سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دیدار "پوتین" از ایران گام بلندی در پیشرفت "برنامه هسته ای" جمهوری اسلامی است

تحلیلگران بر این باورند حضور "ولادیمیر پوتین" رییس جمهوری روسیه در تهران و دیدار وی با "روحانی" رییس جمهور جدید ایران را می توان مقدمه تحقق گامی بزرگ در پیشرفت برنامه هسته ای جمهوری اسلامی دانست .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه تحلیلی هریتیج ؛ "حسن روحانی" رییس جمهور جدید ایران از نخستین روزهای تبلیغات انتخاباتی خود با شعار "اعتدال" وارد کارزارهای سیاسی شده است . این شعار امیدهایی در میان کشورهای غربی مذاکره کننده با تهران درباره برنامه هسته ای ایران ایجاد کرد که می تواند نتایجی مفید دراین مذاکرات ایجاد نماید . 

برخی از این کشورهای غربی تصور می کنند شعار "اعتدال" روحانی به معنای عقب نشینی تهران از مواضع هسته ای خود است . این در حالی است که رییس جمهور جدید ایران نیز همانند " محمود احمدی نژاد" بر حق مسلم جمهوری اسلامی برای دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای تاکید کرده است . وی در آخرین مصاحبه مطبوعاتی خود به کشورهای غربی هشدار داد با ملت ایران باید با زبان "تکریم" سخن بگویند نه تهدید . 

واشنگتن نیز با همین تصور از ماهها پیش با روشهای مختلف از برگزاری مذاکره مستقیم با مقامات ایرانی استقبال کرده است . نظام تهران در عین حال رفع تحریم و عدم استفاده از زبان تهدید و فشار را علیه ملت ایران یکی از اصول اولیه برای آغاز مذاکرات مستقیم با واشنگتن می داند . این در حالی است که کاخ سفید همچنان به سیاست خصمانه خودادامه داده و بار دیگر تحریم هایی جدید علیه "جمهوری اسلامی ایران" را اعمال کرده است . 

در ادامه این مقاله آمده است : واشنگتن به وضوح معترف است روند وضعیت ایران در داخل ، منطقه و جهان پیشرونده بوده است . قدرت جمهوری اسلامی از یک سال پیش تاکنون در تمامی جهات در خاورمیانه و دنیا افزایش داشته است . همین نکته موجب می شود ایالات متحده و هم پیمان دیرینه آن ، رژیم صهیونیستی وادار شود با احتیاط بیشتری درباره گزینه نظامی یا تهدید علیه ایران استفاده کنند . 

ایران و کشورهای 5+1 دیدارهای فراوانی با یکدیگر داشته و مذاکراتی نیز انجام داده اند . آخرین مورد آن ماه فوریه و در قزاقستان بود که همانند دیگر نشست ها بدون نتیجه چندان چشمگیری به پایان رسید . اما اکنون و به پیش بینی بساری از کارشناسان می توان امیدوار بود که قدرت های غربی از موضع زورگویانه خود پایین آمده و حاضر شوند "جمهوری اسلامی ایران" را بعنوان یکی از کشورهای برتر در زمینه هسته ای به رسمیت بشناسند . 

به گزارش یکی از شبکه های تلویزیونی روسیه ، یکی از اهداف سفر "ولادیمیر پوتین" به تهران نیز گفتگو با مقامات هسته ای ایرانی برای حصول نتیجه ای مناسب از مذاکره با کشورهای غربی می باشد . پوتین امیدوار است بتواند نقشی میانجی در این میان ایفا کرده و پایانی برای مذاکرات طولانی مدت تهران با کشورهای 5+1 ایجاد نماید .

بعلاوه مسکو خواستار فروش تولیدات نظامی و جنگی خود به تهران است . یک یاز این تولیدات سیستم های دفاع هوایی اس 300 روسی است که از سوی ایران خریداری شده اما هنوز به این کشور منتقل نشده است . روسیه تلاش می کند با رفع تحریم های آمریکا علیه ایران مسیر تبادلات ارزی خود با جمهوری اسلامی را نیز هموارتر نماید . 

به اذعان دولت آمریکا تحریم هایی که کشورهای غربی علیه تهران طی سالهای اخیر اعمال کرده اند شدیدترین و بی رحمانه ترین دور از تحریم ها علیه کشوری در طول تاریخ بوده است . با این حال ایران همچنان بر حق خود برای دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای تاکید داشته و معتقد است تحریم ها گرچه فشارهایی موقتی بر کشور وارد می کند اما در نهایت موجب ابتکار ، استقلال و خودکفایی داخلی کشور در تولید کالا و ارائه خدمات در موارد مختلف بخصوص هسته ای می گردد . 

پاتریک ونترل ، سخنگوی دولت آمریکا پس از اظهارات میانجی گرایانه "نوری مالکی" نخست وزیر عراق برای بازگشت تهران و واشنگتنبه میز مذاکرات مستقیم ، گفت : " کاخ سفید خواستار مذاکره مستقیم با جمهوری اسلامی ایران است و تمایل داریم از این طریق اختلافات هسته ای خود با تهران را حل و فصل کنیم . " این اظهارات در حالی بیان می شود که همزمان تحریم ها و تهدیدات عملی توسط آمریکا و علیه ایران اعمال می شود . 

با این حال واشنگتن انتظار دارد تهران به این رفتار دوگانه و ریاکارانه پاسخ مثبت داده و به مذاکره مستقیم با این کشور برگردد . بدیهی است رفع برخی از تحریم ها و عدم استفاده مقامات آمریکایی از زبان تهدید علیه ملت ایران را می توان یکی از مقدمات آعاز گفتگوهای مستقیم دانست که باید از سوی آمریکا انجام گیرد . "حسن روحانی" رییس جمهور جدید ایران نیز در جدیدترین کنفرانس مطبوعاتی خود به این نکته اشاره کرده و خواستار استفاده آمریکا از زبان "تکریم" در قبال ایرانیان شده و نه تحریم و تهدید . 

در انتهای این مقاله آمده است : "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی پس از پیروزی "روحانی" بعنوان رییس جمهور ایران ابراز داشت که سیاست های کلی جمهوری اسلامی در قبال کشورهای جهان چندان تغییری نخواهد کرد و باید همچنان منتظر اظهارات و اقدامت ضدصهونیستی مقامات این کشور بود . یکی از اهدافی که "جان کری" بعنوان واسطه در مذاکرات سازش اسرائیل و فلسطین دنبال می کند نیز همین موضوع است : با سازش این دو طرف حمایت ایران از ملت مظلوم فلسطین و بالتبع آن دشمنی خصمانه با رژیم اسرائیل کاهش یابد . 
برچسب ها: پوتین ، دیدار ، هسته ای
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.