سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نقش حیاتی آب در سلامتی ورزشکاران

آب نقش حیاتی در سلامت و اجرای حرکات ورزشکاران دارد.

اسکندر رحیمی رئیس کمیته تغذیه هیئت پزشکی ورزش استان فارس در مورد اهمیت آب برای ورزشکاران به خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران گفت: ورزشکاران در صورتی که می خواهند بهترین اجرای خود را به نمایش بگذارند باید قبل از احساس تشنگی اقدام به آشامیدن آب نمایند.

اگر ورزشکاران به دلیل از دست دادن آب 2% از وزن بدن خود را از دست بدهد اجرای حرکاتش با اختلال رو به رو می شود و نیز مشخص گردیده که ورزشکاران در هر جلسه تمرین بیشتر از 2% از وزن بدن خود را به خاطر عرق کردن از دست می دهند.

وی افزود: انسان تنها موجودی است که به اختیار می تواند از آشامیدن آب اجتناب نماید، بنابر این به اندازه کافی آب از دست داده را جایگزین نمی کند.
ورزشکاران بخصوص در ضمن تمرینات طولانی باید تشویق شوند که بیشتر از آنچه نیاز دارند آب بیاشامند.

*کم آبی به قلب و عروق فشار می آورد

 رحیمی اظهار داشت: از دست دادن آب باعث فشار بر قلب و عروق می شود ،‌که بخشی از آن به دلیل کاهش حجم خون که در نتیجه کاهش آب در اثر تعریق است بوجود می آید، که این فشار نیز موجب افزایش تعداد ضربان قلب و نیز درجه حرارت بدن می شود.

وی در مورد علائم کم آبی در بین ورزشکاران گفت: ناراحتی عمومی، خستگی، بی تفاوتی، کاهش روحیه ، ناتوانی و نداشتن تمایل به اجرای حرکات با قدرت بالا از علائمی است که تنها با از دست دادن بیش از 2% وزن بدن در ورزشکار بروز می کند.

وی تأکید کرد: از انجایی که تشنگی محرک کافی برای نوشیدن آب نیست، لذا ورزشکارانی که بیش از 2% از وزن بدن خود را از دست می دهند، آنهایی هستند که قبل و ضمن مسابقه یا تمرین به اندازه کافی آب نمی نوشند.

با نوشیدن آب قبل و در حین تمرین یا مسابقه می توان از کمبود آب بدن جلوگیری کرد./مح
برچسب ها: رحیمی ، آب ، حیاتی ، سلامتی ، وزشکاران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.