سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فارن پالسی موانع بر سر راه تعامل احتمالي میان آمریکا و ایران را برشمرد

"استفن والت" تحلیلگر نشریه "فارن پالسی" با اشاره به تلاش لابی ایپک و نئومحافظه کاران آمریکایی براي ممانعت از تعامل ميان تهران و واشنگتن، در مورد بهبود روابط کشورمان با آمریکا ابراز خوش بینی می کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از فارن پالسی، تحلیلگر "فارن پالسی" با انتقاد از تصمیم خصمانه اخیر کنگره آمریکا و هماهنگی آن با لابی رژیم صهیونیستی در وضع تحریم ها شدیدتر علیه کشورمان می نویسد "شش هفته پیش، پس از پیروزی "حسن روحانی" در انتخابات ریاست جمهوری ابراز امیدواری کردم که روابط ایران و آمریکا می تواند بهبود یابد اما گویا در این مسیر موانعی وجود دارد که اصلی ترین آن لابی "آیپک" و سایر گروههایی هستند که از سوی رژیم صهیونیستی حمایت می شوند."

"همچنین عربستان سعودی و سایر کشورهای عرب منطقه که عضو محور ارتجاع عرب هستند نیز مخالف تفاهم و بهبود روابط ایران و آمریکا هستند. متاسفانه نظام سیاسی آمریکا نشان داده که شکیبایی لازم را ندارد همچنین اوباما نیز نشان داده که در تصمیم گیری هایش بخصوص در حوزه سیاست خارجی جسارت و شهامت کافی ندارد."

"ادامه این روند می تواند باعث از دست رفتن فرصت ایجاد شده برای تعامل آمریکا با ایران شود. در این مورد ایرانیان ممکن است احساس کنند که آمریکایی تنها درصدد براندازی نظام سیاسی ایران هستند." 

تحلیلگر "فارن پالسی" در ادامه با انتقاد از دولت اوباما و مواضعش در قبال کشورمان می افزاید "گرچه روحانی موضعی معتدلانه در قبال غرب اتخاذ کرده، با این حال اوباما هنوز واکنش صحیحی از خود نشان نداده است. در این میان، لابی آیپک و نئومحافظه کاران آمریکایی از هر اهرمی برای جلوگیری از تعامل ایران و آمریکا استفاده می کنند.  متاسفانه آنان موفق شده اند تا بر نمایندگان ترسوی کنگره آمریکا نیز تاثیر گذارند. از همین رو بود که اخیرا لایحه ضد ایرانی تشدید تحریم ها علیه آن کشور با رای اکثریت نمایندگان آمریکایی به تصویب رسید. همچنین 76 نفر از سناتورهای مورد حمایت لابی آیپک نیز با ارسال نامه ای برای اوباما از وی خواستار تشدید تحریم ها شدند." 

تحلیلگر "فارن پالسی" با این حال در مورد آینده روابط ایران و آمریکا ابراز خوش بینی می کند و می افزاید "با این حال هنوز هم منصفانه قضاوت می کنم و معتقدم که اوباما و کاخ سفید تمایل کمتری به آغاز جنگی دیگر در خاورمیانه دارند. وزارت امور خارجه، وزارت دفاع و نهادهای امنیتی و اطلاعاتی آمریکایی نیز خواستار آغاز جنگی از سوی دولت آمریکا علیه ایران نیستند. کارشناسان امنیتی آمریکایی نیز واشنگتن را به تعامل با ایران فراخوانده اند. به احتمال زیاد اعضای سنای آمریکا به این لاحیه خطرناک رای مثبت نخواهند داد اما نباید تاثیر کنگره آمریکا بر سیاستگذار دولت آمریکا در قبال خاورمیانه را نادیده گرفت." 


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.