سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

با ورود ابزارهاي جديد به بورس انرژي؛ معاملات برق بين‌المللي مي‌شود

مديرعامل بورس انرژي گفت: معاملات بورس انرژي در آستانه پنجمين ماه فعاليت، در دو تابلوي برق و بازار فيزيکي، از مرز دويست ميليارد ريال گذشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، شاپور محمدي با بيان اينکه بورس انرژي معاملات خود را به طور جدي با معاملات برق در قالب قرارداد سلف موازي استاندارد آغاز کرد، افزود: تأمين بموقع نقدينگي ازسوي وزارت نيرو کمک کرد تا معاملات برق شکل واقعي‌تر و در حجم قابل توجهي انجام بگيرد و البته هنوز با پتانسيل‌هاي صنعت برق فاصله زيادي است.

وي در باره ايجاد فرهنگ معاملات انرژي افزود: ارتباطي که ميان بورس انرژي با شرکت‌هاي توزيع و نيروگاه‌ها به‌کمک مديريت شبکه برق و توانيـر در نشست‌هاي مختلف برقرار شد، کمک کرد بحث مربوط به معاملات برق فرهنگ‌سازي شود.

محمدي به نقش بسيار مؤثر کارگزاران در اين زمينه اشاره کرد و گفت: کارگزاران توانستد به عنوان يک اهرم و بازوي کمکي، بازيگران و فعالان صنعت برق را به خوبي شناسايي کنند و ارتباط مؤثري بگيرند و ارتباطات اين نهاد با مشتريان را به يک ارتباط پايدار و رسمي تبديل کرد که کمک بسياري به رونق معاملات است.

مديرعامل بوري انرژي با ابراز اميدواري به افزايش و رونق معاملات برق در ماه‌هاي آينده گفت: شرکت‌هاي توزيع و تعداد نيروگاه‌هاي مجاز براي عرضه برق در بورس انرژي، از اين ماه افزايش پيدا مي‌کند و امکان معاملات بيشتر درصورت تأمين نقدينگي ايجاد خواهد شد.

وي درخصوص خريد مستقيم برق از طرف مشتريان و مصرف‌کنندگان عمده اظهار داشت: جلسات متوالي با شرکت‌هاي عمده مصرف کننده، شرکت‌هاي توزيع و برق منطقه‌اي منجر به تدوين دستورالعمل معاملات مستقيم برق توسط مصرف کنندگان عمده شد که هم‌اکنون منتظر ابلاغ دستورالعمل معاون وزير نيرو براي ورود به فاز اجرايـي است.

**معاملات بين‌المللي برق در بورس انرژي

محمدي همچنين از درخواست وزارت نيرو براي انجام معاملات بين‌المللي برق در بورس انرژي خبر داد و گفت: درخواستي از طرف وزارت نيرو مطرح شده است که بورس انرژي مرجع معاملات صادراتي برق باشد.

محمدي همچنين از انجام معاملات با استفاده از کد معاملاتي دوم خبر داد و خاطرنشان کرد: کد معاملاتي دوم به معاملاتي اختصاص دارد که از منابع داخلي شرکت‌هاي داخلي توزيع و از وجوه تخصيصي وزات نيرو استفاده نمي‌شود و اين معاملات اگرچه امکان بازخريد و بازفروش چندين‌باره تا قبل‌از اتمام تاريخ مصرف را دارد، اما قابليت خريد و فروش به دفعات متعدد را هم دارد.

وي در باره احتمال افزايش قيمت به دليل دفعات معاملات گفت: با توجه به اينکه برق کالاي قابل ذخيره‌سازي نيست ،معاملات سلف موازي استاندارد موجب افزايش قيمت برق نمي شود و اينکه چند بار يا به دفعات معاملات صورت بپذيرد ،تأثيري در قيمت نخواهد داشت، با اين توضيح که حتي اگر در ميانه عمر قرارداد قيمت‌ها روند صعودي بگيرد، در پايان دوره به دليل امکان نداشتن ذخيره‌سازي ، قيمت ها تعديل مي شود و چون سرمايه‌گذاران و معامله‌گران تا حد زيادي عقلايي رفتار مي‌کنند اين امکان را در همان ابتداي دوره و ميانه دوره لحاظ مي‌کنند و به قيمت‌هاي بالايي خريداري نمي‌کنند، بنابراين ازنظر قيمت مشکلي پيش نخواهد آمد.

**آغاز مطالعات ورود اوراق تضمين (وارانت) به بورس انرژي

مدير عامل بورس انرژي با بيان اينکه مطالعات اوراق وارانت (تضمين) براي نخستين‌بار در بورس انرژي در حال انجام است، گفت: اين ابزار مشابه وارانت کالايي است، با اين تفاوت که بر ظرفيت‌هاي بلااستفاده و مازاد تکيه دارد.

وي دربارهETC ها يا همان کالاهاي قابل معامله در بورس انرژي هم گفت: ETC ها که معادلETF ها در بورس هاي کالايي است ، با حمايت شرکت‌هاي تأمين سرمايه و سازمان بورس درحال آماده سازي است و بررسي هاي متعددي انجام گرفته و نتايج خوبـي در پي داشته است که اميدواريـم به سرعت فاز اجرايي آن انجام بگيرد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: بورس ، انرژی ، برق
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.