سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خوزستان/

خلاء تفريحات آبي در رودخانه كارون

درست است كه آب کارون شور و كدر و به رنگ قهوه‌اي شكلاتي است ولي باز هم استفاده‌هايي مي‌توان از آن كرد و هنوز هم جاي كار دارد. استفاده‌اي كه حداقل شور و هيجان به آن بازگردد و از اين حالت دل‌مردگي خارج شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، اين رودخانه از فرصت‌هاي بسيار خوبي است كه به غير از نعمت‌هاي وافري كه از آن حاصل مي‌شود جاي كار بسياري براي ايجاد زيبايي‌هاي بصري و تفريحات آبي نيز در آن وجود دارد كه امكان كار در اين زمينه‌ها هم ميسر است و هم برخلاف عقيده و اصرار بسياري از مسوولان، سهل و كم هزينه است. در برخي نقاط رودخانه كارون در محدوده شهر اهواز كه نه جزيره وجود دارد و نه صخره، مي‌توان بازي‌هايي را به راه انداخت.

تنها استفاده‌اي كه در زمينه تفريحات آبي از اين رودخانه پرآب و پررونق مي‌شود، قايقراني است كه البته اختلافات بسياري بر سر آن وجود دارد و همين اندك قايق‌هاي بدون استاندارد و كهنه و نازيباي كنار ساحل تنها در روزهايي از سال ديده مي‌شوند. متاسفانه چنين باور و عرفي هم ميان مسوولان استان جا افتاده است كه وقتي كار به بخش خصوصي سپرده مي‌شود، ديگر از مسئوليت آنان خارج شده و هيچ نظارتي بر آن صورت نمي‌گيرد.

از قايقراني كه بگذريم، امكان تفريح ديگري همچون جت اسكي در آب‌هاي كارون وجود دارد؛ اين تفريح هم با وجود اين كه شرايط و نيروي كار آن در استان مهيا است، مورد غفلت واقع شده و تنها در ايام نوروز اندك مواردي در رودخانه به چشم مي‌خورد.

رودخانه و آب‌هاي جاري جزئی حذف ناشدني از زندگي جوانان اهوازي و خوزستاني است و شنا و بازي در آب از تفريحات غالب و مطلوبشان است. حال چرا با وجود شرايط و زيرساخت‌ها براي ايجاد چنين تفريحاتي، نبايد اين تفريحات را گسترش و امكانات لازم را در اختيارشان قرار داد؟!

ايجاد ايستگاهي دائمي براي جت اسكي و دادن فرصت تفريح و شادي به جوانان چقدر مي‌تواند هزينه‌بر باشد و چرا اين تفريحات تنها در روزهايي كه مهمانان نوروزي در شهر هستند، ايجاد مي‌شوند؟!

از ساسان سيفي، بازرس جت اسكي خوزستان، كه در اين باره مي‌پرسيم اعتقاد دارد ايجاد چنين ايستگاه‌هايي چندان هزينه‌بر نيست.

او گفت: در اهواز هيچ كس در زمينه جت اسكي فعاليتي ندارد، نه در بخش خصوصي نه دولتي.

وي ادامه داد: تنها فعاليت جت اسكي در ايام تعطيلات نوروز است و از 14 فروردين به بعد هيچ فعاليتي ديده نمی شود. تعدادي افراد در بخش خصوصي براي كار مي‌آيند ولي چون حمايتي از آن‌ها صورت نمي‌گيرد، آن را رها مي‌كنند.

سيفي افزود: براي فعاليت جت اسكي در اهواز نه ساحل خوبي داريم و نه اسكله‌اي براي كار در اختيار ما قرار مي‌دهند. در كارون شرايطي به وجود آورده‌اند كه به طور كلي براي انجام هر فعاليتي مشكل داريم؛ نه جت اسكي مي‌تواند فعال شود، نه هيچ تفريح ديگري!

بازرس جت اسكي خوزستان گفت: براي داشتن سايت جت اسكي در كارون همكاري شهرداري و سازمان آب و برق ضروري است ولي هيچ يك از اين ارگان‌ها همكاري ندارند و مجوزهاي لازم را به افراد متقاضي و بخش خصوصي نمي‌دهند. در ساحل رودخانه كارون در محدوده شهرداي منطقه دو اهواز مكان مناسبي براي ايجاد سايت جت اسكي در كنار باشگاه قايقراني وجود دارد ولي متاسفانه شهرداري هيچ‌گونه همكاري در اين زمينه ندارد.

سيفي بيان کرد: در ساحل رودخانه كارون آن ساحلي كه براي استفاده جت اسكي مناسب باشد چندان وجود ندارد و در بيشتر ساحل كارون در محدوده شهر سنگ و نخاله‌هاي ساختماني به چشم مي‌خورد.

وي تصريح كرد: در برخي شهرهاي استان شاهد همكاري شهرداري و ديگر ارگان‌ها در زمينه فعاليت جت اسكي و ديگر تفريحات آبي هستيم ولي در اهواز به قدري سنگ اندازي در كارها انجام مي‌شود كه تاكنون هر كسي وارد اين موضوع شد، پشيمان شده و ديگر سراغ آن نمي‌آيد.

بازرس جت اسكي خوزستان با بيان اينكه رودخانه كارون و مزاياي آن بايد براي شهروندان باشد، افزود: امكانات و شرايطي كه براي تفريح و شادي شهروندان در اهواز وجود دارد، در هيچ استان ديگري نيست ولي متاسفانه از اين شرايط استفاده بهينه نمي‌شود. امروز چنان نگاه‌ها به رودخانه كارون نامناسب شده است كه شهروندان حتي حاضر نمي‌شوند در آب پا بزنند و آن را آلوده مي‌دانند. بايد شرايطي ايجاد كرد كه رودخانه براي مردم دوست داشتني شود و با ايجاد ساحل مناسب و امكان تفريح در آن اين وضعيت را بهبود بخشيد.

بيژن فرامرزي، مديرعامل شركت عمران ساحل كارون، كه زير نظر شهرداري اهواز فعاليت مي كند، نیز درباره وضعيت ساحل كارون و زيرساخت‌ها براي ايجاد ايستگاه جت اسكي و ديگر تفريحات آبي اظهار کرد: نصب اسكله ثابت براي فعاليت جت اسكي در ساحل كارون موجب رسوب‌گذاري مي‌شود و به همين دليل سازمان آب و برق با نصب اسكله ثابت مخالفت مي‌كند.

وي افزود: براي داشتن چنين امكاناتي براي تفريحات آبي در رودخانه كارون تنها نصب شناورهاي متحرك امكان‌پذير است كه اين شناورها به ساحل وصل مي‌شوند.

فرامرزي ادامه داد: براي نصب اسكله متحرك نيز ساحل كارون در نزديكي منطقه "سيدخلف" جنب پل سوم مناسب است زيرا آن محدوده، هم ديوار كشي شده است و هم ساحل تميز و مناسبي دارد.

وي با بيان اينكه امكان نصب اسكله در هر نقطه از ساحل كارون كه ديواركشي شده است، وجود دارد؛ گفت: در حال حاضر ساحل شرقي كارون از پل سوم تا پل پنجم ديواركشي شده است و از پل پنجم تا پل ششم نيز در حال كار است. همچنين در ساحل غربي از پل سوم تا 2 كيلومتري پل ششم ديواركشي شده است و بقیه نقاط نیز در حال تكميل است.

مديرعامل شرکت عمران ساحل كارون تصريح كرد: متاسفانه در رودخانه كارون امكان نصب اسكله ثابت وجود ندارد، زيرا به سرعت رسوب‌گذاري و تشكيل جزيره مي‌شود ولي امكان نصب اسكله متحرك كه در همه دنيا متداول است و هزينه چنداني ندارد، وجود دارد. با نصب اسكله ثابت و شمع كوبي در آب رودخانه در مدت زمان كوتاهي رسوب‌گذاري مي‌شود و مشكل دوچندان مي‌شود.

همانگونه كه بازرس جت اسكي خوزستان مي‌گفت در برخي شهرهاي استان جت اسكي فعاليت مي‌كند؛ جاي دوري نمي‌رويم و از آبادان سراغ مي‌گيريم.

محمودرضا شيرازي در این باره اظهار کرد: جت اسكي در اين شهرستان فعلا به دليل شرايط گرم آب و هوايي تعطيل شده است ولي با خنك تر شدن هوا فعاليت مجدد آن آغاز مي‌شود.

وي افزود: در زمينه فعاليت جت اسكي و ديگر تفريحات آبي در آبادان شهرداري سعي كرده شرايط مناسبي فراهم كند و تمام تلاش براي رضايت شهروندان صورت مي‌گيرد.

شيرازي با بيان اينكه شركت نفت و ديگر ارگان‌هاي متولي در اين زمينه نيز همكاري مناسبي داشته‌اند، گفت: هم اكنون اسكله ثابت در آب‌هاي رودخانه بهمنشير نصب شده است و بخش خصوصي هر زمان بخواهد مي‌تواند فعاليت خود را در اين زمينه داشته باشد.

شهردار آبادان ادامه داد: براي ايجاد امنيت در رودخانه و داشتن تفريحات سالم آبي فعاليت جت اسكي را تنها به ساعات روز محدود كرده‌ايم و به همين دليل است كه در فصل تابستان استقبال كمتري از آن صورت مي‌گيرد؛ چرا كه در ساعات روز به دليل گرماي طاقت فرساي تابستان در اين شهرستان، تفريحات آبي چندان لذتي ندارد.

به وجود مشکلات و کمبودها، امید است با ايجاد شرايطي هرچند مختصر اما مفيد براي شهروندان، فرصت تفريح و شادي را به آنها داد و سواي آن نگاه آنها به رودخانه كارون و زيبايي‌هاي آن را تغيير داد.  /س
برچسب ها: تفریحات ، رودخانه ، کارون
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.