سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نگاهی بر پورشه باکستر، برترین رودستر ورزشی

صد سال پیش که اولین قدم‌ها برای ساخت یک خودرو روباز و دو سرنشین توسط جامعه مهندسین خودرو برداشته شد، کمتر کسی می‌توانست چنین آینده درخشانی را برایش پیش بینی کند.

به گزارش گروه بازار باشگاه خبرنگاران، آینده ای پرفروغ که خیلی زود با تلفیقِ استیلِ roadster و کارایی و کیفیتِ روزافزون دنیای خودرو، توانست آن را در قالب جوان پسند ترین اتومبیل‌ها روانه بازار کند؛ و امروز بعد از گذشت یک قرن از اولین سنگ بنای رودستر، شاهد سطحی ممتاز از این خودرو در بین اتومبیل‌ها هستیم.
 
چند دهه است که بیشتر برند های خودروسازی دنیا در این عرصه به صورت شبانه روز فعالیت می‌کنند. در این میان برخی‌ها دستی در آتش کرده‌اند تا بازار این عرصه را تحت سلطه خود درآورند. بی‌ام و، مرسدس بنز، مزدا، پورشه، نیسان و چندین غول خودروساز دیگر در این زمره قرار می‌گیرند.
 
به زعم بسیاری از کارشناسان دنیای خودرو، مجلات، ژورنالیست‌ها و از همه مهم‌تر نظرسنجی‌های عمومی، از پورشه باکستر به عنوان بهترین رودستر ورزشی بازار خودرو یاد می‌شود. بی‌ام و Z4 در رده دوم قرار دارد و به ترتیب مرسدس بنز SLK، مزدا MX-5 و نیسان 370Z در رتبه های بعدی قرار می‌گیرند.
 
امروز بر آن شدیم تا یک بررسی جامع و تخصصی از برترین رودستر ورزشی دنیا یعنی پورشه باکستر داشته باشیم.
 
هر چند پورشه باکستر یک سوپر خودروی ورزشی نیست. ولی به جرئت می‌توان آن را یک سوپراستار بین خودروهای ورزشی نامید. این خودرو همچون اجداد خود نسبت به خودروهای سری کایمن یا 911 ضعیف‌تر است، اما نباید فراموش کنیم، پورشه باکستر وظیفهٔ دیگری بر عهده دارد.



این یک خودروی ارزان است که شما می توانید آن را راحت‌تر از سایر خودروهای پورشه خریداری کنید. از سال 1996 که پورشه باکستر عرضه شد، از این خودرو به عنوان اصلی‌ترین مهرهٔ پورشه برای نفوذ در ذهن و قلب مشتریان جوان تر و ضعیف‌تر بازار یاد شده است؛ و این یعنی جانی دوباره به شعار «ما پورشه هستیم و این کاری هست که انجام می‌دهیم.».
 
با ما همراه باشید تا پورشه باکستر را از کوچکترین فاکتورهای پیکرتراشی تا ریزترین جزئیات سیستم پیشرانه و گیربکسش بررسی کنیم.
 
فهرست
 
رانندگی و هدایت
 
نمایش
کارایی
عملکرد coasting
گیربکس شش سرعتهٔ دستی
تکنولوژی PDK
سیستم اگزوز
سیستم تزریق مستیقیم سوخت (  DFI )
کالبد و روح باکستر
 
محورهای کانسپت
پکیج ورزشی
فنر های دینامیکی
قابلیتِ مسیریابی گشتاور ( PDV = Porsche torque vectoring )
مدیریت فعال سازی سیستم تعلیق ( PASM = Porsche active suspension management )
رینگ ها و سیستم کنترل تصویری فشار باد تایرها ( TPMS  )
چراغ‌های باکستر
 
1 . رانندگی و هدایت باکستر
 
نمایش
 
باکستر با موتور 2.7 لیتری

 
یکی از پیشرانه های باکستر، یک سیستم 2.7 لیتری با قابلیت تزریق مستقیم سوخت (DFI) می باشد که 265 اسب بخار قدرت و 206 پوند فوت گشتاور را در دور موتور 6700 برای این خودرو به ارمغان می آورد. این پیشرانه در کنار یک گیربکسِ شش سرعتهٔ دابل کلاج و دستی قادر خواهد بود 0 تا 96 را در 5.5 ثانیه بپیماید. این زمان در صورت تجهیز گیربکس خودرو به تکنولوژی انحصاری PDK به 5.4 ثانیه کاهش خواهد یافت. عدد 5.2 ثانیه نیز محصول شتاب باکستر در کنار پکیج ورزشی اش خواهد بود.


 
باکستر اس با موتور 3.4 لیتری
 
نسخه قدرتمند تر باکستر اینجاست. یک موتور 3.4 لیتری با قابلیت DFI و تکنولوژی Variocam plus.  این موتور، قدرت باکستر را تا 315 اسب بخار ارتقا داده است و بیشترین مقدار گشتاورش را به 266 پوند فوت رسانده که در رنجِ دور موتورِ 4500 تا 5800 ایجاد می‌شود.
باکستر اس با یک گیربکس شش سرعته و دستی 0 تا 96 را در 4.8 ثانیه می‌پیماید و حداکثر سرعتش 280 کیلومتر بر ساعت است و همراه با یک گیربکس مجهز به تکنولوژی PDK شتابش به 4.7 ثانیه می‌رسد و در حالت مجهز به پکیج ورزشی‌اش به 4.5 ثانیه.
 
موتور تعبیه شده در وسط باکستر به یک افسانه شبیه تر است تا یک سنت. یکی از بهترین نسخه های بهسازی شدهٔ موتور اسپایدر 550. موتوری که در تلفیق با یک وزن فوق سبک بدنهٔ خودرو یک چالاکی خیره کننده همراه با جریان آیرودینامیکی فوق‌العاده و چندین فاکتور پیروزمند از رکوردهای جهانی را عرضه می‌کند. موتوری که پورشه ادعا کرده است آن را به طور انحصاری برای باکستر طراحی نموده.


 
قدرت موتور بین محورهای عقب و جلو به طور یکسان توزیع می‌شود و یک بالانس فوق‌العاده برای حرکت خودرو را به ارمغان می‌آورد. همه این‌ها یک قابلیت هدایت و کنترل خارق‌العاده را به راننده عرضه می‌کنند.

پورشه برای بالا بردن سطح قدرت موتور باکستر همزمان با تمرکز روی کارایی اقتصادی و میزان پایین آلایندگی از یک پروسهٔ هدفمند سبک سازی استفاده نموده است.این پروسهٔ سبک سازی را به تجهیز موتور به تکنولوژی DFI، شروع و توقف اتوماتیک، بهبودی الکتریکی، و یک مدیریت بهبود یافته گرمایی موتور اضافه کنید تا به افسانه ای بودنش پی ببرید.
 


تعجب نکنید. هنوز بحث پیرامون موتور تمام نشده است. واقعاً چه چیز دیگری می‌تواند از کارایی این موتور ناگفته باقی مانده باشد؟ پکیج ورزشی را فراموش نکنید. پورشه روی کنسول مرکزی کابین، یک دکمه برای ظهور این پکیج پیش بینی کرده است. شما تنها با فشار انگشتتان روی این دکمه موتورتان را با تیونینگ لحظه ای روبرو خواهید کرد و یک روح آتشین در کالبد باکسترتان خواهد دمید.
 
کارایی
 
مدیریت گرمایی

 
پورشه سابقه ای ناامید کننده در زمینه مصرف و آلایندگی دارد. اما اینبار برای دور شدن از همین جنبهٔ منفی محصولاتش، هر دو مدل باکستر را با یک مدیریت گرماییِ حساب شده برای کاهش آلایندگی تولید کرده است.
 
بحث در مورد یک مدیریت واقعی است. پورشه با بهره گیری از سیستم کنترلِ نیاز موتور، فعال سازی تدریجی و یک تعدیل کنندهٔ دمای اطراف موتور به این مدیریت پا گذاشته است. کار دیگری که انجام گرفته، استفاده از موادی سایش ناپذیر برای ساخت سوپاپ‌ها با هدف کاهش آلایندگی و مصرف سوخت است. در حالت ورزشی نیز تمایل بیشتر این مدیریت برای کاهش دمای موتور بوده است. همه این‌ها را در کنار هم قرار دهید تا به یک موتور بهسازی شده با مدیریت گرمایی برسید.
 

عمل کرد استارت و توقف اتوماتیک
 
این امکان یکی از تازه‌ترین قابلیت‌های خودروهای پورشه است که برای اولین بار در باکستر به صورت همه جانبه ای به کار برده شده است. چندین سوئیچ برای تغییر وضعیت موتور در شرایط رانندگی‌های مختلف، تنظیم میزان خنثی بودن پدال کلاج و چندین قابلیت دیگر که به واسطهٔ سیستم PDK به باکستر اضافه شده است. تمام سیستم‌های صوتی و ارتباطی نیز به این عملکرد مجهز شده‌اند، سیستم تهویهٔ کابین نیز همینطور.
 
به واسطهٔ این عملکرد به محض ایجاد حالت خلاص در گیربکس، موتور به سرعت ریستارت خواهد شد تا نیرویی دوباره کسب کند. همهٔ این‌ها در کنار هم به مدیریتی پنهان برای دستیابی به یک خودروی شهری همراه با یک نسخه ورزشی برای پیست‌های سرعت برمی گردد.



تمام این ویژگی‌ها می‌توانند به وسیلهٔ دو دکمهٔ جداگانه روی کنسول مرکزی غیرفعال یا دوباره فعال سازی شوند و هنگامی که متوجه شدید همه این عملکردها به صورت اتوماتیک غیرفعال شده‌اند، به فکر شارژ کم باطری یا وضعیت ورزشی پویای خودروی خود باشید.
 
بهبودی سیستم الکتریکال خودرو
 
برای کارایی بیشتر باکستر، پورشه از یک سیستم الکتریکال هوشمند و بهسازی شده برای داشتن یک منبع نیروی تازه استفاده کرده است. طی این سیستم باطری توسط یک ژنراتور متصل به ترمز یک بازآوری دائمی از نیرو را دارا خواهد بود. این قابلیت شما را در هنگام رانندگی با پکیج ورزشی و در جاده های خشن بسیار کمک خواهد کرد.
 
عملکرد coasting
 
این نیز یک قابلیت جدید در باکستر است که به واسطهٔ تکنولوژی PDK ایجاد شده است. وقتی باکستر شما در یک سرپایینی قرار می‌گیرد، شما برای حفظ امنیت خود و خودروتان مجبور خواهید بود از فشاری که بر روی پدال گاز داده‌اید بکاهید. در چنین زمانی عملکرد coasting فعال می‌شود.



طی این فرآیند که به کندی صورت می‌گیرد گیربکس خودرو که مجهز به تکنولوژی PDK است با درگیر نگه داشتن دنده های خود، از تقاضای موتور برای تزریق سوخت می‌کاهد و این یعنی طی یک سراشیبی، باکستر شما به صورت پنهان مقدار زیادی صرفه جویی در مصرف سوخت می‌کند. شگفت زده خواهید شد اگر بدانید این عملکرد در تمام مواقعی که شما خودروتان را با افت سرعت یا وضعیت دنده معکوس مواجه می‌کنید، فعال می‌شود.
 
گیربکس شش سرعتهٔ دستی
 
باکسترهای جدید به یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی و سبک مجهز شده‌اند. دنده عوض کن خودرو بسیار نرم‌تر و بهبود یافته تر از قبل عمل می‌کند و تعویض‌ها به سرعت و در یک حالت ورزشی انجام می‌گیرند و سطوح سرعت بسیار زود فعال می‌شوند. یک شاخص برای دنده معکوس که روی داشبورد نصب شده، به شما امکان می‌دهد تا در شرایط بهتر و مدیریت شده تر دنده معکوس را تجربه کنید، تا شاهد یک صرفه جویی مناسب در مصرف سوخت و کاهش آلایندگی باشید. در یک کلام! گیربکس باکسترهای جدید با ارائهٔ یک عکس العمل سریع به تعویض دنده و یک رانندگی دلپذیر شما را شگفت زده خواهد کرد. جایگاه مناسب تعویض دنده را هم که به بهترین نحو مناسب در کابین قرار گرفته، به این لیست اضافه کنید.
 
تکنولوژی PDK
 
PDK یک تکنولوژی پویا است که برای اولین بار در پورشه 911 به کار برده شد. یک سیستم دابل کلاچ که با تلفیق چند فاکتور، جابجایی دنده‌ها و دستیابی به سطوح سرعت را در کمترین زمان ممکن حاصل می‌سازد. در حقیقت گیربکس PDK که فعلاً تحت انحصار پورشه بوده و فقط برای خودروهای این برند به کار می‌رود، دارای دو شفت تو در تو می‌باشد که در هنگام تعویض دنده و درگیری یکی از شفت ها، شفت دیگر فعال شده و فرصت ایجاد حفرهٔ دینامیکی را که علت اصلی تأخیر در سطح یابی سرعت، اتلاف وقت، تزریق آنی مقداری سوخت اضافی به موتور و افزایش آلایندگی است، به گیربکس نمی‌دهد.
 
در کل PDK یک گیربکس مجهز به یک دنده عوض کن با 7 ردیف است که 1 تا 6 برای حالت عادی ورزشی و ردیف هفتم برای کنترل سرعت با هدف افزایش راحتی در رانندگی و کاهش میزان مصرف سوخت خودرو است. یکی دیگر از نتایج این مدل گیربکس وجود یک کلاچ اختصاصی برای هر سطح سرعت است که به واسطه شفت های جفت شده حاصل شده است.
 
همه این‌ها کارایی همان PDK قدیمی بودند که برای 911 هم استفاده شده‌اند. اما ارمغان جدید این تکنولوژی چیست؟ ویژگی بارزِ نسخه‌ی نو نوار شده‌ی این گیربکس زمانی وارد بازی می‌شود که باسکتر در پکیج ورزشی خود باشد. در چنین حالتی شما یک گیربکس بسیار فعال با قدرت پاسخگوییِ سریع به دستورات مکانیکی و دستیابیِ برق آسا به سطوح سرعت را تجربه خواهید کرد. زمان‌های کوتاه‌تر شده‌ی تعویض دنده، نرم‌تر شدن این فرآیند، نمایش تصویری کنترل سرعت در هنگام ترمز و دنده معکوس و چند فاکتور تازه تر همراه همیشگیِ غرش موتور خواهند بود.
 
سیستم اگزوز
 
در دو مدل جدید باکستر، هر محفظهٔ سیلندر، یک اگزوز فولادی، ضد زنگ و منحصر به فرد خودش را داراست. یک تعدیل کنندهٔ صدا که در قسمت انتهایی‌اش به یک (در باکستر) و یا دو (در باکستر اس) خروجی اگزوز متصل شده است، یک مانیتور و چرخهٔ کنترل و یک سنسور اکسیژن با قابلیت تنظیم ترکیب گازهای خروجی یا کاتالیزورهای موجود در محفظهٔ مبدل برای ایجاد کم ضرر ترین گازهای خروجی نیز برای هر محفظهٔ سیلندر، به صورت مجزا در نظر گرفته شده است.
 
داشتن خروجیِ مشخص برای هر محفظهٔ سیلندر، باعث بهبودِ کارایی سیستم اگزوز خودرو می‌شود و این گامی موثر در جهت کاهش میزان آلایندگی باکسترهای جدید بوده است. جدیداً نیز چند تیونر معروف، تغییرات مثبتی روی سیستم اگزوز باکستر ایجاد کرده‌اند.
 
سیستم تزریق مستقیم سوخت (DFI )

 
سیستم تزریق مستقیم سوخت یا DFI یک قابلیت نوین، تحت انحصار پورشه و ارزشمندترین سوغات بخش مدیریت اقتصادی این شرکت، برای استفاده در خودروهای جدیدش می‌باشد. این سیستم به وسیله چندین دریچه که در حالت گروهی هرکدام یک محفظهٔ سیلندر را کنترل می‌کنند، سوخت را به صورت مستقیم و مهندسی شده و در کسری کوچک از ثانیه، وارد فرآیند احتراق می‌کند.
 
DFI با سیستم تزریقِ چند دریچه ای خود، برای حالت‌های مختلف فعال سازی موتور رنج مشخص و منحصری را اختصاص می‌دهد. برای مثال میزان تزریق به محفظه های سیلندر بعد از یک استراحت طولانیِ باکستر با زمانی که تنها یک توقف چند دقیقه ای داشته متفاوت خواهد بود. این تکنولوژی همچنین سیستم خنک کنندهٔ دمای موتور را به بهترین نحو ممکن بهبودیافته تر از قبل عرضه کرده است.

به این لیست افزایشِ میزانِ تراکمِ نسبتِ اکسیژن و بنزین در فرآیند احتراق را اضافه کنید تا به یک قابلیت درخشان با هدف کاهش مصرف سوخت و آلایندگی و افزایش قدرت و گشتاور خودرو دست بیابید.

2 . کالبد و روح باکستر
 
محورهای کانسپت

 
یکی از تعاریف اصلیِ کارایی می‌تواند این جمله باشد: «یک سیستمِ پیش بینی شده زمانی باید فعال شود که لازم است.» و این یکی از فاکتورهای اساسی برای بهبود کارایی خودرو می‌باشد.

فاکتوری که ظاهراً شعار اصلی پورشه برای طراحی محور های باکستر بوده است. بازخوردهایی که پورشه از مشتریان خود داشته است، نشان از یک استاندارد رضایت بخش در سطح راحتی و چالاکیِ باکستر در جاده بوده است، که بیشتر از یک قابلیت هدایتِ مناسب نشئت می‌گیرد تا عوامل دیگر. اما ریشهٔ اصلی ماجرا کجاست؟
 
پورشه در خودروهای قبلیِ خود از یک سیستم هیدرولیکی برای یاری رساندن به محورهایِ هدایت استفاده می‌کرد. بعدها باکسترِ کانسپت شده با قابلیت افزایش کارایی در پیچ ها عرضه شد و اولین تغییرات اساسی در محورهای پورشه با این خودرو کلید خورد. این بار با مدیریتی تازه سازی شده برای تغییر در رنج قدرت موتور، این شرکت وارد یک فرآیندی نو و استفاده از چندین دستورالعملِ الکترومکانیکال در پورشه باکستر شده است. تاثیر این فرآیند بر سیستم هدایت باکستر، خود را با کاهشِ قدرت لازم برای استفاده در محورها نشان داده است؛ و این یعنی ارائهٔ یک رنج تغییرپذیر از امکان هدایت و عکس‌العمل سریع و مستقیم به دستورات فرمان خودرو که چالاکی و سطح بالای راحتی باکستر در جاده از نتایج آن خواهد بود.
 
پکیج ورزشی
 
دکمهٔ اسپورت

دکمهٔ اسپورت روی کنسول مرکزی و در بهترین جایگاه ممکن قرار گرفته است، که فشارِ آن باعث ایجاد یک بهبودی خارق‌العاده در کیفیت رانندگی، عکس‌العمل های سریع در هدایت، تیز تر شدن سیستم تزریقِ مستقیمِ سوخت و غیر فعال کردن سیستم کاهندهٔ دور موتور برای ورود به یک نسخهٔ تیون شده با سطحی ممتاز از کارایی می‌شود.

در کنار یک PDK، تمام این شیفت‌ها برای فعال کردنِ امکان ورود به بالاترین رنج سرعت و قدرت، بهتر از قبل انجام می‌گیرند. در هنگام فشار انگشتتان به این دکمه، دنده عوض کن نرم‌تر و سریع‌تر عمل می‌کند و فراموش نکنید که بسیاری از کارایی های اتوماتیک خودرو از جمله قابلیت coasting غیرفعال می‌شوند.

پکیج اسپورت

Sport Chorno Package یک قابلیت بسیار ارزشمند برای باکستر است. این پکیج یک تجربهٔ تکرار نشدنی از رانندگی با تیونینگی سرگرم کننده همراه با دنیایی از کاراکتر های مفیدِ هدایت و رانندگی است. شامل یک سیستم تعلیق دینامیکیِ ترفیع یافته، یک نمایشگر سازماندهی شده، یک استاپ واچ (stopwatch) آنالوگ و دیجیتال و یک دکمه افزایندهٔ روح ورزشی ( sport plus button). وقتی این دکمه تحت فشار انگشتتان قرار می‌گیرد، سیستم PASM (فعال سازی مدیریتِ تعلیقِ انتخابیِ باکستر که بعداً در مورد آن توضیح داده خواهد شد) به مدل ورزشی تبدیل می‌شود، با هدف افزایش قدرت تعدیل خودرو، هدایت مستقیم‌تر و در نتیجه یک تسلط بیشتر بر جاده.
همهٔ این‌ها در کنار قابلیت PDK، پورشه را به یک خودروی ورزشی برای پیست‌های سرعت تبدیل می‌کند. یک تجربهٔ فوق‌العاده از درک عینی کاراکترهای استراتژیک برای جنون در رانندگی.



فنر های دینامیکی
 
این فنرها بخشی از بهسازیِ پکیج ورزشیِ باکستر هستند که برای بهبودی کارایی و راحتیِ خودرو طراحی شده‌اند. هدف ِ والای سیستم کنترلِ این فنرها، کمینه سازی نوسانات و لرزش‌های خودرو، مخصوصاً موتور، در جاده است. این فنرها در کمترین مقدار سکون و ناکاری قرار دارند و با پویایی دائمی خود، حرکت خودرو را در مسیر مستقیمش به بهترین نحو تعدیل سازی می‌کنند.

بگذارید ساده تر بگوییم: شما وقتی شروع به راندن خودروتان می‌کنید، سیستم هدایتش در دست شما و فرمان خودرو است. اما فنرها نه. به همین دلیل است که در هنگام شروع حرکت، قسمت عقب خودرو تحت تأثیر حرکت ناگهانی فنرها، اندکی پایین‌تر می‌رود و این اتفاق ممکن است شما را آزار دهد. اما پورشه چه کار کرده است؟

باکستر با فنرهای دینامیکیِ خود، تمام این تأثیرات را کاهش می‌دهد. زاویه هدایت، وضعیت شیب جاده و شتاب مرکزگرا که در پیچ‌ها خود را نشان می‌دهد به وسیلهٔ چندین سنسور الکتریکی ثبت می‌شوند و در مرحلهٔ دوم، این تأثیرات به وسیلهٔ فنرهای دینامیکی به بهترین نحو با حرکت خودرو سازگار شده و مطیع دستور راننده خواهند بود.

این فنرها به یک مادهٔ سیال با خاصیت مغناطیسی مجهز شده‌اند که در بالاترین سطح از قابلیت انقباض و انبساط قرار دارند و تمام وضعیت‌های بحرانی جاده را تعدیل داده و یک پویایی مطلق در کناره های خودرو به ارمغان می‌آورند.

فراموش نکنید در هنگام فشار دکمهٔ sport یا sport plus، وضعیت این فنرها را از حالت عادی به ورزشی تغییر دهید، تا لذت یک رانندگی واقعی را بیشتر درک کنید.

قابلیتِ مسیریابی گشتاور ( PDV = Porsche torque vectoring )
 
این یک سیستم آپشنال با هدف افزایش پویایی دینامیکی و ثبات حرکتِ باکستر به وسیلهٔ توزیع گشتاورِ موتور در چرخ‌های عقب است که با قفل مکانیکی دیفرانسیل عقب حاصل می‌شود. وقتی باکستر در یک پیچ حرکت می‌کند، با فشار پای راننده بر روی پدال یک نیرویِ پالس دارِ بزرگ برای مقابله با گریز از مرکزِ خودرو بین چرخ‌های عقب توزیع می‌شود.

در سرعت‌های نه چندان بالا PDV یک عنصر مهم برای حفظ چالاکیِ باکستر و ظرافتِ کنترل آن است، اما کار اصلی این قابلیت در سرعت‌های بالا و در زمانی که شتاب خوردو بیش از استانداردِ پیچ جاده است، وارد بازی می‌شود. در چنین مواقعی دیفرانسیل عقب قفل می‌شود تا بوسیله ی تنظیم سرعت اختصاصی هر چرخ، از امنیت راننده و سرنشینان که تحت اثر نیروی مرکز گریز به خطر افتاده است، مطمئن شود. در جاده های برف زده و حتی در روز های بارانی نیز این قابلیت یک عنصر حیاتی برای باکستر محسوب می‌شود.

PDV یک تکنولوژی عالی برای حفظ ثبات و امنیت خودرو، هدایت بهتر و یک عنصر بسیار مهم در چالاکی باکستر در هر سرعت و هر جاده ای است که یک هیجان بزرک برای عبور سریع در پیچ ها به راننده ارائه خواهد داد.
 
مدیریت فعال سازی سیستم تعلیق ( PASM = Porsche active suspension management )

 
PASM یا سیستم الکتریکیِ کنترل میزان تعدیلِ باکستر. این یک قابلیت نوین برای پورشه با هدف تنظیم پیوسته و فعال تعدیل نیرو برای هر یک از محورها در شرایط مختلف جاده ای است. به علاوه، با این قابلیت، سیستم تعلیق 10 میلی متر کوتاه تر شده است.

راننده می‌تواند این قابلیت را به صورت یکی از دو روش زیر استفاده کند.

Normal که تلفیقی از راحتی و کارایی است. sport که محکم‌تر از حالت اول عمل می‌کند و از فاکتور راحتی می‌کاهد. این تکنولوژی به چند سنسور الکترونیکی با هدف ثبت تمام حرکت‌های بدنه، در هنگام حرکت سریع، ترمز و حرکت در سطح جاده های ناهموار مجهز شده است که می‌توانند یک راهنمایی خوب برای انتخاب حالت PASM باکستر شما باشند.

در هنگام بهره گیری از پکیج ورزشی، سیستم تعلیق خودرو در یک حالت تعدیلِ سفت و سخت قرار می‌گیرد که PASM با تغییر سریع به یک رنج نرم‌تر و راحت‌تر، کیفیت برخورد بین تایرها و جاده را بهبود می‌بخشد و وقتی سطح جاده بهتر شد، PASM به صورت اتوماتیک به حالت اصلی خود باز می‌گردد.

نتایج این مدیریت محسوس هستند: حفظ ثبات رانندگی و هدایت، افزایش لذت در رانندگی و بهبود کارایی.
 
رینگ ها و سیستم کنترل تصویری فشار باد تایرها ( TPMS  )

 
رینگ‌ها

این بار پورشه رینگ‌های باکستر را یک اینچ بزرگ‌تر کرده است. سه طراحی زیبا با شکل‌های سه پر، پنج پر و ده پر که با استفاده از یک فلز فوق سبک ساخته شده‌اند. زیبا سازی بی نهایت چشمگیر این رینگ‌ها نشان از تمایل پورشه برای نزدیک‌تر کردن طراحیشان به روح ورزشی باکستر داشته است.

باکستر، تایرهایی با سایز 235/45 ZR 18 و 265/45 ZR 18 را به ترتیب در جلو و عقب اتومبیل به کار برده است؛ و تایرهای باکستر اس به رینگ‌های 19 اینچی با طراحی دو پر مجهز شده‌اند. این تایرها در جلو دارای سایز 235/40 ZR 19 و در عقب 265/40 ZR 19 هستند. افزایش کارایی تایرها همزمان با بهبود مقاومتشان کمکی شایان به باکستر در جهت کاهش مصرف سوخت داشته است.

TPMS
سیستم کنترل تصویری فشار باد تایر( Tire Pressure Monitoring System )، همان ارسال کنندهٔ هشدار به یک نمایشگر تصویری در هنگام کاهش باد تایرها است. یک نمایشگر 4.6 اینچی TFT در جلوی راننده نصب شده است تا هشدار کاهش فشار باد لاستیک‌ها را به بهترین نحو ابلاغ کند. این سیستم در سریع‌ترین حالت ممکن، بعد از هر بار فعال شدن موتور بروز می‌شود تا همچنان وجود یک رانندگی راحت و ایمن را تضمین کند.
 
چراغ‌های باکستر
 
چراغ‌های جلویی باکستر به سیستم هالوژنی مجهز شده‌اند؛ و باکستر اس نیز از یک سیستم زنونی بهره‌مند شده است. در هر دو خودرو دو چراغ کمکی با تکنولوژی LED بالای ورودی هوا تعبیه شده‌اند که قدرت نور دهی چراغ‌ها را بسیار بیشتر از حالت عادی عرضه می‌کنند. تکنولوژی LED همراه با یک زیبایی مسحور کننده که در سه چراغ هشدارِ ترمز نیز به کار گرفته شده، یک عرصهٔ خالی از اشتباه و بسیار و جدید پیش روی طراحان قرار داده است. چه در حالت روز و چه شب.
 
PDLS
 
پورشه در یکی از جدیدترین اقدامات خود از یک سیستم مکانیکی برای کنترل نور دهیِ باکستر با عنوان PDLK استفاده نموده است، که شامل چراغ‌های هالوژنی و زنونی با قابلیت کنترل رنج میزان نورشان می‌باشد. چراغ‌های کناری باکستر با قابلیت تنظیم زاویهٔ نوردهی شان یک کمک رسانی بزرگ برای راننده در طول شب و در سرعت‌های بالا محسوب می‌شود. همچنین این سیستم مجهز به یک عملکرد کنترلی اتوماتیک است که با میزان سرعت خودرو تنظیم می‌شود.

PDLK، خودروهایی را که دارای این قابلیت هستند به دو دسته تقسیم می‌کند. رنج اول شامل خودروهایی است که در سرعت‌های پایین حرکت می‌کنند، مانند جریان ترافیک شهری؛ و رنج دوم برای سرعت‌های بالا در نظر گرفته می‌شود، مانند زمانی که شما در یک کورس هستید. عملکرد های دیگر PDLS برای شرایط نامساعد آب و هوایی، همچون مه شدید یا حتی آب و هوای برفی پیش بینی شده است.

فعال سازی اتوماتیک چراغ‌هادر مدل‌های جدید باکستر، این قابلیت به صورت یک تکنولوژی استاندارد با عنوان Automatic headlight activation قرار داده شده است. این سیستم با هدف افزایش ایمنی در رانندگی، به صورت خودکار بین حالت روز و شبِ چراغ‌ها تغییر ایجاد می‌کند.

انتهاي پيام/

عصرخودرو
برچسب ها: پورشه ، باکستر ، رودستر ، ورزشی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.