سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آخرین روند بازسازی مناطق زلزله زده ارسباران/ خشت هایی که یک به یک روی هم گذاشته می شوند

یک سال پیش درست در همین روزها بود که ارسباران لرزید و امروز با فرا رسیدن سالگرد زلزله آذربایجان وقتی به منطقه زلزله زده نظری می اندازی متوجه می شویم که کارهای بسیاری صورت گرفته و بخش عمده ای از ساخت و سازها در این مناطق به اتمام رسیده است.




به گزارش گروه استانها باشگاه خبرنگاران 21 مرداد تاریخی است که نه تنها برای مردم آذربایجان بلکه برای تمام ملت ایران یادآور روزهای به غایت تلخ است، روزهایی که نه تنها قلب آذربایجان بلکه قلب ایران را لرزاند، روزی که شاید تا سالها از فکر و ذهن مردم ساکن این منطقه پاک نشود.

انگار همین دیروز بود که به دنبال زلزله 6.2 ریشتری و در اولین فرصت به همراه خبرنگاران و عکاسان خبری عازم این مناطق شدیم. همه چیز در یک دقیقه و البته شاید در چند ثانیه به هم ریخته بود.

در این میان امید مردم هم همانند سقف خانه ها فرو ریخته بود، انگار هیچ کدام باور نداشتند که بشود این همه خرابی را دوباره از نو بنا کرد اما همت مسئولان و به خصوص خود مردم سبب شد هم اکنون و پس از گذشت یک سال بخش عمده ای از بازسازی این مناطق به پایان برسد.

تحويل کليد 16 هزارو 200 واحد مسکوني در مناطق زلزله زده ارسباران

قربان محمدی مدير‌کل بنياد مسکن آذربايجان‌ شرقي در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص بازسازی واحدهای تخریب شده مسکونی گفت : براساس آخرین آمار در اثر زلزله 21 مرداد و پس لرزه‌های آن واحدهای مسکونی در 555 روستا دچار تخریب و آسیب شده‌اند که در مجموع شامل 25 هزار و 689 واحد مسکونی می‌شوند و از این تعداد 19 هزار و 543 واحد جزو واحدهای تخریبی و شش هزار و 146 واحد نیز به عنوان واحدهای تعمیری به ثبت رسیده‌اند.

وی افزود : کلید 16 هزار و 200 واحدمسکوني در اين مناطق به ساکنان تحویل داده شده است و بقیه نیز در آخرین روزهای ساخت و ساز خود قرار دارند.

مدير‌کل بنياد مسکن آذربايجان‌ شرقي با بیان اینکه در مجموع برای ساخت 18 هزار و 922 واحد عقد قرارداد شده است، گفت: از این تعداد کار ساخت 18 هزار و 305 واحد آغاز شده که 16 هزار و 770 واحد در مرحله گچ و خاک قرار دارند.

وی ادامه داد : 95 درصد از ساخت و ساز روستایی در مناطق زلزله زده ارسباران محقق شده است که این تعداد نشانگر اتمام بخش عمده ای از بازسازی ها در این مناطق است.

محمدی همچنين با اشاره به واحدهاي باقي مانده گفت: واحدهای محدودی که هنوز آغاز به ساخت و ساز نکرده‌اند جزو واحدهای فصلی هستند که صاحبانشان مشغله کاری را دلیلی برای اقدام نکردن عنوان می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه دست رد به سینه این متقاضیان زده نمی‌شود، گفت: تسهیلات اختصاص یافته برای مناطق زلزله‌زده در اختیار این افراد و متقاضیان نیز قرار می‌گیرد اما پروسه ساخت و ساز این واحدها به این زودی به اتمام نخواهد رسید و زمانبر خواهد بود.

مدير‌کل بنياد مسکن استان در خصوص وام بلاعوض تعلق گرفته به واحدهای شهری نیز گفت : در کل به 41 هزار و 480 واحد وام بلاعوض تعلق گرفته است که در مجموع می توان ارزش آن را 57 میلیارد و 500 میلیون تومان دانست.

پایان کار 5500 واحد مسکونی در شهر و روستاهای ورزقان

محرم فروغی، فرماندار ورزقان نیز در خصوص آخرین وضعیت بازسازی در خود شهر ورزقان گفت : در خود شهر ورزقان در حدود 965 واحد تخریب شده بود که از این تعداد 790 واحد در مرحله فنداسیون، 590 واحد در مرحله اسکلت بندی، 588 واحد در مرحله بتن ریزی سقف و در حدود 437 واحد نیز در مرحله نازک کاری قرار گرفته اند و به عبارتی پایان کار دریافت کرده اند.

وی ادامه داد : واحدهایی که پایان کار دریافت کرده اند از نظر زیرساختی و انشعابات آب، برق و گاز هیچ مشکلی ندارندو انشعابات آنها پس از اتمام ساختمان ها واگذار شده است.

فروغی با بیان اینکه در شهر ورزقان از بابت بازسازی مدارس تا مهر ماه مشکلی نخواهیم داشت، گفت: هنرستان فنی این شهر 70  درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، همچنین مدرسه 12 کلاسه این شهرستان نیز در حال ساخت وساز است که پیش بینی می شود تا مهرماه مشکلی از بابت مدارس وجود نداشته باشد.

وی در خصوص وضعیت حمل ونقل و خیابان های این شهر نیز گفت : مبلغ سه میلیارد تومان از طرف مس سونگون ورزقان برای جدول گذاری و بهبود سازی خیابان های این شهر اختصاص داده شده است که به دلیل جریان داشتن روند بازسازی تاکنون عملیات آسفالت سازی شروع نشده که به محض اتمام بازسازی ها شاهد اجرای این عملیات خواهیم بود.

کار ساخت خانه های بهداشت در روستاهای ورزقان ادامه دارد

فرماندار ورزقان همچنین در خصوص روند بازسازی در روستاهای این شهرستان نیز گفت: تعداد واحدهای احداثی در روستاهای این شهرستان شش هزار و 440 واحد، واحدهای سقف گذاری شده پنج هزار و 670 و واحدهایی که پایان کار گرفته اند در حدود پنج هزار و 575 واحد است.

وی ادامه داد: در چهار هزار و 600 واحد نیز اسکان انجام می شود که تماما دارای انشعابات آب ، برق و گاز هستند.

فروغی با بیان اینکه درمجموع 28 خانه بهداشت در این مناطق تخریب شده بود، گفت : از این تعداد کار ساخت دو واحد به اتمام رسیده ، 24 واحد دارای پیشرفت 60 تا 90 درصدی و دو واحد دیگر نیز تازه در روند بازسازی قرار گرفته اند.

وی افزود: عملیات اجرایی طرح هادی نیز به موازات هم در 26 روستا در حال انجام شدن است، همچنین هفت هزار و 700 وام بلاعوض معیشتی به مردم منطقه داده شده است.

اتمام ساخت 3800 واحد مسکونی در شهرستان اهر

فرماندار شهرستان اهر یکی دیگر از مناطق آسیب دیده از زلزله سال گذ شته گفت: در شهر اهر به 16 هزار و 280 خانوار تسهیلاتی برای ساخت وساز واحد مسکونی اعطا شده است که یک هزار و 600 واحد آن احداثی و بقیه تعمیری هستند و از این تعداد واحد احداثی نیز کار ساخت841 واحد خاتمه یافته است.

وی افزود : برای ساخت این تعداد واحد مسکونی در حدود 67 میلیارد تومان هزینه شده است .

رضا صدیقی از پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به شش هزار خانوار روستایی اهر خبر داد وگفت : این تسهیلات در مجموع به ارزش شش میلیارد تومان هستند، همچنین به چهار هزار و 440 خانوار نیز وام بلاعوض یک میلیونی داده شده است.

اماکن عمومی اهر در حال بازسازی هستند

صدیقی با بیان اینکه در این شهرستان در حدود 37 واحد مدرسه تخریب شده بود، گفت : از این تعداد تنها کار بازسازی یک واحد تمام شده و بقیه در حال ساخت و ساز هستند ، همچنین از میان 23 مسجد تخریب شده این شهرستان نیز چهار مسجد احداث شده، 10 مسجد در حال احداث است و کار ساخت بقیه مساجد تخریب شده نیز در روزهای آینده از سر گرفته می شود.

فرماندار اهر ادامه داد : از میان چهار واحد تخریب شده خانه بهداشت، یک واحد به اتمام رسیده و کار ساخت و ساز سایر واحدها ادامه دارد.

وی با اشاره به آثار تاریخی تخریب شده این منطقه نیز گفت : بازار اهر، مسجد جامع ، مقبره شیخ شهاب الدین ، کاروانسرای عباسی، خانه دکتر قاسم خان اهری از جمله آثار تاریخی تخریب شده این منطقه بودند که کار مرمت بازار، مسجد جامع و مقبره شیخ شهاب الدین به پایان رسیده و بقیه نیز در حال ترمیم هستند.

صدیقی با بیان اینکه دولت در این شهرستان 186 میلیارد تومان هزینه کرده است، گفت : هر خانوار روستایی از این امکانات نزدیک به 35 میلیون تومان و هر خانوار شهری نیز نزدیک به 29 میلیون تومان بهره برده است.

بهره برداری از 5500 واحد مسکونی در هریس

داریوش مرادی فرماندار هریس نیز در گفتگو با خبرنگاردر خصوص روند بازسازی واحدهای مسکونی این شهرستان گفت: در این شهرستان در حدود شش هزار و 310 واحد عقد قرار داد شده بود که از این تعداد پنج هزار و 500 واحد مسکونی آماده بهره برداری هستند، همچنین تمامی امکانات برق، آب و گاز نیز در این واحدها موجود است.

فرماندار هریس ادامه داد: در این مناطق 34 مدرسه با 134 کلاس درسی در حال احداث است که بیشتر آنها دارای پیشرفت 70 تا 100 درصدی بوده اند، همچنین مدارسی نیز در مناطقی که تاکنون مدرسه ای نداشتند، احداث شده اند.

مرادی افزود: 22 مسجد تخریبی این شهرستان نیز در حال مرمت هستند که همه دارای پیشرفت 20 تا 100 درصدی بوده اند.

وی همچنین از اعطای وام یک میلیونی بلاعوض به شش هزار و 700 خانوار روستایی خبر داد.

اعطای وام 12.5 میلیونی به روستاییان هریس برای مقاوم سازی واحدهای مسکونی

فرماندار هریس در این خصوص افزود : برای مقاوم سازی روستاهایی که در جریان این زلزله آسیب ندیده بودند بنیاد مسکن استان اقدام به پرداخت وام  12.5 میلیونی با بازپرداخت 15 ساله و با کارمزد چهار درصد به روستاییان این منطقه کرده است .

وی با اشاره به اجرای طرح هادی در هفت روستای این منطقه گفت: همچنین کار احداث سه مرکز بهداشتی ، درمانی و 12 خانه بهداشت نیز به اتمام رسیده است.

مرادی ادامه داد: کار بازسازی بیمارستان هریس نیز بلافاصله از پی گرفته خواهد شد زیرا این پروژه به دلیل تخلف پیمانکار در دادگستری است که پس از اتمام مراحل اداری کار احداث این بیمارستان از پی گرفته خواهد شد.

با اندکی توجه به آمار ساخت و سازها در هر سه شهرستان می توانیم پیشرفت بالایی را در امر ساخت و ساز واحدهای مسکونی مشاهده کنیم، زیرا پیشرفت 95 درصدی بازسازی مسکن روستایی و شهری می تواند این واقعیت را به ما نمایان کند که تلاش های جهاد گونه ای در مسیر بازسازی این مناطق صورت گرفته است.

هرچند طبیعتا" کم و کاستی هایی نیز در امر بازسازی به خصوص اماکن عمومی همانند مدارس و مساجد و هم چنین طرح های هادی وجود دارد و باید به شکل جدی بر روی ساخت هرچه سریعتر این اماکن نیز تصمیماتی اتخاذ شود.

اما در آخر می توان گفت زلزله آذربایجان با وجود همه تلخی هایی که داشت، نشانگر همکاری و همدلی ویژه بین مسئولان و مردم بود. آنجایی که دل های مردم سراسر کشور  برای یاری به هم وطنان خود پرکشید؛ زلزله آذربایجان اوج همدلی ها بود./ش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.