سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دولت مرکل از جاسوسي سازمان امنیت ملی آمریکا چه می‌دانست؟

آژانس اطلاعات خارجی آلمان (بی ان دی) داده هایی بسیاری را در اختیار سازمان امنیت ملی آمریکا قرار داده است ولي براستي دولت آنگلا مرکل در خصوص جاسوسي از شهروندان آلماني چه مي دانست.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، طبق گزارشات روزنامه آلمانی «در اشپیگل»، آژانس اطلاعات خارجی آلمان بیان کرده است اطلاعاتی که به سازمان امنیت ملی آمریکا داده شده است، شامل اطلاعات شهروندان آلمانی نمیباشد؛ با این حال این گزارش باعث خشم حزب های مخالف شده است.

شبکه بین المللی دویچه وله در مقاله خود مینویسد که افشای اقدامات جاسوسی سازمان امنیت ملی آمریکا همچنان ادامه دارد. پس از افشای برنامه نظارتی این سازمان مبنی بر دسترسی به  فعالیت های اینترنتی کاربران سراسر دنیا، اینبار روزنامه ی «دیر اشپینگل»گزارش کرده که این سازمان در دسامبر 2012 به 500 میلیون فراداده دسترسی پیدا کرده است. فراداده شامل جزئیات تماس های تلفنی و آدرس ایمیل هاست که توسط مقامات امنیتی آلمان در اختیار سازمان امنیت ملی آمریکا قرار داده شده است.


***  دولت مرکل از این قضایا چه می دانست؟
گزارشات «در اشپیگل» براساس افشاگری های ادوارد اسنودن بوده است که نشان میدهد آمریکا این 500 میلیون فراداده را با توافق آژانس اطلاعات خارجی آلمان در دو پایگاه در خاک این کشور جمع آوری کرده است. این عملیات با نام رمز "آلمان - سی روز پایانی" در پایگاه جمع آوری اطلاعات «بادآیبلینگ»، که یکی از دو پایگاه اطلاعاتی آمریکا در خاک آلمان است، انجام شده.
به گفته یکی از اعضای حزب سبز آلمان، "این اقدامات احتیاج به بررسی دارد" زیرا گفته شده بود که آمریکاییان سالها پیش اختیار کامل پایگاه «بادآیبلینگ» را به آلمان داده اند. وی افزود: " اما حالا شاهد این گزارش هستیم که سازمان امنیت ملی آمریکا تجهیزات خود را در این پایگاه افزایش داده و داده ها را در آن دریافت و تحلیل میکند. اینها چیزهایی است که باید فورا بررسی کنیم."
اشتروبل، یکی از اعضای کمیته نظارت اطلاعات پارلمان آلمان، ناامیدی خود را از این موضوع اذعان کرد و خشمگین بود که چرا باید او و اعضای کمیته اش از گزارشات «در اشپیگل»متوجه این موضوع شوند. به گفته ی وی، "چرا باید پارلمان کمیته نظارت اطلاعات و همچنین مردم آلمان آنقدر دیر متوجه این موضوع شوند؟ دولت دارد در این حوزه کاملا اشتباه عمل میکند."
اعضای دولت فدرال آلمان پس از رسوایی جاسوسی سازمان امنیت ملی آمریکا، در مقابل کمیته اشتروبل وکمیته امور داخلی آلمان در این باب شهادت دادند. اشتروبل و دیگر اعضای حزب مخالف، از شهادت دروغ اعضای دولت بسیار شاکی هستند زیرا در شهادتنامه ی اعضا هیچ حرفی از انتقال فراداده ها نبود.

***  آیا شهروندان آلمانی نیز قربانی این جاسوسی بوده اند؟
یکی از اعضای پارلمان آلمان، اعلام کرد که رئیس آژانس اطلاعات خارجی هیچگاه روابطش را با سازمان امنیت ملی آمریکا انکار نکرده است اما گزارشی که در «دیر اشپینگل» منتشر شده مربوط به انتقال اطلاعاتی است که آژانس اطلاعات خارجی مامور آن بوده و هیچ اطلاعاتی از شهروندان آلمانی در آن نبوده است: "این گزارشات شامل اطلاعات غیر آلمانی هاست."


***   رابطه دیرینه با سازمان امنیت ملی آمریکا
آژانس اطلاعات خارجی آلمان ادعا دارد که تمام اقداماتش کامل قانونی بوده و روابطش با سازمان امنیت ملی آمریکا چیز تازه ای نیست. به گفته ی این آژانس، آنها 50 سال است که با سازمان امنیت ملی، خصوصا برسر اطلاعات مربوط به مناطق بحرانی، کار میکنند و اقداماتی که در پایگاه «بادآیبلینگ» انجام میشود بمنظور تحقق این اهداف است. همچنین این پایگاه براساس توافقی که در 2002 انجام شد موظف به پیگیری این اهداف است.
طبق گفته یکی از سیاستمداران دموکرات آزاد آلمان، دولت کنونی این کشور در سال 2002 روی کار نبوده و باید دولت پیشین را مسئول این اقدامات دانست!!! وی افزود خشم کمیته نظارت اطلاعات و دیگر مخالفان در این مورد کاملا بی مورد است و ایشان به جای مقصر دانستن دیگران باید خود را سرزنش کنند.
برچسب ها: مرکل ، جاسوسی ، آمریکا ، اسنودن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.