سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خوزستان/

مرگ بارترین جاده کشور و بی تفاوتی مسئولان/ 69نفر در 90 روز کشته شدند+جدول

اگر به محل و موقعیت وقوع تصادفات مرگ بار در بخش دهدز نظر بیندازیم ، آشکار می‌شود که صدها نفر ظرف چند سال در محدوده‌ای کوچک و در شعاعی کمتر از 20 کیلومتر جان باخته اند. به گونه‌ای که راه‌های ارتباطی دهدز را می‌توان یک قتلگاه مخوف و دهشتناک قلمداد کرد. بطور معمول هفته و ماهی نیست که تصادفی مرگبار اتفاق نیفتد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛  عصر روز چهارشنبه 9/5/1392 در پی واژگونی یک دستگاه خودرو مینی بوس  در دریاچه سد کارون 3 تعداد 12 نفر از هم وطنان ما که همه آن‌ها زن و کودک بودند جان باختند. مشابه این حادثه ناگوار در محدوده بخش دهدز از توابع شهرستان ایذه فراوان اتفاق افتاده است. در راه‌های ارتباطی دهدز تا کنون صدها نفر جان خود را از دست داده اند و صدها خانوار نیز عزادار شده، نان آور خود را از دست داده یا داغدار جوانان برومند و کودکان و نوجوانان خود شده اند که هزاران آرزو و رویا برای آنان در اندیشه خود پرورده بودند.

چه بسیار پدرانی که جسم بی جان و خونین ، میوه های باغ زندگی خود را با دست خود به دل خاک سپردند و سالیان سال در سوگ آنان اشک می‌ریزند و چه فراوان مادرانی که در هجر و فراق عزیزان خود عمری را با اندوه و غم گذرانده یا می‌گذرانند. کم نیست شمار کودکانی که والدین خود را از دست داده و عمری را با درد یتیمی و محروم از حمایت پدر  و مهر مادر روز می‌گذرانند. تبعات روانی ، انسانی و اقتصادی ناشی از این تصادفات مرگ بار نیز بماند.
بیایید کمی تامل و تعمق کنیم تا به کی باید شاهد از دست دادن عزیزان خود باشیم. آیا راه و چاره‌ای نیست؟ تدبیری وجود ندارد؟
اگر به محل و موقعیت وقوع تصادفات مرگ بار در بخش دهدز نظر بیندازیم ، آشکار می‌شود که صدها نفر ظرف چند سال در محدوده‌ای کوچک و در شعاعی کمتر از 20 کیلومتر جان باخته اند. به گونه‌ای که راه‌های ارتباطی دهدز را می‌توان یک قتلگاه مخوف و دهشتناک قلمداد کرد. بطور معمول هفته و ماهی نیست که تصادفی مرگبار اتفاق نیفتد. در نهایت اندوه و تاسف باید گفت، هنگامی آه از نهاد هر عقل سلیمی برمی‌آید که بشنود ، در روز شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۸۹ مهران کرانیان -رئیس پلیس راه خوزستان- اظهار داشت: «در جاده ایذه ـ دهدز در سه ماه گذشته ۶۹ نفر كشته شده‌اند».
در احادیث و روایات آمده است کشته شدن هر شخص به مثابه کشته شدن و مرگ یک جهان است. آیا نباید و ضرورت ندارد بعد از وقوع هر فاجعه چاره‌ای اندیشید و تدبیری کرد تا شاهد تکرار آن نباشیم. به آمارهای زیر توجه نمایید:
                                         
ردیف سال نوع تصادف  محل وقوع تصادف تعداد کشته تعداد زخمی فاصله تا دهدز به کیلومتر
1 1369 سقوط کامیون حامل عشایر به دره بلوط بلند 36 - 19
2 1370 سقوط مینی بوس به دره سرراک - پیچ معروف به کویتی ها 20 - 35
3 فروردین 1387 انحراف اتوبوس و سقوط به دره دهدز 27 13 2
4 1388 برخورد سواری با کامیون تونل کارون 3 3 2 25
5 اسفند 1389 سقوط اتوبوس به دره نزدیک موزرم 12 31 15
6 28 مهر 1391 انحراف اتوبوس از جاده موزرم 26 12 11
7 تیر1392 برخورد نیسان پاترول با سواری پیکان دهدز 2 2 5
8 مرداد 1392 سقوط مینی بوس به دریاچه سد کارون 3 گدار شهپیر 12 4 15
 -  - -
 جمع 138 64  -



 در جدول فوق به تعدادی از تصادفات مرگ بار که در نتیجه آن تعداد زیادی از هم وطنان ما کشته شده اند، اشاره شده است. چنانچه ملاحظه می‌فرمایید در 8 مورد تصادف 138نفر جان باخته و بیش از 64 نفر نیز زخمی شدند که رکوردی بسیار نگران کننده و بی سابقه‌ای از تلفات جاده‌ای قلمداد می‌شود.
نتیجه اینکه جاده‌های دهدز با داشتن پیچ  و خم‌های خطرناک فراوان ، شیب های تند ، عرض کم و عدم برخورداری از ایمنی لازم ، یکی از محورهای بسیار پرخطر و حادثه آفرین و به عبارت درستتر یک« قتلگاه جاده ای » و محوری ارتباطی نا امن است و مرتباً شاهد وقوع حوادث مرگبار در این محور هستیم.
با صراحت از همه مسئولان کشوری و استانی پرسیده می‌شود، آقایان محترم! چند نفر دیگر باید قربانی شوند ، آیا صدها کشته کافی نیست؟ طول همه جاده های اصلی و فرعی بخش دهدز از 200 کیلومتر تجاوز نمی‌کند. هزینه احداث راه‌های مواصلاتی مطمئن و ایمن سازی و حذف نقاط حادثه ساز این راه‌ها چقدر است؟ آیا جان مردم این سامان و مسافران این جاده‌ها، ارزش و استحقاق این توجه و هزینه‌ها را ندارند؟
درآمد حاصله از سدهای کارون 3 و 4  و عایدات ناشی از ترانزیت کالا و مسافر از مسیر ایذه- دهدز و لردگان چه میزان است؟ آیا اگر رقم ناچیزی از این درآمدها برای رفع این معضل جدی اختصاص داده شود در مدت کوتاهی این مشکل برای همیشه حل نخواهد شد؟/س

 
برچسب ها: مرگبار ، جاده ، کشور
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.