سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

با جايگزيني کاتاليست؛

سود 65 ميليون دلاري نصييب پتروشيمي جم شد

با جايگزيني كاتاليست هاي ساخت مهندسان و متخصصان ايراني به جاي نوع خارجي آن در واحدهاي پلي اتيلن پتروشيمي جم بوشهر، سالانه ۶۵ ميليون دلار سود براي اين شركت به همراه داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، محمد راشدي سرپرست پژوهش و توسعه پتروشيمي جم  با بيان اين مطلب گفت: پس از اعمال تحريم‌ها و متوقف شدن روند تامين كاتاليست واحد پلي اتيلن از خارج كشور، درعمل اين واحد از مدار توليد خارج شد.

وي اضافه كرد: اما نبوغ ايراني و همت مهندسين اين مرز و بوم بار ديگر به ثمر نشست و پس از انجام مطالعات گسترده، آزمايش هاي دقيق و اجراي موفقيت آميز در واحد نيمه صنعتي و سپس صنعتي نسبت به جايگزيني كاتاليست ايراني به جاي نوع تحريمي آن اقدام شد و با اين كار واحد ۳۰۰ هزار تني پلي اتيلن با ۱۱۰ درصد ظرفيت رسمي دوباره در اين شركت در مدار توليد قرار گرفت.

راشدي ادامه داد: با اجراي اين طرح سودي بيش از۶۵ ميليون دلار در سال را نصيب اين شركت كرد و اكنون آمادگي كامل براي اجراي اين طرح در واحدهاي مشابه و انتقال اين تجربه به واحدهاي ديگر را داريم.

وي با اشاره به انجام اقدامات مهم در حوزه پژوهش در پتروشيمي جم  اظهار داشت: واحد پژوهش و توسعه با همكاري واحد بهره‌وري شركت پتروشيمي جم در نظر دارند طرح جايگزيني كاتاليست هاي ساخت داخل در واحد پلي اتيلن به جاي نوع خارجي آن را به عنوان بهره‌ورترين طرح كشور در ميدان رقابت بين‌المللي در جايزه جهاني بهينه كاوي سنگاپور ارائه كند.

سرپرست پژوهش و توسعه پتروشيمي جم در ارتباط با طرح جايگزيني كاتاليست، گفت: پس از اجراي موفقيت‌آميز فاز اول جايگزيني كاتاليست در واحد پلي اتيلن، به منظور بهينه‌سازي فرايند توليد و نيز توسعه گريدها برنامه‌ريزي به منظور اجراي فاز دوم در دست اجراست.

راشدي گفت: داشتن نيروي انساني ماهر و با تجربه در حوزه اجرا و پايش يكساله كاركرد كاتاليست جايگزين شده، سبب شد گام‌هاي ما در اين مسير استوارتر و تنديس ملي بهره‌وري به پتروشيمي جم اختصاص يابد.

گفتني است كاتاليست (Catalyst) قطعه يا ماده اي است كه مي تواند منجر به تغيير سرعت يك واكنش شيميايي شود، بدون آنكه خود در واكنش مصرف شود.

دو نوع كاتاليست وجود دارد: كاتاليست مثبت كه منجر به افزايش واكنش وكاتاليست منفي كه منجر به كاهش واكنش مي شود.

در صنعت،منظور از كاتاليست، كاتاليست مثبت است و كاتاليست منفي مهار كننده ناميده مي شود.
 
پتروشيمي جم در منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس در شهرستان عسلويه استان بوشهر مستقر است.

انتهاي پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.