سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نخست‌وزير سوريه در گفتگوي تفصيلي با باشگاه خبرنگاران:

الجزيره و العربيه جزئي از ابزار جنگي تروريست‌ها هستند/ تروريست‌ها با شعار الله اكبر جنايت مي‌كنند

نخست‌وزير سوريه در سفر به تهران از راز ماندگاري دولت بشار اسد، ماجراي ترور خود و پيروزي‌ها و دستاوردهاي ارتش سوريه سخن گفت.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران مراسم تحليف رئيس‌جمهوري فرصت مناسبي بود تا با وائل الحلقي نخست وزير سوريه مصاحبه‌اي را برگزار كنيم تا آخرين تحولات اين كشور را از زبان يكي از عالي‌ترين مقامات اين كشور بحران‌زده بشنويم.

وي قبل از شروع اين گفتگو خود را همواره پشتيبان جوانان در تمامي رويكردها و آرزوهايشان معرفي كرد و براي جوانان آرزوي تحكيم و بهبودي در راستاي تحقق آن را كرد و از  باشگاه خبرنگاران كه اين فرصت گفتگو را در تهران پديد آورد، تشكر كرد و ايران را كشوري دوست داشتني و در حال توسعه و پيشرفت مستمر مي‌داند كه همواره روابط تاريخي با سوريه داشته است اما اين مطالب سرآغازي بود براي شروع اين مصاحبه كه متن آن به‌شرح ذيل است:

باشگاه خبرنگاران: جناب نخست‌وزير پس از گذشت دو سال و نيم از بحران سوريه امروز وضعيت مقاومت در كشور شما چگونه است؟

جنگ در سوريه بيش از دو سال و نيم به درازا كشيده و اين جنگ با توطئه بزرگ ايالات متحده آمريكا و كشورهاي غربي، رژيم صهيونيستي و متاسفانه برخي از كشورهاي عربي كه در راس آن قطر و عربستان سعودي هستند، دامنه‌دار شده‌ است. مضافا بر اينكه كشورهاي منطقه و همجوار از جمله تركيه  پس از گذشت 30 ماه از اين جنگ با استفاده از سلاح و تجهيزات جنگي، اشخاص و تجهيزات نظامي در تحقق آرزوي خود شكست خوردند كه تمامي شكست آنها با مقاومت نيروهاي مسلح ما و حمايت و پشتيباني ملت سوريه از نيروهاي مسلح به‌دست آمد و همچنين پيروزي‌هاي ما با پشتيباني دوستانمان كه در راس آنها محور مقاومت يعني جمهوري اسلامي ايران و حزب‌الله بود به‌وجود آمده است.

تمامي اين پشتيباني‌ها به خنثي‌سازي پروژه‌هاي طراحي شده انجاميد و هم‌اكنون پس از ياسي كه اين كشورها و نيروهايشان به آن دچار شده‌اند باعث شده كه متوجه اين موضوع شوند كه زمينه‌اي براي سرنگوني نظام سوريه وجود ندارد چرا كه تمامي تلاش‌هاي آنان در صدور قطعنامه شوراي امنيت هم به شكست منجر شد.

باشگاه خبرنگاران: هم‌اكنون پس از گذشت همه اين اتفاقات و با تمامي پيروزي‌هايي كه نيروهاي مسلح در بيشتر محورها مانند ريف دمشق، حمص، القصير و الخالديه و ديرالزور و الحماه به‌دست آورده، اوضاع سوريه چگونه است؟

همان‌طور كه مي‌دانيد تروريسم تمامي مناطق خاك سوريه از جمله نهادهاي حكومتي، اقتصادي و همچنين شهروندان بي‌گناه سوري‌ را مورد هدف قرار داده و براي اينكه بخش عمده‌اي از اين تروريستها و گروه‌هاي مسلح عضو جبهه النصره بوده و در نتيجه تمامي اين افكار كوركورانه و تاريك مسئول افزايش جنايات، قتل و خشونت هستند.

روز گذشته جنايت در حق افراد بي‌گناه صورت گرفت و در استان مسكه اعمال جنايتكارانه تروريست‌ها 120 شهيد به جاي گذاشت و هم‌اكنون با اين نوع تروريسم در سوريه مواجهيم كه حتي به كودكان و زنان هم رحم نمي‌كند اما ارتش عربي سوريه، دستاوردهاي بسياري برعليه اين تروريسم جهاني كه از بيش از 29 كشور جهان به سوريه آمده‌، داشته است.

دولت سوريه با خارج‌شدگان از قانون مي‌جنگد و گروه‌هايي وجود دارند كه ارتش عربي سوريه با آنها مي‌جنگد و هم‌اكنون آنها به دليل ارتكاب اقدامات جنايي در زندان به‌سر مي‌برند البته بخشي از اينها به زندگي مناسب بازنگشتند و بخش ديگري از آنها همچنان با ارتش عربي سوريه به مقابله مي‌پردازند و به همين خاطر ما هم‌اكنون با چند جبهه يعني تندورهاي جبهه النصره، گروه‌هاي تكفيري_وهابي و با خارج‌شدگان از قانون از جمله راهزنان و مزدوران و افرادي كه از كشورهاي همجوار به سوريه مثل تركيه و اردن كه از طريق لبنان به سوريه وارد شده‌اند، مواجهيم بنابراين دولت سوريه تا ريشه كن كردن تمامي اين افراد از خاك سوريه با آنها به مقابله مي‌پردازد.

باشگاه خبرنگاران: در ايامي كه شما سكان‌دار سمت مهم نخست‌وزيري سوريه بوده‌ايد تلخ ترين خاطره اتفاق افتاده براي شما چه بوده است:

احساس درد مي‌كنم وقتي كه صحنه‌هايي را مي‌بينيم كه افرادي به كشتار شهروندان سوري مي‌پردازند و الله اكبر مي‌گويند اما زماني‌كه اين صحنه‌هاي سخت را مي‌بينيم چاره‌اي براي ما باقي نمي‌گذارد جز اينكه به مقابله با اين گروه‌هاي تروريستي فكر كنيم.

باشگاه خبرنگاران: از حادثه ترور خود به‌دست تروريست‌ها براي ما بگوييد؟

هنگامي که در مسير گذر براي رسيدن به ساختمان شوراي وزيران بودم، تروريست‌ها به ايجاد انفجار در خودرويي که من حامل آن بودم مبادرت کردند و خواست خدا اين بود كه مرا در صف شهدا جاي ندهد.

                                                           

اين اتفاق حادثه‌اي هولناک بود که به خواست خدا چهار تن از محافظان من شهيد شد و سه تن ديگر از محافظان من مجروح شدند، اما اين حادثه در زندگي من ايمان و پايبندي‌ام به اصولي که در طول زندگي فرا گرفته‌ام را بيشتر کرد و کار خود را با بزرگي و اطمينان بيشتر پي گرفتم و در تمامي کارهاي ميداني قرار گرفتم.

باشگاه خبرنگاران: درباره توطئه غرب و متحدانش براي ما بگوييد؟

اسناد زيادي وجود دارد که توطئه سرويس‌هاي اطلاعاتي اسرائيل، اروپا و آمريکا را در بسياري از پايگاه‌هاي نظامي که از سوي نيروهاي مسلح آزاد شده‌اند، ثابت مي‌کند. اين اسناد چندين بار از صفحه‌هاي تلويزيون عربي سوريه منتشر شده و از بين آنها در شهر القصير، خودروهاي حامل پلاك‌هاي اسرائيلي که براي حمايت از افراد مسلح و تروريست‌ها به القصير آمده بودند، پيدا شد.

موشک‌هايي در شهر درعا ساخت رژيم صهيونيستي معروف به ضدهوايي و حتي مواد غذايي مثل مربا ساخت عربستان، آمريكا و اروپا و بسياري از ديگر تجهيزات را در محل استقرار تروريست‌ها كشف كرده‌ايم كه تمامي اين اسناد وابستگي اين توطئه به سرويس‌هاي اطلاعاتي اين کشورها را نشان مي‌دهد.

باشگاه خبرنگاران: درباره هدف قرار گرفتن مركز پژوهش‌هاي علمي براي ما بگوييد؟

هنگامي‌که مرکز پژوهش‌هاي علمي مورد هدف قرار گرفت پس از چند روز به آنچه که در ريف دمشق در منطقه جمرايا به وقوع پيوست واکنش نشان داده شد. از آن روز نيروهاي مسلح و رهبري سياسي سوريه از پاسخ به هرگونه منبع آتش سخن گفتند و عملا پس از چند روز يکي از زره‌پوش‌ها اقدام به ورود به اراضي سوريه از طريق منطقه جولان کرد که نيروهاي مسلح پاسخ داده و آن زره پوش‌ها را در بلندي‌هاي جولان منهدم کردند.

به هيچ عنوان اجازه نقض فضاي سوريه از طريق جنگنده‌هاي اسرائيلي را نمي‌دهيم و از حاکميت، اراضي و فضاي آسمان خود دفاع مي‌کنيم و هنگامي‌ که اسرائيل به اقدامي دست بزند، با پاسخي کوبنده در وقت مناسب مواجه خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران: راز ماندگاري مقاومت سوريه در چيست؟

در آغاز بحران 133 کشور بر ضد سوريه عمل کرده و در مجمع عمومي سازمان ملل بر ضد سوريه راي دادند، اما با اين وجود تمامي مواضع و طرح‌هاي ما در سوريه از ايمان مطلق ما به خدا سرچشمه گرفته و هرکس با حق باشد، پيروز خواهد شد.

گزينه ديگر قدرت ما اين است که به ملتمان تکيه کرديم هنگامي‌که ملت و ارتش در يک مرکز واحد همبستگي داشته باشد، محال است ائتلافي بر اين ارتش چيره شود.

همان‌طوري‌که مي‌دانيد جهان تنها غرب نيست، دوستان زيادي در جهان وجود دارد (اگر اين کشورها) زياد نباشند باز هم نيمي از کشورهاي جهان را تشکيل مي‌دهند و وقتي از جمهوري اسلامي ايران، کشورهاي عضو گروه بريکس و برخي از کشورهاي عربي سخن مي‌گوييم که از ما چه علني و يا غير علني حمايت كرده‌اند و وقتي که به اين دوستي‌ها و مواضع تکيه مي‌کنيم و وقتي مي‌بينيم بسياري از احزاب قومي عربي به حمايت از موضع سوريه پرداخته‌اند و تمامي نيروهاي ملي خود را براي حمايت از موضع رسمي سوريه به کار گرفتند متوجه مي‌شويم كه اين مواضع دفاع از سوريه افزايش يافته است.

پس مجموعه اي از اين عوامل طرحي براي اين دوران براي ما رسم کرد، اما عامل پراهميت همانطور که گفتم، ايمان به عدالت و ايمان به اينکه همواره با تروريسم به‌وسيله همبستگي آحاد ملت با رهبري سوريه به مقابله مي‌پردازيم.

باشگاه خبرنگاران: جناب نخست‌وزير در پايان چه سخني براي ما داريد؟

آرزو مي‌کنم که به سوريه سفر کنيد و همانطوري که آرزومنديم کشور با ثبات شود که در جهان مورد مثال قرار گيرد و اميدوارم پس از نطق کوبنده ارتش عربي سوريه بر عليه ترور و تروريست‌ها که وجود آنها در سوريه زياد به طول نمي‌انجامد با شما در آنجا ديدار کنيم و به رغم تمامي اتهاماتي که از طريق رسانه‌هاي گمراه‌کننده مثل الجزيره و العربيه كه جزئي از ابزار جنگي تروريست‌ها هستند که بر ما تحميل شده با استعداد ذاتي خود و دوستمان با اين اقدامات مقابله کرده و تمامي موانع را دفع کرده و حقيقت را بيان مي‌کنيم.

باشگاه خبرنگاران: از شما به‌خاطر انجام اين مصاحبه تشكر مي‌كنم و اميدواريم آرزوي شما در جهت ايجاد ثبات هر چه سريع‌تر محقق شود تا آرامش در منطقه برقرار شود.

انتهاي پيام/


برچسب ها: سوریه ، اسد ، پیروزی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.