سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مازندران/

انتقاد امام جمعه میاندرود از به کار بردن لفظ حجت‌الاسلام برای رئیس‌جمهور

امام جمعه میاندرود از به کار بردن لفظ حجت‌الاسلام برای رئیس جمهور توسط رسانه‌ها انتقاد کرد.

به گزارش گروه استان‌هاي باشگاه خبرنگاران، سید مجتبی رسولی جویباری امام جمعه میاندرود چندی پیش در خطبه‌های نماز جمعه این شهرستان هنگام نام بردن از رئیس جمهور منتخب از درجه علمی آیت‌الله به جای حجت‌الاسلام استفاده کرده بود که ظاهرا با روند رایج نام بردن از روحانی متفاوت بود.

همین مساله موجب شد تا در فرصت نشست صمیمی با خبرنگاران از وی در این مورد بپرسیم که امام جمعه میاندرود در این مورد با ادله پاسخ داد: اگر شخصی با درجه سرداری به صدا و سیما بیاید و صدا و سیما در معرفی او به مردم لفظ سرهنگ را بنویسد و یا اگر یک سرهنگی را سروان خطاب کند در واقع فحش به طرف است.

حجت‌الاسلام رسولی جویباری ادامه داد: البته شما اگر از مراجع تقلید هم در مورد میزان تحصیلاتشان بپرسید به شما می‌گویند که «طلبه هستم» اما در واقع کسی که درجات حوزه علمیه را طی کرده است بسته به طی کردن مقاطع علمی درجات مختلفی دارد.

وی در این مورد اظهار داشت: آیت‌الله به کسی اطلاق می‌شود که دوره خارج فقه را با موفقیت به پایان رسانده باشد و به درجه اجتهاد رسیده باشد.

رسولی افزود: اجتهاد به این معناست که فرد توانایی این را دارد که خود با استفاده از ادله و مبانی فقهی و اصولی، احکام را استخراج کند.

حجت‌الاسلام رسولی ابراز داشت: ضمنا طبق بند(ب) ماده سوم قانون انتخابات خبرگان رهبری نامزد انتخابات خبرگان باید دارای درجه اجتهاد باشد در حدی که قدرت استنباط برخی مسائل فقهی را داشته باشد و بتواند ولی فقیه واجد شرایط رهبری را تشخیص دهد.

وی در پایان گفت: علاوه بر مطالب ذکر شده در سایت شخصی آیت‌الله دکتر حسن روحانی هم با آدرس http://www.rouhani.ir/zendeginame.php در قسمت تحصیلات حوزوی، ایشان دوره خارج فقه و اصول را با موفقیت سپری کردند لذا با توضیحات فوق‌الذکر اطلاق کلمه آیت‌الله به ایشان بی‌دلیل نیست./ز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.