سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خرس سیاه بلوچی تنها زیر گونه خرس سیاه آسیایی در کل دنیا/ مبارزات انسانی بیشترین علت تلفات خرس سیاه

مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست کشور از تدوین دفترچه مدیریت گونه خرس سیاه آسیایی خبر داد.

محمدی در گفتگو با  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: با توجه به اینکه خرس سیاه آسیایی یکی از گونه های تحت حمایت محسوب می شود طی چند سال گذشته مطالعات بسیاری روی آن انجام شده است.

وی افزود: طی سال های گذشته 4 مطالعه تخصصی توسط گروه مطالعه بر روی خرس سیاه آسیایی انجام شده که شامل پراکنش، تغذیه، زیست گاه و جمعیت این گونه نادر می شود این در حالی است که دفتر حیات وحش سازمان به طور مستمر از زیست گاه های این گونه بازدید دارد و هر دو سه ماه یک بار گزارش کاملی در این باره ارائه می دهد.

وی با اشاره به سایر مطالعات انجام شده روی اینگونه ادامه داد: چهار تا پنج پایان نامه دانشجویی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری مرتبط با خرس سیاه در دست تهیه است همچنین با توجه به اینکه زیر گونه بلوچی تنها گونه موجود در کل جهان است ما با حساسیت بیشتری روی آن مطالعه می کنیم و امیدواریم تا دو سال آینده دفترچه مدیریت گونه که یک کار تخصصی است آماده شود.

محمدی سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان را تنها زیستگاه های خرس سیاه برشمرد و اظهار داشت: مناطق جنوب و جنوب شرقی این سه استان تنها زیستگاه های خرس سیاه در ایران محسوب می شوند سعی کردیم مطالعاتی روی جمعیت آنها انجام دهیم اما اطلاعات برای تعمیم به کل استان هنوز کامل نشده است.

مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست : مبارزات انسانی را بیشترین علت تلفات این گونه دانست و اذعان داشت: از بین رفتن زیستگاه های حیات وحش سبب شده تا گاهی اوقات برخی از گونه های جانوری به منطق مسکونی ورود پیدا کنند که در صورت شکار حیوانات اهلی خود نیز شکار بومیان منطقه می شوند.

محمدی در پایان خاطرنشان کرد: طی سال های گذشته بیشترین تلفات خرس سیاه آسیایی بعد از کشته شدن توسط بومی ها، تصادفات جاده است که دلیل این امر نیز باز هم به خاطر دخالت های بشر و ورود به زیستگاه های حیات وحش است./ف
برچسب ها: خرس سیاه ، آسیا ، سیستان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.