سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آذربایجان شرقی/

برداشت بیش از 30 تن زرشک سیاه، از سطوح زیر کشت آذربایجان شرقی

در سال‌جاری از اراضی زیر کشت محصول زرشک سیاه استان، بیش از 30 تن محصول استحصال و به بازارهای مصرف عرضه خواهدشد.

به گزارش گروه استان‌هاي باشگاه خبرنگاران، سعدالله اسکندری صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: سطح زیر کشت زرشک بارور در آذربایجان شرقی 30 هکتار و سطح زیر کشت آن در شهرستان اسکو 8 هکتار بوده که یک سوم باغات این محصول استان را تشکیل و از این نظر، رتبه نخست تولید استانی را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه انواع زرشک در کشورهای جهان بیشتر به عنوان یک گیاه دارویی و زینتی شناخته می‌شود اما نوع بی‌دانه آن در ایران به صورت یک میوه خشک به مصرف می‌رسد، افزود: زرشک محصول بومی ایران و نوع بی‌دانه آن در نواحی جنوب خراسان به خصوص قاین و بیرجند به عمل آمده و همچنین کشت انواع آن در کشورهای فرانسه، ژاپن، هندوستان و مکزیک نیز رواج دارد.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به اینکه این گیاه متحمل به شوری و کم‌آبی و با آب و بافت خاک مناطق حاشیه دریاچه ارومیه سازگاری دارد گفت: زمان برداشت این محصول از اواسط مهرماه تا پایان آبان‌ماه طول کشیده و شیوه برداشت آن به صورت سنتی و اغلب با بریدن شاخه که خشک کردن آن را سهولت می‌دهد انجام می‌شود.

اسکندری کمبود بارگاه‌های بهداشتی زرشک کنی، نبود شناخت مناسب مردم از خواص غذایی و دارویی زرشک و عدم ساماندهی صادرات این محصول از عوامل کندی توسعه سطوح زیر کشت آن در استان ذکر نموده و اضافه کرد: زرشک از معدود گیاهانی است که از ریشه، ساقه، برگ، گل و پوست آن استفاده‌های مختلف غذایی، دارویی و صنعتی می‌شود به طوری که در مجموع 89 قلم دارو از میوه،‌ ساقه و برگ این گیاه با ارزش به دست می‌آید. برای توسعه کشت و زرشک در کشورمان باید توجهات ویژه‌ای به این محصول اعمال شود.

عصاره میوه زرشک حاوی مقادیر زیادی املاح، آهن، کلسیم، سدیم و ویتامین‌های B1 ،B2 و C است و دارای خواص تقویت‌کننده قلب، معده و کبد، تصفیه‌کننده خون، تنظیم‌کننده ترشح صفرا، نشاط ‌آور، ضد التهاب، کاهش‌دهنده فشار خون، قند خون است./ز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.