سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بررسی بازی های تیم ملی بسکتبال؛

کبیر: نباید در باد این بردها بخوابیم/ اوشین جنگنده ترین بازیکن تیم است

پیشکسوت بسکتبال با تمجید از دفاع تیم ایران در بازی های ابتدایی جام ملت ها اعتقاد دارد نباید از بردهای ابتدایی مغرور شویم و بازی های چهار تیم نهایی بیشترین اهمیت را دارند.

اسداله کبیر در گفتگو با خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران به بررسی شرایط تیم ملی بسکتبال در جام ملت ها پرداخت و تشریح کرد: با توجه به شرایط تیم ایران و شرایط تیم های پرقدرت مثل چین و کره جای خوشحالی است که با قاطعیت و بازی های توانمند تمام بازی ها را بردیم اما نباید از این بردها مغرور شویم بازی ها همچنان ادامه دارد و همیشه مرحله آخر که چهار تیم نهایی مشخص می شود اهمیت بیشتری دارد.

وی ادامه داد: برد زمانی ارزشمند است که برای قهرمانی باشد ملی پوشان ما قدم اول را بسیار خوب برداشتند و بازی های بعدی هم سخت نیستند اما رقابت های چهار تیم آخر تعیین کننده است که با توجه به صلابت و قاطعیت بازیکنان مشکلی برای قهرمانی نداریم به شرطی که بازیکنان تیم مغرور نشوند.

کبیر در مورد تأثیر ژیان لیان در بازگشت به تیم چین تأکید کرد: همانقدر که حامد حدادی در تیم ما تأثیرگذار است ژیان لیان هم در چین اهمیت دارد اما بازیکنان ما مقابل چین بسیار خوب بازی کردند به خصوص در دفاع زون که عالی جابجا می شوند و مقابل کره هم فضاهای این تیم را گرفتند همیشه اعتقادم این است که تیمی خوب دفاع کند، موفق می شود.

وی اضافه کرد: در دور قبل بازی ها که به اردن باختیم تیم ها را تا حدودی دست کم گرفتیم اما این بار تیم منسجم است و مقابل هر تیمی با تفکر و قاطعیت بازی می کند بازیکنان با جدیت در زمین، هیچ تیمی را دست کم نمی گیرند و خوشبختانه نتیجه هم گرفته اند. در این دوره تیم از نظر مهره ای تفاوتی با قبل ندارد اما انگیزه بازیکنان بیشتر است.

**فشار نیاوردن به حدادی عاقلانه بود

کبیر در بررسی نفرات تیم از حامد حدادی گفت: به نظرم حامد حدادی و صمد از سایر بازیکنان حرفه ای تر هستند. حامد در دو دیدار ابتدایی فشار زیادی به خود آورد و بعد از آن دیگر منطقی نبود که مقابل چین هم همین فشار به وی وارد شود به همین دلیل کار مربیان و خود این بازیکن برای سبکتر بازی کردن وی عاقلانه بود البته توانایی های حامد یک سطح بالاتر از آسیا است و در مواقع لزوم به کمک تیم می آید. بازیکنان ما با وجود برخورد با تیم های قدرتمند هنوز هم تحت فشار زیادی نبوده اند که خود را نشان دهند اما به نظر می رسد وضعیت بهتر از گذشته باشد.

**صمد به یک بازیکن تمام عیار تبدیل شده است

سرمربی شهرداری گرگان تصریح کرد: صمد نیکخواه، از کار انفرادی خود کم کرده و علاوه بر اینکه در کنار تیم است، توانایی خود را هم بهتر نشان می دهد اتفاقاً در بازی های اول بیشتر امتیازات حدادی از روی پاس های صمد و کامرانی به دست آمد.

وی افزود: به نظر می رسد خود صمد هم به پختگی کامل رسیده و پاس دادن را به عنوان امتیازی برای خود در نظر گرفته است. وی به یک بازیکن شش دانگ و تمام عیار تبدیل شده، در تاریخ بسکتبال بازیکنی با این کیفیت که دفاع خوب، ریباند، پرش و گلزنی انجام دهد، نادر است.

کبیر در مورد حامد آفاق توضیح داد: گاهی در یک بازی بسکتبال، روز یک بازیکن نیست و برای حامد آفاق بازی با کره به این شکل بود. خطاهای گرفته شده هم این بازیکن را به هم ریخت البته دو مورد از خطاها چندان درست نبود. آفاق یک شوتزن تمام عیار است که به خوبی از موقعیت ها استفاده می کند یکی از نکات خوب بازی وی هم این است که هر گاه توپش گل نمی شود در روحیه وی اثر نمی گذارد و شوت های بعدی را گل می کند.

جا به جایی گارد رأس ها در زمین حس نمی شد

پیشکسوت بسکتبال اضافه کرد: بازیکنان جوان ما مثل محمد جمشیدی هم در این چند بازی بسیار خوب کار کردند. از طرفی جا به جایی گارد رأس های تیم اصلاً حس نمی شد و ورود بازیکنانی مثل کاردوست و ارغوان در تیم نوسان ایجاد نمی کرد. این نشان دهنده یکدست بودن تیم است و اینکه تیم ما چندان وابسته به مهره نیست.

کبیر تشریح کرد: اگر بازیکنان ترکیب اصلی نباشند غیبت آنها چندان حس نمی شود. به خصوص بازیکنانی مثل آرن داودی و اصغر کاردوست در این دوره بسیار خوب کار کرده و روزبه ارغوان با توجه به جوانتر بودن نسبتاً خوب بود. به هر حال بازیکنان جوان باید این میدان را ببینند و کنار با تجربه ها قرار بگیرند تا به تدریج قابل اطمینان کامل شوند.

**اوشین جنگنده ترین بازیکن تیم است

وی در نهایت در مورد بازی اوشین و کامرانی گفت: آسیب دیدگی ها تا حدودی اوشین را اذیت می کند اما این بازیکن جنگنده ترین بازیکن ما در زمین است که در یارگیری ها، ریباند و بازی تن به تن یکی از بهترین ها به شمار می رود. کامرانی هم با پاس های بازی کره به حدادی نشان داد که طراوت قبل را دارد. در کل به هر کدام از بازیکنان که نگاه کنیم بسیار خوب کار می کنند حتی دیروز حامد سهراب نژاد با وجود مدت کم حضور در زمین بسیار خوب کار کرد و در زیر حلقه، ریباند و گلزنی موفق نشان داد. بازیکنان ما به جایی رسیده اند که برایشان تیم مقابل فرقی نداشته و بازی خوبی انجام می دهند.

**فیلیپین به خاطر قد کوتاه خطری برای ما ندارد

کبیر اشاره کرد: با توجه به شناخت از تیم های آسیایی بهترین های جام همین تیم چین و کره بودند البته فیلیپین هم با توجه به میزبان بودن و بعد از تحولات دوره ترومن تیم خوبی است اما به خاطر قد بلند نبودن، قدرت صدمه زدن به ما را ندارد. در نهایت به احتمال زیاد در فینال با چین روبرو می شویم که در صورت بازی به همین شکل قهرمانی به ما می رسد./اس

برچسب ها: بسکتبال ، کبیر ، جام ملتها
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
فا طمه
۱۷:۵۶ ۲۷ مهر ۱۳۹۲
خیلی قشنگ بود