سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بندرعباس/

آغاز مرحله هشتم گشت بزرگ اقیانوس شناسی خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان

رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس‎شناسی و علوم جوی گفت: مرحله هشتم گشت بزرگ اقیانوس شناسی خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان (PG-GOOS) از بیست و یکم مرداد آغاز می شود.

 به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بندرعباس وحید چگینی افزود: مرحله هفتم از گشت بزرگ اقیانوس شناسی در تنگه هرمز و با حضور 9 نفر از کارشناسان در زمینه های فیزیک، محیط زیست و شیمی ، اردیبهشت امسال انجام شد.
وی با بیان اینکه برخلاف برنامه ریزی های انجام شده گشت در تنگه هرمز بسیار بیشتر از مدت زمان پیش بینی شده به طول انجامید ، تصریح کرد: همین امر باعث شد تا مرحله هشتم این گشت با تاخیر انجام شود.
رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس‎شناسی و علوم جوی گفت: شش مرحله گشت اقیانوس شناسی در سال گذشته ، دستاورد بزرگ و بی سابقه ای را برای جامعه علمی کشور
داشته است.
چگینی افزود: در شش مرحله گذشته توانستیم اطلاعات پیوسته ای درباره ویژگی های فیزیکی ، شیمیایی ، زمین شناختی ، هواشناختی ، زیستی و زیست محیطی آبهای خلیج فارس ، تنگه هرمز و دریای عمان به دست آوریم.
وی تصریح کرد: این نتایج تاکنون در آبهای جنوبی کشور ثبت نشده و مورد مطالعه قرار نگرفته بود.
رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس‎شناسی و علوم جوی با اشاره به اینکه گشت اقیانوس شناسی در مراحل چهارم ،پنجم و ششم در آبهای دریای عمان انجام شد گفت: امیدواریم هر چه سریعتر شاهد انتشار نتایج این گشت ها باشیم.
چگینی افزود: اندازه گیری گردش آب در خلیج فارس و دریای عمان و سپس مدل سازی آن هم از مهم ترین اهداف این گشت بزرگ است.
وی با اشاره به اینکه برگزاری این گشت اقیانوس شناسی بخشی از طرح بین المللی پایش جهانی اقیانوس هند است تصریح کرد: نتایج این گشت ، تاثیر بسزایی در تحلیل اطلاعات اقیانوس شناسی پژوهشکده های موسسه دارد.
چگینی با بیان این که در این گشت اقیانوس شناسی ،70 کارشناس فعالیت می کنند افزود: 30 کارشناس در کشتی در قالب گروه های 10 نفره و 40 کارشناس در محل موسسه ملی اقیانوس شناسی به گشت اقیانوس شناسی خلیج فارس و دریای عمان کمک می کنند.
وی با بیان اینکه این گشت یک سال طول می کشد گفت: برای اجرای این طرح بین المللی ،20 میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است./ب

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.