سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ترانزيت كالا در كشور در مسير صعود

در 4 ماهه ابتداي سال 92، بيش از 4 ميليون و 523 هزار تن كالا از كشور ترانزيت شد كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 13 درصد افزايش يافته است.

 به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ،شهريار افندي‌زاده رئيس اين سازمان با اعلام اين خبر، افزود: در پي اقدامات انجام شده از سوي اين سازمان در زمينه توسعه و بهبود زيرساخت‌هاي حمل و نقل و تقويت كريدورهاي ترانزيتي از مسير جمهوري اسلامي ايران طي مدت مذكور افزون بر 4 ميليون و 295 هزار تن انواع كالاهاي نفتي و غيرنفتي معادل 95 درصد از طريق جاده و 228 هزار تن معادل 5 درصد از طريق راه‌آهن ترانزيت شد كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته ترانزيت جاده‌اي 18 درصد افزايش يافته است.

رييس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي اظهار داشت: از مجموع كالاهاي ترانزيت شده، 2 ميليون و 211 هزار تن را مواد نفتي و 2 ميليون و 312 هزار تن را مواد غيرنفتي تشكيل داده‌اند كه عمده‌ترين بخش مواد غيرنفتي كالاهايي نظير مواد سوختي، انواع پنبه، كالاهاي ساختماني، لوازم خانگي، وسايل نقليه باري و مسافري است.

معاون وزير راه و شهرسازي افزود: در مدت زمان مذكور، از ميان مرزهاي كشور پرويزخان با يك‌ميليون و 677 هزار تن معادل 37 درصد فعال‌ترين مرز در زمينه ترانزيت ورود كالا به شمار مي‌رود. پس از آن مرزهاي بندرعباس، بازرگان و سرخس در رده‌هاي بعدي قرار دارند.

 افندي‌زاده در بخش ديگري از سخنان خود اظهار داشت: در زمينه ترانزيت خروج كالا از كشور، بندر امام با يك‌ميليون و 717 هزار تن معادل 38 درصد در رده نخست و پس از آن مرزهاي بندرعباس، باشماق و لطف‌آباد در رده‌هاي بعدي قرار دارند.

معاون وزير راه و شهرسازي بيشترين حجم تردد كاميون‌هاي حامل بار ترانزيتي را از مبدأ عراق به مقصد امارات اعلام كرد و افزود: از 197 هزار دستگاه تعداد سفر كاميون‌هاي حمل كننده كالاهاي ترانزيتي، 108 هزار دستگاه معادل 55 درصد توسط كاميون ايراني و مابقي توسط ساير مليت‌ها از كشور حمل شده است.

وي خاطرنشان كرد: برگزاري مستمر جلسات كارگروه ترانزيت به رياست وزير محترم راه و شهرسازي و با حضور نمايندگان دستگاه‌هاي عضو و همچنين كميته‌هاي كارشناسي ترانزيت در سازمان و اتخاذ تصميمات مؤثر و راهبردي به موازات تجهيز امكانات و زيرساخت‌ها، فراهم آوردن تسهيلات گسترده در بخش‌هاي مختلف حمل و نقل، اقدام سازمان‌هاي مرتبط در حركتي هماهنگ به منظور رفع موانع و تسهيل در امر ترانزيت توانسته است در بهره‌برداري از موقعيت جغرافيايي و منحصر به فرد ترانزيت نقش قابل توجهي ايفا كند.

همچنين نقش بخش خصوصي و صاحبان شركتهاي حمل و نقل بين‌المللي و تشكلهاي صنفي مربوطه كه در اين زمينه نقش‌آفريني بسيار مناسبي داشته‌اند از عوامل مؤثر در رشد ترانزيت است و شناسايي ظرفيت‌هاي منطقه‌اي و برقراري روابط‌ ديپلماسي بين كشورهاي همسايه و منطقه آسيا نيز موجب شده تا قابليت‌هاي موجود با مديريت اعمال شده روز به روز رشد داشته و رونق بيابد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: ترانزیت ، کالا ، صعود
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.