سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پایان سفر بی نتیجه "ویلیام برنز" به قاهره

ویلیام برنز معاون وزیر امور خارجه آمریکا قاهره را بدون رسیدن به نتیجه ای درباره حل مسالمت آمیز بحران مصر ترک کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزونی القدس ؛ ریاست جمهوری موقت مصر اعلام کرد بیانیه ای را که نشان دهنده شکست میانجیگریهای غربی است صادر خواهد کرد. ریاست جمهوری همچنین اعتراضات در میدان های رابعه العدویه و النهضه در قاهره را غیر مسالمت آمیز خواند. این بیانیه بطور ضمنی به بازگشت خشونت علیه تظاهرکنندگان مصری اشاره دارد.

 ریاست جمهوری مصر این شایعات در مورد بیانیه را نه تایید کرد و نه تکذیب. این بیانیه بعد از مذاکرات جان مک کین و لیندزی گراهام اعضای کنگره آمریکا با مسئولان مصری منتشر می شود. آنها سخن از کودتای نظامی در مصر به میان آوردند که خشم مقامات مصری را برانگیخت.دیما حلوانی خبرنگار شبکه القدس در گزارشی گفت: به رغم دیدارهای مکرری که در روزهای گذشته در قاهره وجود داشت میانجیگریهای بین المللی در مصر نتوانست در زمینه سیاسی تغییراتی ایجاد کند.

شاید آرامشی اعلام نشده در روز عید فطر برقرار شود اما بعد از آن همواره مسائل پیچیده خواهد ماند. دیدارهای قاهره متعدد بوده است. دو عضو کنگره آمریکا با عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع و حازم الببلاوی نخست وزیر موقت مصر دیدارهایی داشتند. آنها همچنان با محمد البرادعی معاون رئیس جمهور موقت دیدار کردند. البرادعی همچنین با ویلیام برنز معاون وزیر خارجه آمریکا قبل از ترک قاهره و برناردینو لئون فرستاده اروپا به جنوب دریای مدیترانه دیدار کرد.گراهام و مک کین در کنفرانس مطبوعاتی در قاهره حوادث مصر را کودتای نظامی توصیف کردند. این دو شخصیت آمریکایی از طرفهای درگیر در مصر خواستند گفتگوی ملی که گروه اخوان المسلمین نیز در آن حضور داشته باشند برگزار کنند و همچنین جدول زمانی معینی برای برگزاری انتخابات تهیه شود. آنها بر آزادی فوری زندانیان سیاسی نیز تاکید کردند.

این موضع گراهام و مک کین باعث انتقاد حاکمان مصر شد به طوری که مشاور رسانه ای رئیس جمهوری مصر اظهارات این نمایندگان آمریکا را غیر قابل قبول توصیف کرد. وی مک کین را به تغییر واقعیتها متهم کرده و اظهارت این نماینده آمریکا را دخالت در امور داخلی مصر دانست.این در حالی است که گروه اخوان المسلمین از شکست تلاشهای بین المللی خبر داد.

محمد حسان سخنگوی اخوان المسلمین تصریح کرد: تلاشها برای میانجیگری به نتایج ملموسی نرسیده است. فاش کرد: هیئتهای بین المللی پیامهایی منتقل کرده اند که در پی آن مقامات مصری آماده دادن ضمانتها برای آزادی برخی رهبران بازداشت شده اخوان المسلمین و لغو بلوکه شدن اموال و اجازه دادن به آنها برای ورود به صحنه سیاسی هستند.اما مصطفی حجازی مشاور رئیس جمهور در امور سیاسی با رد این ادعا تصریح کرد: با مرسی بر اساس قانون رفتار خواهد شد.

خبرنگار شبکه القدس در ادامه اظهار داشت : به بن بست رسیدن مقامات مصری به خوبی نمایان شده است زیرا 15 روز است که مسئول دفتر مرسی،‌ احمد عبدالعاطی و مشاور امنیتی وی ایمن هدهد را بازداشت کرده اند و در حال بازجویی از آنها هستند.این در حالی است که هواداران مرسی در تمام شهرها و استانهای مصر تظاهرات کردند. آنها همچنین در میدانهای رابعه العدویه و النهضه در قاهره به اعتراضات خود ادامه می دهند.
برچسب ها: پایان ، سفر ، نتیجه ، قاهره
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.