سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کسایی پور: امکان تکرار اتفاق 2011 وجود داشت/ بچیروویچ در فصل آسانی مربیگری خود قرار دارد

پیشکسوت بسکتبال اعتقاد دارد بعد از کوارتر اول بازی با چین تایپه امکان تکرار اتفاق بازی با اردن وجود داشت اما تجربه ای که بازیکنان به دست آورده بودند به کمکشان آمد.

محمد کسایی پور در گفتگو با خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران در مورد رویارویی با فیلیپین در دیدار فینال جام ملتهای آسیا توضیح داد: تیمهای شرق آسیا مثل فیلیپین، کره و حتی چین امسال در کنار تایوان همه در یک سطح بازی می کنند و بنابراین به همان نسبتی که کره می توانست خطرناک باشد تیم فیلیپین هم با اضافه شدن میزبانی و جمعیت هواداران خود می تواند خطرناک باشد. به خصوص فیلیپینی ها با بردن کره نشان دادند که قوی هستند.

وی ادامه می دهد: در این دوره از جام ملتها کره از تمام تیمها قوی تر به نظر می رسید اما فیلیپین نشان داد که فشار اضافی تماشاگران تاثیر خود را در بازی دارد و به بازیکنان انرژی مضاعف می دهد.

وی اضافه کرد: اگر در دیدار با تایوان ریز شویم فشار دفاعی سنگینی را در ادامه بازی می بینیم که از ویژگیهای فنی جدی بسکتبال ما است. در دوره های قبل این شرایط را در دفاع نداشتیم.

فیلیپینی ها هم مثل تایوانی ها شوتزن هستند
 

سرمربی سابق استقلال قشم سبک بازی فیلیپین حریف تیم ملی در فینال را هم تشریح کرد: بازی فیلیپین مثل تایوان و کره مبتنی بر استفاده از ضد حملات، شوتهای سه امتیازی و دفاع منسجم است البته ما ابزار کار علیه تیمهای شرقی را با تکیه بر ویژگی های حامد حدادی و دربرخی دقایق اصغر کاردوست داریم. با این دو بازیکن غلبه بر دفاع فشرده فیلیپین کار سختی نخواهد بود، چون زمانی که این دو بازیکن در محوطه 3 ثانیه حضور داشته و صاحب توپ شوند دفاع حریف آسیای شرقی مجبور می شود که برای کنترل آنها جمعتر بازی کند. به این ترتیب بازیکنان بیرونی ما هم بازتر شده و این به نفع ایران است.

امکان تکرار اتفاق دو سال قبل وجود داشت

کسایی پور اعتقاد دارد با شرایط کوارتر اول بازی با چین تایپه امکان تکرار اتفاق دو سال قبل و حذف ایران وجود داشت: با وجود اینکه ایران در نهایت برنده شد اما امکان تکرار اتفاق دو سال قبل وجود داشت. با این وجود، یک تیم با درس گرفتن از اتفاقات دوره های قبل باتجربه می شود. درسی که ما از بازی دو سال قبل با اردن گرفتیم باعث شد بعد از دادن 23 امتیاز به حریف در کوارتر اول، در سه کوارتر دیگر آن را تکرار نکنیم و در مجموع سه کوارتر بعدی تایوان تنها کمی بیشتر از 30 امتیاز به دست آورد. این نشان می دهد که در کوارتر اول دفاع را جدی نگرفته بودیم. شانسمان هم این بود که این اتفاق در ابتدای بازی افتاد و بازیکنان کمی از انسجام دفاعی خارج شده و به تایوان امکان این را دادند که راحت امتیاز بگیرند.
 
بچیروویچ در این تیم همه کاره نیست

کمک سابق شاهین طبع در تیمهای پتروشیمی و مهرام به نقش حضور مربی ایرانی در تیم ملی اشاره می کند: می توان این موضوع را مطرح کرد که آیا شکل جدید دفاعی ایران کار بچیروویچ است یا عوامل دیگری به آن کمک کرده اند؟ دفاع تیم ما بسیار منسجم شده در حالی که تا به حال هیچوقت مقابل تیمهایی مثل چین و تایوان انقدر فشرده و سنگین کار نکردیم. همین فشار هم باعث از هم پاشیدن شیرازه تایوان در کوارتر دوم بازی با این تیم شد به طوری که دیگر فرصت بازگشت پیدا نکرد. 

وی ادامه داد: در این میان باید به نقش مربیان داخلی مثل صفاعلی کمالیان و مهران شاهین طبع در کنار بچیروویچ اشاره شود. قطعا بچیروویچ در این تیم همه کاره نیست و نقش مربیان ایرانی که در سالهای قبلی هم وجود داشت امسال پررنگتر به نظر می رسد. البته قصد زیر سوال بردن کار بچیروویچ را ندارم اما باید در کنار این مربی تاثیر مربیان ایرانی و پختگی بازیکنان را هم دید که کار را برای سرمربی اسلونیایی به شدت آسان کرد. حتی می توان گفت بچیروویچ یکی از فصلهای آسان مربیگری خود را در فیلیپین می گذراند.
 
برای جام جهانی یک نفر مثل ولاسکو لازم است

کسیایی پور تاکید کرد: امیدوارم برای جام جهانی یا یک مربی در حد جام جهانی را در تیم خود ببینیم درست مثل ولاسکو در تیم ملی والیبال و یا یک مربی ایرانی را در رأس تیم شاهد باشیم.

یک کار تیمی تمام عیار را در دفاع و حمله شاهدیم


وی با تایید تیمی تر شدن بازی ایران گفت: تیم ایران چه در حمله و چه دفاع یک کار تیمی تمام عیار را به نمایش گذاشت. علت آن هم ضربه مهلک دو سال قبل بود که حالا بازیکنان از آن درس گرفته اند و قصد جبران آن را دارند. در بازیهای اول هم کاملا مشخص بود که یک همیت تیمی در بازیکنان وجود دارد. به نظرم بازیکنان قبل از رفتن به فیلیپین بین خود قول و قرارهایی گذاشته بودند که اینطور متعهد و خوب نشان می دهند. زمانی که این انسجام وجود داشته باشد دست مربی هم بازتر می شود تا انواع کارهای فنی و تعویضها را در زمین انجام دهد و این کمک واقعا بزرگی است.

تیمهای دیگر ضعیفتر و ایران بسیار قوی تر شده است

در جریان بازیهای جام ملتها بحث ضعیف شدن تیمهای آسیایی و قوی شدن ایران هم داغ بود که کسایی پور در این مورد توضیح داد: واقعیت این است که هر دو اتفاق با هم در جام ملتهای این دوره رخ داد. این حرف که به نسبت دوره گذشته تیمهایی مثل چین، اردن و حتی قطر ضعیفتر شده اند درست است. تنها تیمی که به نسبت قبل بهتر به نظر می رسد تیم تایوان بود و حالا هم فیلیپین با صعود به فینال نشان داد که شرایط بهتری دارد. اما در مجموع شرایط آسیا کمی افت داشته و از این جهت نمی توان به حرف افرادی مثل هاشمی ایراد گرفت.

وی اضافه کرد: از طرفی تیم ایران هم ارتقاء زیادی داشته، بازیکنان بالغتر شده اند و بحث فنی، انسجام تیمی و کار مربیان رشد زیادی داشته است. هر دو این اتفاقات در کنار هم رخ داده و به همین دلیل هم ما فاصله فاحشی با حریفان خود پیدا کردیم. در حقیقت دو سر ماجرا کش پیدا کرده است.

نقش صمد و حدادی در انسجام تیم قابل تحسین است

مربی سابق تیم قشم با تمجید از دو بازیکن گفت: نقش بازیکنان بزرگتر تیم مثل صمد و حدادی در انسجام تیم قابل تحسین است. این دو کار نمونه ای در جام ملتها انجام داده اند و بقیه باید از آن درس بگیرند. صمد نیکخواه به عنوان کاپیتان به انسجام تیم کمک کرده و حامد حدادی فارغ از هر اسمی و بدون حاشیه کار خود را انجام می دهد./آق

برچسب ها: بسکتبال ، جهانی ، آسیا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.