سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

به همت انتشارات سوره مهر؛

خاطرات ایران روایت حضور بانوان در جبهه‌های جنگ

«خاطرات ایران»؛ عنوان اثری است از خاطرات یك تكنسین بیهوشی (ایران ترابی) كه روایت وی از روزهای جنگ را شامل می‌شود. سومین چاپ این اثر به زودی توسط سوره مهر منتشر می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از سوره مهر، این كتاب كه توسط شیوا سجادی تدوین یافته شرح كاملی است از زندگی ایران ترابی كه اوج جوانی‌اش را در بیمارستان‌های مناطق جنگی گذرانده است. بخش‌های ابتدایی كتاب، شامل خاطرات دوران كودكی او در دهه‎های 30 تا 50 است كه بیشتر تلاش‎های وی برای كسب تخصص در زمینه مامایی و كمك به زنان روستایی بوده است. 
 
ایرانی ترابی جزو اولین گروه پزشكی است كه به مناطق جنگی اعزام می شود. شرایط سخت جنگ از ایران ترابی یك تكنیسین بیهوشی زن می‎سازد. در روزهای آغازین جنگ تحمیلی، ایران ترابی كه حدوداً 24 ساله بود داوطلب رفتن به مناطق مورد هجوم می‌شود؛ روزهایی كه هنوز برنامه دفاعی منسجمی برای مقابله با این حمله ددمنشانه نبوده است. 
 
به گفته شیوا سجادی تدوینگر كتاب، شروع به كار مصاحبه و تحقیق پیرامون روایت‌های ترابی به سال‌های 83 و 84 برمی‌گردد. حدود 50 ساعت مصاحبه ضبط شده در دست بود، با این حال تا آخرین مراحل قبل از سپردن كار به دست نشر كه انتخاب و گویا كردن عكس‌ها بود، فرصت پرسش و واكاوی محفوظات ذهنی راوی از دست داده نشد تا اطلاعات تازه‌افزوده و مستند وی فضای روشن‌تری را پیش‌روی مخاطب بگشاید. 
 
كتاب حاضر در 22 فصل تنظیم شده و در صفحات پایانی شامل عكس‌هایی است كه در واقع گزارش تصویری كوتاهی از فعالیت‌های ایران ترابی در دوره جنگ به دست می‌دهد. 
 
در بخشهایی از كتاب می‌خوانیم: 

آن زمان برای اولین بار بود كه عراق از بمب آتش زا استفاده می‌كرد. جنازه دو نفر را كه با این بمب به شهادت رسیده بودند به سردخانه بیمارستان شوش آوردند. من دوربین داشتم و از بعضی از مجروحین و شهدا كه به نظرم خیلی خاص بودند عكس می‌گرفتم. آقای شاهین و همكارش، تكنیسین‌های بیهوشی پیش من آمدند. گفتند خانم ترابی دو تا جنازه آوردند كه بمب آتش‌زا خوردند. این قدر كه از شجاعتت می‌گویند، اگر جرات كردی برو از این جنازه‌ها عكس بگیر. 
 
سومین چاپ كتاب «خاطرات ایران» تولید دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری است كه در قطع رقعی و در شمارگان 2500 نسخه به زودی توسط سوره مهر منتشر می‌شود./ي2

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.