سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

يادداشت‌هاي زمين

"يادداشت‌هاي زمين" از دو بخش با دو سبك نگارش متمايز تشكيل شده. بخش اول، حالت رساله دارد و بخش دوم، سبكي روايي، قهرمان ماجرا، همان "مرد زيرزمين"، كه از زبان اول شخص سخن مي‌گويد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ "يادداشت‌هاي زمين" از دو بخش با دو سبك نگارش متمايز تشكيل شده. بخش اول، حالت رساله دارد و بخش دوم، سبكي روايي، قهرمان ماجرا، همان "مرد زيرزمين"، كه از زبان اول شخص سخن مي‌گويد، مردي است بي‌نام و حدودا 40 ساله، تنها مي دانيم قبلا كارمند بوده و كارش را رها كرده و حالا با آنچه برايش به ارث رسيده، در زيرزمين خانه‌اي در حومه "سن پترزبورگ" روزگار مي‌گذراند. قسمت اول كتاب، به توصيف افكار او درباره جامعه و شخصيت‌اش مي‌پردازد. وي خود را آدمي بي‌ارزش توصيف كرده و سقوط و تباهي خويش را ناگزير مي‌داند. اگر چه راوي مدام مي‌گويد كه خيال انتشار يادداشت‌هايش را ندارد وي مخاطبين ناشناسي را خطاب قرار داده و سعي دارد به پرسش‌هاي آنها پاسخ گويد.

در بخش دوم، به لحظاتي از زندگي خود اشاره كرده كه معتقد است ناكامي شخصي، حرفه‌اي و عاطفي‌اش از آنجا است ناكامي زنگي شخصي، حرفه‌اي و عاطفي‌اش از آنجا سرچشمه مي‌گيرد. او از همكلاسي‌هاي سابق‌اش سخن مي‌گويد و اينكه حالا چطور تحقيرش مي‌كنند. او به لبه تيغ انتقادات را مدام به سوي خود برگردانده و بيشتر خود را حقير مي‌شمارد. از خودبيگانگي "مرد زيرزميني" و دور افتادنش از جامعه، نه تنها بر فيلسوف‌ها، بر ادبيات مدرن نيز تأثير بسيار گذاشته است. /ص

منبع: ماهنامه دنياي تصوير

برچسب ها: یادداشت ، نگارش ، رساله
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.