سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خلاصه مطالب منابع غربی درباره ایران در روز سه شنبه 15 مرداد 1392

خلاصه مطالب منابع غربي درباره ايران در روز سه‌شنبه 15 مرداد 92 را در گزارش زير بخوانيد.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، به نقل از ايران هسته‌اي خلاصه مطالب منابع غربي درباره ايران در روز سه‌شنبه 15 مرداد 92 به شرح زير منتشر شد.

* الزمان: نخست وزیر سوریه درخواست هاي مالی و نفتی اسد را به تهران برد

وائل الحلقی، نخست وزیر سوریه، یک روز پس از آن که رئیس جمهور میانه روي ایران رسماً زمام امور را به دست گرفت، با وي در تهران دیدار کرد و نامه بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، را به وي تسلیم کرد. بشار اسد در این نامه بر تحکیم روابط استراتژیک میان دو کشور تاکید کرد. به گفته منابعی در تهران مشکلات اقتصادي در حال حاضر فکر رئیس جمهور سوریه را مشغول کرده و هیأت سوري درتهران بر ضرورت تسهیلات نفتی و اعتبارات مالی تازه تاکید کرده است.

 
* گاردین: شاخه زیتون کاخ سفید براي دکتر روحانی در آغاز کار

کاخ سفید در بیانیه‌اي با اشاره به انتقال قدرت از محمود احمدي‌نژاد به حجت‌الاسلام و المسلمين دکتر روحانی میانه روبه مردم ایران که صداي خود را به گوشها رساندند و خواستار تغییر شدند، تبریک گفت. در بیانیه کاخ سفید آمده است که اگر دولت ایران به سوي عمل به الزامات بین‌ المللی‌اش حرکت کند، می‌تواند ایالات متحده را در کنار خود بیابد. اما این اظهارات آمریکا در حالی است که نمایندگان مجلس آمریکا خواستار افزایش تحریم‌ها و اقدامات نظامی احتمالی بر تهران شده‌اند. 76 سناتور آمریکایی در نامه‌اي خطاب به رئیس جمهور آمریکا خواستار مجازات‌هاي شدید اقتصادي ایران تا زمانی که این کشور دست از جاه طلبی‌هاي هسته‌اي خود بردارد، شده‌اند و در این نامه از اوباما خواسته‌اند تمام گزینه‌ها را همزمان با پیشبرد راه حل دیپلماتیک، روي میز قرار دهد.

 
* واشنگتن پست: رئیس جمهور تازه سوگند خورده ایران از غرب خواست زبان تحریم را کنار بگذارد

در واشنگتن، جی کارنی، سخنگوي کاخ سفید هم اظهار کرد، آغاز کار حجت‌الاسلام والمسلمين روحانی موقعیتی براي رفع سریع نگرانی‌هاي عمیق جامعه بین الملل در مورد برنامه اتمی ایران فراهم می‌کند.کارنی در بیانیه‌اي گفت اگر ایران واقعاً و جداً بخواهد براي نشان دادن التزام به تعهدات بین‌المللی خود وارد مذاکره شود دولت آمریکا مشتاق شرکت در چنین مذاکره‌اي است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمين دکتر روحانی در خلال سخنرانی خود گفت ایران مخالف هر گونه تغییر رژیمهاي سیاسی از طریق مداخله خارجی است.

ایران یکی از متحدان نزدیک رئیس جمهور بشار اسد است. اسد در یک جنگ داخلی خون بار 2 ساله گرفتار شده است.

دولت اسد، از رزمندگان حزب‌الله مورد حمایت ایران استفاده می کند. این نیروها در هفته هاي اخیر به کمک ارتش سوریه شتافته اند.

حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر روحانی گفت: صلح و ثبات در تمام مناطق همسایه، یک نیاز و ضرورت براي ایران است.

 
*  نیویورك تایمز؛ تاکید خاص رئیس جمهور جدید ایران بر اقتصاد

آقاي حجت‌الاسلام والمسلمين روحانی خواستار یک دوره صد روزه شده است تا بتواند وضعیت اقتصادي کشور را مورد بازبینیقرار دهد و راه حلی براي آن بیابد؛ با این وجود صداهایی به گوش می‌رسد حاکی از اینکه تنها راه حل معضلات اقتصادي، یافتن یک راه حل سیاسی مناسب براي برنامه هسته‌اي ایران است. این صداها، بعضاً در زمان احمدي‌نژاد نیز شنیده می‌شد. محسن رنانی، استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان، در گفت وگو با وب سایت نکو نیوز گفت موفقیت روحانی در اقتصاد به عزم دیگر رهبران ایران بستگی دارد.

همچنین یکی دیگر از اساتید بانفوذ علوم سیاسی از عواقب وضعیت هسته اي ایران، اظهار نارضایتی کرد و در فواید برنامه هسته‌اي ابراز شک و تردید نمود. صادق زیباکلام، استاد دانشگاه تهران، در مصاحبه با هفته نامه اصلاح طلب آسمان گفت چرا باید رادیو ایزوتوپ هایی تولید کنیم که وارد کردن آنها از خارج بسیار کم هزینه تر است؟ چرا باید برنامه هسته اي را دنبال کنیم که هیچ گونه توجیه اقتصادي ندارد.

در حالی که این صداها در داخل ایران بلند و بلندتر می شود، موضع رسمی نظام حاکم بر ایران چیز دیگري است؛ آنها بر خودکفایی هسته‌اي اصرار دارند و انرژي هسته اي را غیرقابل مذاکره می‌دانند.

 
*کریستین سانیس مانیتور: آقاي دکتر روحانی وعده داد تسلیم تحریم‌ها نمی‌شود

صعود آقاي روحانی نشان دهنده رشد فکري و گرایش گسترده نسبت به میانه روي در ایران است.

افراط‌گرایی دیگر در جامعه جایگاهی ندارد و مورد قبول نیست. هنوز مشخص نیست که چطور این پویایی بر مذاکرات هسته‌اي تاثیرگذار است یا تا چه اندازه حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحانی قادر خواهد بود رویکرد ایران در تعامل با جهان را مجدداً تنظیم کند. آيت‌الله العظمي خامنه‌اي در هفته‌هاي اخیر گفته است که او مسیر مذاکره و تعامل با غرب را نبسته است اما تجربیات گذشته او را در این مورد بدبین کرده زیرا آمریکایی‌ها غیرقابل اعتماد، غیرمنطقی و متقلب هستند.

 
* ایندیپندنت: بریتانیایی گم شده در دوبی ممکن است در ایران باشد

براساس منابع دولتی، دولت بریتانیا این ادعا را قابل باور می‌داند که شهروند ایرانی  بریتانیایی که بیشتراز ماه در دوبی ناپدید شده توسط عناصر تهران ربوده شده است.عباس یزدي 44 ساله، پس از دادنشهادت از طریق ویدئو کنفرانس در دادگاه رسیدگی به پرونده اختلاف میان دو شرکت نفتی،از 25ژوئن در دفتر کار خود در منطقه تجاري کشورهاي خلیج فارس ناپدیده شده است.همسر وي، آتنا،گفته است که می ترسد مبادا وي توسط ماموران اداره اطلاعات ایران دستگیر شده باشد. زیرا به گفته او عباس یزدي در سال 1993 توسط اطلاعات ایران بازداشت و شکنجه شده بود. او به محض آزادي پساز شش ماه بازداشت در سلول انفرادي به بریتانیا فرار کرد و در آنجا تابعیت انگلیسی گرفت.

 انتهاي پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.