سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آمریکا با پشتیبانی از ارتش مصر، شریک جرم در کشتار مردم به شمار می‌رود

تنها سیاست پایداری که آمریکا در سالیان اخیر در قبال مصر اتخاذ کرده است، حمایت بی‌ کم و کاست از ارتش این کشور بوده است؛ از این رو تهدید آمریکا به قطع کمک‌های نظامی، غیر قابل باور است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، اندیشکده "بروکینگز" در مقاله‌ای به قلم "رابرت کیگن" می‌نویسد:‌ ارتش مصر در ماه گذشته 2 بار به روی هواداران محمد مرسی، رئیس‌‌جمهور برکنار شده مصر آتش گشوده و موجب کشته شدن بیش از 100 نفر شده است. چند روز پیش نیز، ژنرال فتاح السیسی، فرمانده ارتش مصر از مردم این کشور خواست تا به خیابان‌ها رفته و به وی "اختیار" دهند تا با تروریسم مبارزه کند. روز چهارشنبه، دولت موقت مصر با پشتیبانی ارتش این کشور به نیروهای امنیتی دستور داد تا اعتراضات مردمی در شهر قاهره را سرکوب کنند.  

*** ارتش مصر درصدد است که اخوان المسلمین را از سیاست مصر ریشه کن کند
این صحنه، برای دولتی قاتل ترتیب داده شده است که نه تنها اخوان المسلمین، بلکه میلیون‌ها نفر از مردم مصر را که در انتخابات 2 سال گذشته به اخوان المسلمین رای داده‌اند، مورد هدف حملات خود قرار خواهد داد. به نظر می‌رسد که ارتش مصر با این اقدام و همینطور بستن اتهامات دروغین به مرسی و دیگر اعضای اخوان المسلمین، قصد دارد که این سازمان را از سیاست مصر ریشه کن کند و به همین خاطر رهبران و طرفداران این سازمان را زندانی کرده و یا به قتل می‌رساند.
آمریکا با حمایت و پشتیبانی مداوم از ارتش مصر، در این اتفاقات شریک جرم است. با وجود ادعاهای مکرر آمریکا مبنی بر بی‌طرفی و در خواست برای مصالحه و آشتی، حقیقت این است که این کشور از افزایش درگیری‌های خشونت‌ آمیز در مصر، جانب داری می‌کند. دولت آمریکا از کودتا علیه دولتی منتخب و دموکراتیک حمایت کرده است و از همه مهمتر، همچنان مهمترین پشتیبان دولت مصر به شمار می‌رود. حتی با اینکه خشونت و مقاصد و اهداف غیردموکراتیک ارتش مصر بیش از پیش روشن می‌شود، دولت و کنگره آمریکا به حمایت سالانه خود به مبلغ 1.3 میلیارد دلار از ارتش مصر، ادامه می‌دهد.

*** طی سالیان اخیر، تنها سیاست همیشگی آمریکا در قبال مصر، کمک نظامی به ارتش این کشور بوده است
برخی از طرفداران کمک مالی به ارتش مصر ادعا می‌کنند که آمریکا با این کار می‌تواند بر ارتش مصر اعمال فشار کند؛ به عبارتی، ترس از دست دادن کمک‌های مالی، تمایلات شدید السیسی را فرونشانده و دولت جدید مصر را به سوی اعتدال پیش می‌برد. اما وقایع اخیر عکس این موضوع را ثابت می‌کند. چرا فرماندهان ارتش مصر باید نگران از دست دادن کمک‌های مالی باشند، وقتی که خود دولت اوباما از قوانین آمریکا که پس از کودتا اجازه پشتیبانی از ارتش مصر را نمی‌دهد، تخطی کرده و آن را نادیده می‌گیرد؟
ارتش مصر می‌داند که در طی 3 دهه گذشته، ‌از جمله اغتشاشات و ناآرامی‌های 3 سال گذشته، آمریکا تنها یک سیاست دائم در قبال این کشور اتخاذ کرده است؛ فرقی نمی‌کند چه کسی در راس قدرت باشد، حسنی ‌مبارک، ارتش، مرسی و حالا بار دیگر ارتش مصر، و همینطور اهمیتی ندارد دولتی که کشور را اداره می‌کند چگونه رفتار کند، در هر صورت کمک نظامی به این کشور قطع نخواهد شد. آمریکا از کمک نظامی به منظور تحت فشار قرار دادن حسنی مبارک برای اصلاحات، یا تحت فشار قرار دادن مرسی برای اداره کشور طبق اصول دموکراتیک‌ ‌و یا در حال حاضر وادار کردن ارتش مصر به دست کشیدن از خشونت‌ و رفتار غیر دموکراتیک خود، استفاده نکرده و نمی‌کند.

*** تهدید آمریکا به قطع کمک نظامی مصر، غیرقابل باور است
اعمال فشار تنها در صورتی کارساز خواهد بود که شانس استفاده از آن در آینده وجود داشته باشد. با توجه به سابقه آمریکا در حمایت تزلزل ناپذیر از ارتش مصر، تهدید آن به قطع کمک‌ها مالی، غیرقابل باور است. در این مرحله، تنها قطع واقعی و یا تعلیق این کمک‌ها می‌تواند محاسبات ارتش مصر را شکل دهد. به کسانی که استدلال می‌کنند آمریکا باید به کمک‌های خود در جهت ایجاد ثبات در مصر ادامه دهد،‌ باید گفت که کافیست به 3 سال گذشته نگاه کنیم؛ در طول 3 سال گذشته این کمک‌ها بدون وقفه جریان داشتند و کافیست اکنون به تمام ثباتی که مصر به آن دست یافته است بنگریم.
امروز بزرگترین نیرویی که موجب بی‌ثباتی مصر می‌شود، ارتش این کشور است. ارتش مصر بزرگترین مانع هر گونه رسیدن به ثبات و مصالحه سیاسی به شمار می‌رود. هواداران اخوان المسلمین که در سال گذشته، در سیستمی انتخاباتی، رقابتی مسالمت آمیز را برگزیدند، در حال حاضر شاهد تحت تعقیب قرار گرفتن رهبران و کشته شدن دوستان و همراهانشان در خیابان‌ها به دست ارتشی که از جانب آمریکا حمایت و پشتیبانی‌می‌شود، هستند. در آمریکا، تحلیلگران از اخوان المسلمین می‌خواهند تا به این جریان سیاسی بپیوندند و یا ستون نویس نیویورک تایمز، «توماس فایردمن» از آنها می‌خواهد که «به جنگ خود با ارتش پایان دهند»؛ با وجودی که اخوان المسلمین و طرفداران آن، این جنگ را انتخاب نکرده‌اند. در حالیکه ارتش مصر در صدد براندازی و نابودی آنهاست، برای آنها پذیرفتن اینکه در نظامی سیاسی پس از کودتای مصر، جایی خواهند داشت، دشوار است.

***. آمریکا در ماه‌های آتی، باید به لحاظ امنیتی هزینه سنگینی را به خاطر همدستی در اقدامات ارتش مصر بپردازد
تنها امید برای تغییر این اوضاع ، این است که آمریکا برای ارتش مصر روشن سازد که مسیری که در پیش گرفته، به قطع کمک‌های آمریکا و انزوای سیاسی منجر خواهد شد.
در حال حاضر، برای آمریکا تعلیق این کمک‌ها صرفا یک اصل اخلاقی مهم و یا پیروی از قوانین به شمار نمی‌رود. آمریکا در ماه‌های آتی، باید به لحاظ امنیتی هزینه سنگینی را به خاطر همدستی در اقدامات ارتش مصر بپردازد.
به اعتقاد«دیوید ایناتیوس»، رئیس سابق مرکز ملی مبارزه با تروریسم ، اخوان المسلمین القاعده نیست. این سازمان سال‌ها پیش خشونت و تروریسم را محکوم کرده است اما می‌تواند در واکنش به اقدامات ارتش تغییر پیدا کند. چه کسی می‌داند که ارتش مصر برای به حاشیه راندن اخوان المسلمین چند نفر دیگر را بازداشت، شکنجه و یا به قتل خواهد رساند؟ در این حال، ارتش مصر می‌تواند موجب ایجاد نسل جدیدی از مبارزان گردد که ممکن است برخی از آنها  به تروریست تبدیل شوند. در این صورت، آمریکا، به عنوان بزرگترین و همیشگی ترین پشتیبان ارتش مصر، بار دیگر جزو اهداف این تروریست‌ها قرار خواهد گرفت.



برچسب ها: آمریکا ، ارتش ، مصر ، کشتار ، السیسی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.