماه سال جاری، در فضایی به وسعت بیش ازسه هزار متر مربع و با 75 غرفه، در سالن فردوسی نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار می‌شود که ضمن ایجاد فضایی رقابتی در میان تولیدکنندگان، امکان مقایسه همزمان را در اختیار عموم و متخصصان قرار می‌دهد.

رییس اتحادیه صنفی صادرکنندگان فرش دستباف خراسان رضوی، شب گذشته در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه گفت: وجه تمایز هشتمین نمایشگاه نسبت به نمایشگاه‌های گذشته تقویت جنبه‌های صادراتی فرش دستباف، ارائه تولیدات عشایری استان و حضور بیش‌تر مشتریان خارجی است.

هادی مخملی ادامه داد: علاوه بر سیاست خاص برگزاری این نمایشگاه که تقویت جنبه‌های صادراتی فرش دستباف است، عرضه محصولات با طرح‌ها و نقشه‌های متنوع و بدیع نیز از اهداف برپایی نمایشگاه به شمار می‌رود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های قابل توجه استان در تولید فرش دستباف عنوان کرد: برگزاری نمایشگاه زمینه خوبی را برای ارائه تولیدات برتر و جدید به عنوان نماد فرش خراسان رضوی و متناسب با سلیقه مشتریان فراهم می‌آورد.

رییس اتحادیه صنفی صادرکنندگان فرش دستباف خراسان رضوی در خصوص استقبال مردم از نمایشگاه فرش دستباف تصریح کرد: استقبال بازدیدکنندگان در هر دوره از برگزاری نمایشگاه نسبت به دوره قبل، به طور قابل توجهی افزایش یافته و امسال نیز با توجه به تبلیغات گسترده انتظار می‌رود، که استقبال در روزهای آتی چشمگیر شود.

مخملی خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان و فعالانی از استان‌های خراسان شمالی، خراسان جنوبی، اصفهان، قم، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، تهران و گلستان نیز محصولات خود را در هشتمین نمایشگاه فرش دستباف مشهد در معرض دید عموم قرار داده‌اند.

در حاشیه مراسم افتتاحیه هشتمین نمایشگاه بین‌المللی فرش دستباف مشهد رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی فرش ایران گفت: برگزاری نمایشگاه تخصصی فرش، خصوصا در استان‌ها زمینه خوبی را برای تولیدکنندگان و فعالان هنر و صنعت ایجاد کرده تا بتوانند فعالیت‌ها و اقدامات خود را در زمینه گسترش فرش به نمایش بگذارند ومسئولین با عملکرد آن‌ها آشنا شوند. همچنین این‌گونه نمایشگاه‌ها تبادل خوبی بین خریداران و تولیدکنندگان برقرار می‌کند و نقش سازنده در سلیقه‌سازی و سلیقه‌یابی نیز دارد.

محمدرضا عابدی اظهار کرد: صنعت فرش به دلیل شرایط اقتصادی کشور، نوسانات مختلفی داشته، به طوری که ما در سال گذشته فعالیت‌های گسترده و فروش خوبی داشته‌ایم و این به دلیل مناسب بودن قیمت‌ها، شرایط اقتصادی بازار و انگیزه مردم برای سرمایه‌گذاری در زمینه فرش بود، اما امسال با توجه به شرایط اقتصادی و تورم، قیمت‌ها بالا رفت و بازار دچار رکود شد، البته این روند در سال‌های متوالی قابل تکرار است، اما با توجه به همراه بودن صنعت فرش با فرهنگ و هنراصیل ایرانی، جای نگرانی وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در زمان رکود بازار، وظیفه دولت، حمایت از هنرمندان و تولیدکنندگان فرش از طریق پرداخت یارانه‌های غیرمستقیم است که ما امیداواریم با سیاست‌های دولت یازدهم در زمینه هدفمند کردن یارانه‌ها، به بافندگان و تولیدکنندگان که در زمینه فرش فعالیت دارند، یارانه بیش‌تری پرداخت شود تا آن‌ها به این شغل علاقه بیش‌تری نشان دهند.

عابدی در خصوص صادرات فرش گفت: با توجه به رکود اقتصادی که در کشور و جهان وجود دارد، در زمینه صادرات فرش ما با کاهش مواجه هستیم که از نظر ارزی بیش از 1.5 درصد وارزشی 34 درصد کاهش داشتیم و این نشان‌دهنده این است که صادرات فرش ما به همان میزان سال 1391 است، اما ارزش‌ها در گمرک احراز نشده و این سبب شده است که فرش با قیمت کمتری صادر شود و باید هرچه سریع‌تر نرخ‌گذاری‌ها اصلاح و قیمت‌های واقعی مشخص شود.

وی اضافه کرد: براساس تجزیه و تحلیل داده‌های آماری صادرات امسال، نزول وکاهش 30 تا 38 درصدی صادرات فقط در تبادلات با افغانستان و پاکستان ایجاد شده است، اما از طرف دیگر صادرات به کشور روسیه 132درصد و به عمان 70 درصد رشد داشته است و توانسته‌ایم به بازارهای جدیدی دست پیدا کنیم.

قائم مقام مرکز ملی فرش ایران افزود: مجتمع‌های قالی‌بافی نقش بسیار موثری در کیفیت و افزایش فرش دستباف دارند، به همین دلیل مرکز ملی فرش تسهیلاتی برمبنای متراژمجتمع با همکاری بانک صنعت ومعدن ایجاد کرده و در اختیار متقاضیان قرارداده است. 450 هزار نفراز بافندگان و تولیدکنندگان نیز تحت پوشش بیمه قالی‌بافی قرار گرفته‌اند.
منبع: ایسنا
برچسب ها: مشهد ، فرش ، نمایشگاه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.