سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگوي ويژه خبري مطرح شد

زارعي: غفلتي بزرگي جهان اسلام را فرا گرفته/ رويوران: عربستان مانع استقرار نظام سياسي در عراق

سعدالله‌زارعي و حسين رويوران شب گذشته در برنامه گفتگوي ويژه خبري ريشه‌ و علل اقدامات تروريستي در عراق را مورد بحث و بررسي قرار دادند.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، ريشه‌يابي علل اقدامات تروريستي در عراق، شب گذشته با حضور سعدالله زارعي و حسين رويوران کارشناسان ارشد مسائل غرب حوزه آسيا در برنامه گفتگوي ويژه خبري مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

سعدالله زارعي در ابتدا در پاسخ به سوال مجري برنامه مبني بر اينکه ريشه اصلي سلسله انفجارهاي روزهاي اخير عراق چيست، گفت: عراق طي هفته‌هاي اخير شاهد روزهاي بسيار خونيني بوده است.

وي با اشاره به اينکه طبق گزارش‌هاي سازمان ملل متحد طي سه هفته گذشته تعداد کشته‌هاي عراق از مرز 2500 نفر فراتر رفته است، افزود: مجروحان اين حوادث از 5 الي 6 هزار نفر هم تجاوز کرده به گونه‌اي که اين اتفاق بسيار مهم در کشوري با مقتضيات عراق صورت گرفته است.

اين کارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسيا با اشاره به اينکه اين اتفاقات در ماه ژوئن يعني از 10 تير تا 10 مرداد صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: اين روزها عراقي‌ها خونين‌ترين ماه‌ها را تجربه کردند.

زارعي ادامه داد: مشابه اين حوادث را در سال 2009شاهد بوديم، زيرا در آن دوران هم حدود 1200 نفر از مردم عراق کشته شدند.

وي با بيان اينکه سير تحرکات تروريستي در عراق افزايش چشم‌گيري پيدا کرده است اضافه کرد: از اول مرداد ماه امسال شاهد دو اتفاق مهم در زندان‌هاي عراق بوده‌ايم به طوري که طي اقدام بسيار مشکوک و حساب شده 500 نفر از تروريست‌هاي سرشناس القاعده که دست‌هايشان به خون هزاران بي‌گناه در عراق آغشته شده بود از زندان‌ها فرار کردند.

اين کارشناس مسائل سياسي گفت: اين افراد سرشناس تروريست القاعده طي يک اقدام خاص از زندان‌هاي عراق فرار کردند به گونه‌اي که بسياري از تحليل‌گران معتقدند که اين فرار به صورت برنامه‌ريزي شده بود به دليل اينکه ابتدا در داخل زندان يک اتفاق خاصي از سوي اين عناصر القاعده عليه زندان‌بان صورت گرفت و همزمان با اين اقدام شاهد حمله خمپاره‌اي از بيرون زندان به ديوارها و جداره‌هاي زندان بوديم.

اين کارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسيا با اشاره به اينکه اين اتفاق در يک اقدامي داخلي و بيروني و به صورت کاملا هماهنگ شده صورت گرفت بيان کرد: بسياري از کارشناسان معتقد هستند تشديد اقدامات تروريستي در عراق به حادثه فرار نيروهاي القاعده از زندان برمي‌گردد.

زارعي با بيان اينکه در عراق شاهد يک وضعيت تقريبا غير عادي هستيم اظهار داشت: در عراق وضعيت طبيعي وجود ندارد.

* درگيري‌ها در عراق طايفه‌اي نيست

وي با اشاره به اينکه مسئله ديگري که رسانه‌هاي عراقي به آن اشاره مي‌کنند مسئله درگيري شيعه و سني است گفت: واقعيت اين است که اين درگيري‌ها طايفه‌اي نيست، زيرا از هر دو سوي ماجرا اقدامات ترورسيتي صورت گرفته است.

زارعي با اشاره به اينکه اقداماتي که توسط گروه‌هاي تروريستي عليه اهل سنت رخ داده است در خصوص شيعيان هم صدق پيدا مي‌کند افزود: طي چند روز پيش اقدامات تروريستي عليه مناطق شيعه نشين در عراق به شدت صورت گرفته است.

اين کارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسيا با اشاره به اينکه اين جريانات طايفه‌اي نيست که طايفه‌اي در دفاع از خود عليه ديگري وارد عمل شده باشد ادامه داد اين اقدامات تروريستي عليه آرامش و امنيت در کل سرزمين عراق صورت گرفته است.

* اقدامات تروريستي نشان از وجود طرح منطقه‌اي دارد

با اشاره به اينکه اين اتفاقات در سوريه لبنان و يمن هم صورت گرفته است، اظهار داشت: اين اقدامات تروريستي نشان دهنده اين است که يک طرح منطقه‌اي وجود دارد به گونه‌اي که اين طرح به احتمال زياد يک طرح بين‌المللي عليه منطقه با اهداف خاص به اجرا گذاشته شده است.

زارعي در پاسخ به سوال ديگري مبني براينکه گلوله‌هاي تروريستي در عراق چه اهدافي را دنبال مي‌کند و يا به عبارت ديگر اهداف اقدامات تروريستي در عراق چيست گفت: دو هدف تاکتيکي و راهبردي را مي‌توان در سلسله انفجارها و اقدامات تروريستي عراق مورد بررسي قرار داد.
 
* راه نجات عراق از  وضعيت خشونت‌بار کنوني باز توليد مفاهيم ديني است

وي با تاکيد بر اينکه آگاه سازي سياسي يک فرايند بسيار لازم در جهان اسلام است گفت: باز توليد و تعريف مفاهيم ديني راهکاري است که مي‌تواند جهان اسلام را از وضعيت فلاک بار فعلي و خشونت آميز در کشورهايي همچون عراق نجات دهد.

اين کارشناس ارشد مسائل غرب آسيا خاطرنشان کرد: اين انفجارها در عراق با هدف‌هاي تاکتيکي سبب تضعيف و فروپاشي دولت خواهد شد که اين مسئله از طريق ترکيبي از فرايندهاي امنيتي و سياسي و اجتماعي دنبال مي‌شود.


* سلسله انفجارهاي عراق با هدف ناتوان نشان دادن دولت صورت مي‌گيرد

وي با اشاره به اين که در فرايند امنيتي نوعي ناتوان سازي دولت از ايجاد امنيت براي مردم دنبال مي‌شود اظهار داشت: در اين صورت در هر کشوري مهمترين ماموريت دولت امنيت به حساب مي‌آيد به طوري‌که کارايي و کارامدي هر دولتي با درجه امنيتي که برقرار مي‌شود سنجيده مي‌شود.

زارعي با بيان اينکه سلسله انفجارهاي عراق نشان دهنده اين است که دولت توانايي حفظ جان مردم را ندارد و نمي‌تواند امنيت را ايجاد کند افزود: پس از فروپاشي امنيتي نوبت به فروپاشي سياسي مي‌رسد که به گونه‌اي که اين ناتوانايي به نخبگان و دستگاههاي تصميم‌گير سرايت مي‌کند تا ؟آنها را وادار کند و در سيستم سياسي و در نظم سياسي عراق تجديد نظر و همه چيز را از رو بنويسند.

اين کارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسيا هدف دوم سلسله انفجارهاي عراق را پس از فروپاشي امنيتي فروپاشي سياسي دانست و گفت: هدف سوم اين انفجارها فروپاشي اجتماعي است يعني اين تنش‌ها و درگيري‌ها به دروغ به نام سني عليه شيعه و شيعه عليه سني مطرح مي‌شود.

اقدامات تروريستي، براي از هم پاشاندن وحدت در عراق است

وي با اشاره به اينکه آنها مي‌خواهند سني‌هاي داخل جامعه عراق را به جان هم بياندازند گفت: اين اقدامات تروريستي براي از هم پاشاندن وحدت عراق صورت گرفته است.

زارعي با اشاره به اينکه طي چند روز گذشته در پاکستان نزديک به صد نفر در روز عيد فطر گشته شده اند گفت: اين انتفاقات چه معنايي دارد؟ و چه کسي در پاکستان از ريخته شدن خون برادر مسلماني توسط برادر مسلمان ديگر خوشحال مي‌شود؟ کدام منطق اجازه مي‌دهد که در روز عيد فطر گروهي مسلمان عليه گروه مسلمان ديگر به ميدان آمده و کشتار به راه بياندازد.

وي با بيان اينکه چه کساني در عراق، لبنان و سوريه چنين تجويزهايي مي‌کنند افزود: آيا اين مردم و پيروان اديان مذاهب هستند که چنين چيزي را منتشر مي‌کنند و يا  انسان‌هاي خاص و دستگاههاي خاص و موقعيت‌هاي ويژه آنها است.

* عربستان به دنبال فروپاشي اجتماعي در منطقه است

زارعي با اشاره به اينکه علماي سعودي چنين فتواهايي را صادر مي کنند، گفت: عربستان اساسا دستگاههاي اطلاعاتي و امنيتي پشت سر اين قضيه را در دست گرفته است به طوري که هدف اصلي آنها فروپاشي اجتماعي در کل منطقه است تا کل منطقه را با شرايط جديد روبرو سازد.

 وي با اشاره به وجود توطئه بزرگ براي فشل و درگير کردن منطقه ادامه داد: دشمنان به دنبال پياده کردن طرح خاورميانه بزرگ در منطقه است.

وي با بيان اينکه غفلتي بزرگي جهان اسلام را فرا گرفته است افزود: مسلمانان بايد بدانند که در چه وضع خطرناکي قرار گرفته‌اند.

وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه چه رابطه‌اي ميان ناامني‌هاي اخير در خصوص سوريه و مصر وجود دارد و پرچمدار نزاع‌هاي اخير چه کساني هستند افزود: نيروهاي سلفي و گروههاي تکفيري در عراق محور اقدامات تروريسيت قرار گرفته‌اند.

* اتفاقات منطقه با حمايت قوي اطلاعاتي امنيتي رخ مي‌دهد

اين کارشناس ارشد مسائل غرب آسيا با اشاره به اينکه مجموعه اتفاقات لبنان سوريه رنگين کماني از اقدامات گروههاي تروريستي است، خاطرنشان کرد: اين اتفاقات نمي‌تواند خارج از يک حمايت قوي اطلاعاتي امنيتي رخ داده باشد.

وي بيان کرد: مجموعه اتفاقات در اين کشورها نشان مي‌دهد که يک جريان اطلاعات امنيتي بالا سر گروههاي امنيتي است که بر ان مديريت مي‌کند.

زارعي گفت: در هر جايي که مسلماني به ظاهر توسط مسلمان ديگر کشته مي‌شوند، حتما دست سيستم‌هاي اطلاعاتي امنيتي پشت سر اين قضيه است.

وي با تاکيد بر اينکه جهان اسلام از اين حوادث هيچ ترسي نمي‌بندد اظهار داشت: علماي سني بيش از شيعه در اين صحنه مسئوليت دارند پس بايد بانک وحدت در کل جهان اسلام از سوي علماي اسلامي صورت گيرد.

در ادامه حسين روي وران کارشناس ارشد مسائل غرب آسيا در پاسخ به سوال مجري برنامه مبني بر اينکه در پشت صحنه اقدامات اين چنيني عراق چه جرياناتي وجود دارد اظهارداشت: خشونت در عراق در نتيجه سه عامل داخلي منطقه‌اي و بين‌المللي بوده است.

وي با اشاره به اينکه در داخل عراق وجود تفکر تکفيري بستر مناسبي را فراهم کرده تا شيعه و سني را به جان يکديگر بيندازد،‌ اظهار داشت: در عراق حزب بعث به عنوان يک نظام تک حزبي حاکم بوده است.

اين کارشناس ارشد مسائل غرب آسيا با اشاره به اينکه در يک نظام مشارکتي که از طريق انتخابات به وجود آمده نيمي از کابينه شيعه، کرد و سني هستند خاطرنشان کرد: اين موضوع براي حزب بعث که دو شاخه است قابل قبول نيست.

رويوران با بيان اينکه فرايند ملت سازي در عراق دچار مشکل شده است اضافه کرد: سه گروه اصلي در عراق شامل شيعه سني و کرد، وجود دارد به گونه‌اي که هر کدام از آنها خود را عراق مي‌دانند بنابراين حاضر به همکاري با عوامل بيروني و داخلي براي کشتار بخشي ديگر از جامعه هستند.

* عربستان مهمترين مانع استقرار نظام سياسي در عراق است

وي با اشاره به اينکه حزب بعث و القاعده عمده‌ترين نيروهايي هستند که در فرايند خشونت نقش ايفا مي‌کنند افزود:  عربستان يکي از مهمترين موانع استقرار نظام سياسي در عراق است که سفير سابق آمريکا در عراق نيز از اين موضوع پرده برداشته است.

اين کارشناس ارشد مسائل غرب آسيا با بيان اينکه آمريکا در بعد بين المللي دولت و ساختار دولتي در عراق را تفکيک کرده است افزود زمانيکه آمريکا عراق را مورد اشغال خود قرارداد تمام ساختار دولت  بدون اينکه جايگزيني براي ان ايجاد کند را مورد تفکيک قرار داد.

رويوران با اشاره به اينکه آمريکا تعمدا در عراق نظم ايجاد نکرد گفت: عوامل متعددي مانع از برپايي دولت جديد در عراق شده است.

وي افزود: در اين فرايند رسانه‌ها از اهميت بسيار زيادي برخوردارند زيرا در اين مقطع رسانه‌ها به جاي اينکه بگويند دولت مشارکتي عراق مي‌گويند دولت شيعه عراق و اين موضوع سبب تحريک سني‌ها شده است.

* شيعيان در عراق بايد نسبت به ديگران مطالبات بيشتري داشته باشند

اين کارشناس ارشد مسائل غرب ‌آسيا با اشاره به اينکه يک سوم وزراي دولت سني و يک سوم کرد و نيمي ديگر شيعه هستند ادامه داد: شيعيان 60 درصد جمعيت عراق را تشکيل مي‌دهند؛ بنابراين اگر کسي در اين ساختار ظلمي در حقش روا شده شيعيان هستند.

رويوران با اشاره به اينکه شيعيان در عراق بايد نسبت به ديگران مطالبات بيشتري داشته باشند گفت: مجموعه عوامل در منطقه و در سطح بين‌الملل موجب شده تا دولت از توان و استعداد لازم براي کنترل شرايط امنيتي را برخوردار نباشد زيرا دولت همه امکانات لازم را ندارد.

وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه چه جرياناتات سياسي از ادامه و شيوع ناامني در منطقه سود مي‌برند تاکيد کرد: آمريکا در عراق 1200 ميليارد دلار هزينه کرده است بنابراين قطعا اين هزينه را براي آزادسازي مردم در عراق انجام نداده، بنابر اين هدف آمريکا استفاده ابزاري در عراق در سطح منطقه بوده است.

رويوران با اشاره به اينکه خوشبختانه مردم عراق چنين اجازه‌اي را به آمريکا براي تحت سلطه درآوردنشان را نداده‌اند افزود: خوشبختانه مقاومت عراق موفق شد تا مانع از حضور آمريکا در اين کشور شود.

* هرج و مرج  ابزار غرب براي کنترل دولت عراق است

اين کارشناس ارشد مسائل غرب آسيا با اشاره به اينکه هرج و مرج ابزاري براي دولت عراق در دست غرب و آمريکا است، گفت: غرب احساس مي‌کند که سلطه خود را در منطقه از دست داده، بنابراين هرج و مرج و دوگانگي را جايگزين اين قيام‌ها کرده است.

وي با اشاره به گرايش ضد غربي و ضد اسرائيلي مردم عراق افزود: غرب با مديريت برخي از نيروهاي وابسته و با دخالت در بحران‌ها به نوعي تقابل اجتماعي در عراق ايجاد کرده است.

رويوران با اشاره به اينکه غرب به دنبال انسداد سياسي کامل در مصر، ليبي، تونس و يمن است، ادامه داد: غرب در مقابل الگوي مدنظر مردم که همان استقلال است هرج و مرج را مطرح مي‌کند.

اين کارشناس ارشد مسائل غرب ‌آسيا با اشاره به اينکه وضعيت موجود در منطقه تحت هيچ شرايطي قابل قبول نيست اظهار داشت: شيعه و سني هيچ گاه اين گونه در مقابل هم قرار نگرفته است.

* وضعيت فعلي منطقه و عراق دست ساخته غرب است

وي با اشاره به اينکه اگر ريشه‌هاي خشونت ميان شيعه و سني وجود داشت بايد خود را در طول تاريخ نشان مي‌داد بيان کرد: وضعيت فعلي منطقه و عراق دست ساخته غرب است.

رويوران گفت: کساني در منطقه در حال برنامه‌ريزي هستند و از امکانات و ابزارهاي بازيگران منطقه‌اي و بين المللي استفاده مي‌کنند و عملا شرايطي را به وجود مي‌آورند که به نفع مردم منطقه نيست.

اين کارشناس ارشد مسائل غرب آسيا در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه در شرايط کنوني چه وظيفه‌اي بر دوش کشورهاي همسايه است گفت: اکنون بخش وسيعي از خشونت‌ها تحت عنوان دين صورت مي‌گيرد.

وي تبيين مجدد دين و مقابله با انحراف‌ها را وظيفه مهم علماي ديني دانست و گفت: شيعه هيچگاه سني را تکفير نمي‌کند زيرا دلايل مختلف و ادله ديني دارد.

رويوران با اشاره به وجود تفکرهاي متحجر ديني افزود: بايد يک بازنگري در مفاهيم ديني براي برادران اهل سنت صورت گيرد.

اين کارشناس ارشد مسائل غرب آسيا با بيان اينکه سياسيون در جهان اسلام بايد مردم را نسبت به حوادث آگاه سازي کنند خاطرنشان کرد: اکنون مهمترين جبهه جهان اسلام فلسطين و بزرگترين دشمن جهان اسلام اسرائيل است.

* جهان اسلام نيازمند يک اولويت واحد است

وي با تاکيد بر ضرورت وجود وحدت در جهان اسلام اظهارداشت: زماني که اولويت واحدي در جهان اسلام وجود نداشته باشد چنين درگيري‌هاي داخلي و فتنه ايجاد مي‌شود.

رويوران مطرح کردن اولويت سياسي را يکي از راهکارهاي اصلي براي جلوگيري از انحراف دانست و عنوا ن کرد: بخشي از جريان‌هاي سياسي در جهان اسلام سرباز بي‌جيره و مواجب غرب به حساب مي‌آيند زيرا آنها در جهت تحقق اهداف غرب حرکت مي‌کنند و اين متاسفانه گاهي آگاهانه و در مواردي ناآگاهانه صورت مي‌گيرد.

* آگاه‌سازي سياسي فرايندي لازم در جهان اسلام است

اين کارشناس ارشد مسائل غرب اسيا با تاکيد بر اينکه آگاه سازي سياسي يک فرايند بسيار لازم در جهان اسلام است گفت: باز توليد و تعريف مفاهيم ديني راهکاري است که مي‌تواند جهان اسلام را از وضعيت فلاک بار فعلي و خشونت اميز در کشورهايي همچون عراق نجات دهد.
 
 انتهاي پيام/
برچسب ها: بخش ، اول ، گفتگو
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.