سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همدان/

همدان ، قطب تولید سیر کشور

استان همدان باتولید 35 درصد سیر کشور رتبه نخست تولید این محصول را در کشور داراست.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران  همدان؛ استان همدان سالانه از 2 هزار و500 هکتار سطح زیرکشت 42 هزارتن سیر تولید می کند .
همدان  در بسیاری از تولیدات کشاورزی چه باغی و چه زراعی در سطح کشور رتبه دار است و بخش زراعت از جمله بخش های فعال در استان به شمار می رود.
به گفته مدیرزراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان حدود 78 درصد تولیدات بخش کشاورزی استان همدان مربوط به زراعت است.
در میان تولیدات زراعی یکی از محصولاتی که استان همدان در آن رتبه نخست کشور را دارد سیرخشک است.
سیر محصولی آبی و در صورت کمبود بارندگی آبیاری می شود اما در مقایسه با سایر محصولات سبزی و صیفی محصول کم آب بوده که با توجه به محدودیت منابع آبی. توسعه کشت این محصول مورد توجه قرار گرفته است.
 ملکی ، کارشناس کشاورزی گفت: طعم، مزه و کیفیت سیر ایرانی منحصربفرد است و همین امر باعث شده که این محصول از مزیت های ویژه ای برای رقابت در بازارهای تجاری و طب گیاهی و دارویی در دنیا برخوردار باشد.
 مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به وجود هزار و 300 بهره بردار در زمینه تولید سیر این استان می گوید: پارسال در استان س34هزار تن سیر تولید شد و امسال هم پیش بینی می شود 43 هزار تن سیر تولید شود .
 پرورش افزود: استان همدان در کنار استان های مازندران،گیلان، زنجان، خوزستان، اصفهان و کرمان از عمده تولیدکنندگان سیر در کشور است.
رئیس اداره بهبود تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی نیز در زمینه کیفیت محصول سیر همدان می گوید : سیر همدان یکی از با کیفیت‌ترین سیرهای تولید شده در کشور حتی در دنیا است.
بحیرایی در خصوص ارقام مختلف سیر گفت : سیر سفید از ارقام سیر همدان است که در زمین‌های سبک و رسی شنی بهترین عملکرد را در شهرستان همدان دارند.
 او با اشاره به خواص استفاده از سیر ادامه می دهد: سیر همدان به دلیل نکوتینی که در خود دارد، با ضد عفونی کردن معده، حل کردن رسوبات خون ، کاهش درد مفاصل و رماتیسم ، در سلامتی انسان مؤثر است .
وی همچنین قوی کردن عضلات قلب، پاک کردن مجاری تنفس و معالجه سل ریوی را از دیگر خواص مصرف سیر می داند.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به مرغوبیت سیر استان همدان و توان صادرات این محصول می گوید: سال گذشته حدود 4 هزار و 190 تن محصول تولیدی به ارزش صدو 88 میلیارد ریال به کشورهای قطر ، ترکمنستان و عراق صادر شد.
البته در کنار مواردی که گفته شد باید به این نکته هم اشاره کردکه تولید این محصول دراستان همدان با برخی مشکلات همراه است که امید می رود با در نظر داشتن و حل آنها بتوانیم ارزش افزوده مناسبی را نصیب استان و کشور کنیم.
اولین و مهم ترین مشکلی که کشارزان استان با آن روبرو هستند کلی فروشی سیر به بازار و دلالان است ، کشاورزان معتقدند که در صورت فرآوری این محصول می توان ارزش افزوده زیادی را از این محصول بدست آورد .
 آقای محمدی، یکی از سیرکاران منطقه مریانج می گوید ما سیر را کیلویی هزارو پانصد تا دو هزار و پانصد تومان به صورت کلی و با گونی می فروشیم در حالی که اگر در منطقه یا استان کارخانه یا کارگاهی وجود داشت که می شد این محصول را فرآوری کنیم می توانستیم چند برابر این قیمت سود بدست آوریم و در ضمن جوانان ما هم در این کارخانه ها مشغول کار می شدند.
 رئیس اداره بهبود تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی استان با اشاره به برخی مشکلات در تولید سیر می گوید: کوچک و خرد بودن اراضی، کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی، نبود انبارهای فنی و مکانیزه از مهمترین مشکلاتی است که سیرکاران همدانی با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند.
محمد بحیرایی نبود سردخانه در راستای نگهداری محصول سیر، بالا بودن هزینه کارگری، کاهش سطح مکانیزه در سطح شهرستان، کمبود کارهای تحقیقاتی در زمینه ارتقای کمی و کیفی سیر و همچنین عدم تبلیغات لازم در شناساندن سیر همدان در بازارهای جهانی را از دیگر مشکلات سیر همدان عنوان کرد.
در پایان باید خاطرنشان کرد که مهمترین مشکلات محصولات کشاورزی استان همدان بیشتر در بازاریابی و عدم برخورداری از ارزش افزوده برای استان متمرکز شده است ، همچنین کشاورزی معیشتی، عدم رشد مکانیزاسیون در کاشت و برداشت محصول سیر، نتیجه بخش نبودن تحقیقات برای شناسایی نمونه سیر همدان و ناتوانی همدان در پرتودهی سیر صادراتی از دیگر مشکلات محصول سیر همدان است./ب
برچسب ها: همدان ، سیر ، قطب تولید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.