سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

"واصل ابویوسف"فعال فلسطيني مذاکرات صلح با اسرائيل را بي فايده خواند

عضو کمیته مرکزی سازمان آزادیبخش فلسطین مذاکرات سازش با رژیم صهیونیستی را بی فایده خواند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره ؛ "واصل ابویوسف" درباره ادامه شهرک سازی رژیم صهیونیسی در اراضی فلسطینی در سایه مذاکرات سازش گفت: ادامه شهرک سازی بیانگر آن است که ورود به این مذاکرات بدون توقف کامل شهرک سازی و بدون به رسمیت شناختن مرزهای سال 1967 اشتباه بزرگی بوده است. کابینه راستگرای اسرائیل به گسترش شهرک سازی در اراضی کرانه باختری و به ویژه در قدس اشغالی ادامه می دهد.

راستگرایان کابینه اسرائیل بر اساس راهبردی که دارند بر این باورند ادامه شهرک سازی مانع از تشکیل کشور مستقل فلسطین و یکپارچه خواهد شد. آمریکا که بر تشکیلات خودگردان فلسطین اعمال فشار کرد تا فلسطینیان به میز مذاکرات بازگردند، هیچ اقدامی را علیه شهرک سازی اسرائیل اتخاذ نکرده است. من فکر نمی کنم با این وضع هیچ زمینه موفقیتی برای مذاکرات کنونی وجود داشته باشد چرا که آمریکا در این مذاکرات از اسرائیل جانبداری می کند. فلسطینیان قبل از سرگیری مذاکرات بر تعهد اسرائیل به توقف شهرک سازی، آزادی اسرا و پایبندی به مرزهای سال 1967 تاکید کردند ولی این شروط حاصل نشد و آمریکا با اعمال فشار بر تشکیلات خودگردان، فلسطینیان را وادار کرد که در واشنگتن مذاکرات با اسرائیل از سرگرفته شود.

 آمریکا با از سرگیری این مذاکرات می خواهد حضور و نفوذ خود را در این منطقه نشان دهد هر چند این کشور در سالهای گذشته در روند صلح شکست خورده است. همچنین هدف دوم آمریکا از بین بردن فشار و انزوایی است که بر اسرائیل تحمیل شده است. مقامات فلسطینی در سالهای گذشته تلاش هایی را در سازمان ملل برای ملحق شدن فلسطین به نهادهای وابسته به این سازمان آغاز کرده اند. یکی از اهداف فلسطینیان امضای کنوانسیون ژنو است که شهرک سازی بر اساس این کنوانسیون جنایت جنگی شمرده می شود. آمریکا دوره زمانی 9 ماهه را برای این مذاکرات در نظر گرفته است.

بیشتر گروه های فلسطینی با از سرگیری مذاکرات مخالفت و تاکید می کنند این مذاکرات در گذشته آزموده شده است. باید اسرائیل به قطعنامه های بین المللی پایبند باشد و از اراضی اشغالی سال 1967 خارج شود ولی بعید به نظر می رسد اسرائیل به این قطعنامه ها پایبند باشد.

وی در ادامه افزود: مقامات فلسطینی راهبردی ملی فراگیری در تعامل با اسرائیل در اختیار دارند. در صورت شکست این مذاکرات، فلسطینیان می توانند تلاش های خود را در سازمان ملل برای پیوستن به نهادهای مختلف این سازمان و ارتقای جایگاه فلسطین از سرگیرند. همچنین تقویت وحدت ملی فلسطینی و پایان دادن به اختلافات و دودستگی از اولویت های مقامات فلسطینی است و قرار است تا چند روز دیگر گفتگوها برای تقویت آشتی ملی از سرگرفته و زمان برگزاری انتخابات سراسری مشخص شود. حمایت از مقاومت مردمی و مقابله جدی با اشغالگران اسرائیلی از دیگر گزینه های ملت فلسطین است.

 فلسطینیان از جامعه بین المللی می خواهند با اعمال فشار بر اسرائیل این رژیم شهرک سازی را متوقف کند. اسرائیل در شرایط کنونی مذاکرات تنها طرف بهره برداری کننده از وضع موجود است چرا که با این وضع به 9 ماه شهرک سازی مشغول خواهد بود و با این اقدامات مانع از تشکیل کشور فلسطین در اراضی سال 1967 خواهد شد.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.