سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یزد/

تکثیر 50 راس گورخر ایرانی در استان یزد

محمد حسین موسوی با بیان اینکه گونه گورخر ایرانی در معرض نابودی قرار گرفته بود، اظهار داشت: با اجرای طرح تکثیر و اصلاح نژاد گورخر ایرانی و رهاسازی سه راس گورخر در مناطق حفاظت شده استان یزد، هم ‌اکنون 50 راس گورخر تکثیر شده است

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکزیزد

 
وی با بیان اینکه مهمترین و اصلی ‌ترین زیستگاه ‌های گورخر ایرانی در استان یزد قرار دارد، افزود: طی سالهای اخیر تلاش شده با اجرای طرحهای مختلف از جمله طرح تکثیر و اصلاح نژاد این گونه از انقراض آن جلوگیری شود.
موسوی عنوان کرد: طرح تکثیر گورخر ایرانی در 134 هکتار از مناطق حفاظت شده استان یزد به اجرا درآمده است.
وی با بیان اینکه در گذشته شاهد جمعیت چند هزاری گورخر در دشتهای استان یزد بودیم، بیان داشت: به دلیل شکار بی ‌رویه در زیستگاه‌ های طبیعی، این گونه در آستانه نابودی قرار گرفته بود.
وی اظهار داشت: در حال حاضر تنها 700 رأس گورخر ایرانی در دو منطقه کشور وجود دارد و سازمان محیط زیست تلاش می‌ کند با تکثیر این گونه ارزشمند در سایتهای مشخص، گورخر ایرانی را در زیستگاه‌ های طبیعی احیا کند.
موسوی با اشاره به برخی از اقدامات انجام شده در زیستگا‌ه ‌های استان یزد علاوه بر اصلاح نژاد و تکثیر گورخر ایرانی افزود: فنس ‌کشی، ایجاد انبار علوفه، ساخت استخر ذخیره آب، استقرار کانکس و تجهیزات برای استقرار ماموران حفاظت محیط زیست و ... از جمله این اقدامات است.
مدیر کل محیط زیست استان یزد یادآور شد: استان یزد به لحاظ تنوع گونه‌ های زیستی و گیاهی از استانهای منحصر به فرد کشور به شمار می ‌رود و با وجود اینکه نیمی از گستره این استان را کویر در برگرفته است، گونه‌ های شاخص جانوری و گیاهی کشور در این استان قابل رؤیت است.
وی یادآور شد: استان یزد 14 منطقه حفاظت شده دارد که این مناطق شامل یک پارک ملی، چهار منطقه حفاظت شده، سه پناهگاه حیات وحش، پنج منطقه شکار ممنوع و یک اثر طبیعی ملی است.
مساحت این مناطق حفاظت شده را دو میلیون و 700 هزار هکتار است/س
برچسب ها: تکثیر ، گورخر ، ایرانی ، در ، یزد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.