سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برداشت نادرست آمریکا از شرایط مصر

صحبت های دو سناتور آمریکایی که به تازگی به مصر سفر کردند نشان داد واشنگتن برداشت درستی از ساختار جامعه مصر ندارد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ روزنامه الریاض چاپ عربستان در مقاله ای به قلم یوسف الکویلیت با مطرح کردن این سوال نوشت: چرا جان مک کین و لیندسی گراهام، دو سناتور آمریکایی، در تلاش های خود برای آشتی دولت مصر و اخوان المسلمین، شکست خوردند؟ روابط آمریکا با کشورهای منطقه از نظر سیاسی بر اساس تفکرات و دیدگاه ماکیاولی است. آمریکا با خود برتر بینی به کشورهای منطقه نگاه می‌کند در صورتی که منطقه تغییر کرده است و دیگر این دیدگاه را قبول نمی‌کند. مصر امروز نیز با مصر دوره مبارک تفاوت دارد و دیگر از خارج دستور نمی‌گیرد. دو سناتور آمریکایی با همان لحن تهدید آمیز صحبت کردند و این نشان می‌دهد که برداشت سیاستمداران آمریکا فاقد درایت و درک درست از ساختار جامعه مصر است. 

مشکل آمریکا این است که سیاست ها و مواضع خود را بر اساس منافع اسراییل قرار می‌دهد این درحالیست که رخدادهای مصر، اسراییل را تهدید نمی‌کند و ناقض توافقنامه های امضا شده با آن هم نیست. مشکل دیگر آمریکا این است که از شکست های گذشته درس نمی‌گیرد. شکست هایی که در ویتنام، افغانستان و عراق رخ داد آنهم به این دلیل که به گزارش های سفیران و برخی کارشناسانی تکیه شد که بدون ارزیابی درست از طرف مقابل خود و توجه به منافع آن، برداشت های خود را ارائه داده بودند. آیا مصری ها وقتی از هیئت های آمریکایی استقبال و دروازه کشور خود را بر روی آنها بازکردند، مرتکب اشتباه شدند؟

واقعیت این است که آنچه در مصر گذشت یک موفقیت دیپلماتیک برای این کشور به شمار می‌رود. سران این کشور صحبت های کسانی را شنیدند که می‌خواستند به حاکمیت و کرامت آن خدشه وارد کنند. میانجیان مصر برداشت درستی از رخدادهای این کشور نداشتند و در حدی نبودند که خواسته های مردمی را محقق کنند که از نقش خود آگاه هستند و می‌دانند که چه می‌خواهند.
برچسب ها: مصر ، آمریکا ، برداشت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.