سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/

در روزهاي داغ تابستان چه بخوريم؟

در روزهاي گرم و طولاني تابستان در سبك زندگي افراد تغييراتي ايجاد مي‌شود كه يكي از آنها در شيوه تغذيه است.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ،در روزهاي گرم ميزان تعريق بدن افزايش مي‌يابد و دفع بيشتر سديم و انرژي از بدن مي‌تواند به بروز مشكلاتي مثل سوء تغذيه، لاغري و... منجر و از سوي ديگر با كاهش فعاليت جسمي به علت حرارت بالاي هوا و تمايل به مصرف نوشيدني هاي مضر، باعث چاقي شود.
تعريق زياد در روزهاي گرم تابستان نسبت به فصول سرد به از دست دادن قسمتي از آب بدن منجر مي‌شود كه اين مسئله به ويژه براي افرادي كه زمان زيادي را در خارج از خانه و در هواي گرم تابستان صرف مي‌كنند يا افرادي كه تحرك جسمي زيادي دارند و به علت تعريق شديد آب زيادي از دست مي‌دهند، اهميت بيشتري دارد.
براي جبران كم‌آبي و پيشگيري از اتلاف آب بدن در فصل تابستان، لازم است مصرف آب و مايعات افزايش يابد، به علاوه افراد مي‌توانند در روزهاي گرم از آب سبزي‌هايي مثل هويج و گوجه‌فرنگي، آب‌ميوه‌هاي تازه و مواد غذايي حاوي آب فراوان بيشتر استفاده كنند كه علاوه بر تامين آب از دست رفته، در رفع يبوست و رساندن ويتامين‌هاي مختلف و املاح به بدن نيزموثر است.
مصرف پودرهاي شربت محدود شود
متاسفانه در فصل تابستان تمايل به مصرف نوشابه‌هاي گازدار يا پودرهاي آماده براي تهيه شربت افزايش مي يابد؛ در حالي كه اين قبيل آشاميدني‌ها به علت داشتن قند زياد، موجب افزايش وزن و چاقي مي‌شود و هم‌چنين به دليل داشتن مواد افزودني مثل اسانس، رنگ و نگه‌دارنده‌ها مضر است.
يكي از عادت‌هاي نادرست تغذيه‌اي بسياري از افراد به ويژه كودكان و نوجوانان در فصل تابستان نوشيدن آب، انواع مايعات و نوشيدني‌ها به مقدار زياد همراه با غذاست كه اين مساله مشكلاتي را در تغذيه و سلامت به وجود مي‌آورد كه يكي از آن ها كاهش موقت اشتهاست كه مانع مصرف غذاي اصلي مي‌شود و در اين مواقع فرد بعد از مدت كوتاهي دوباره گرسنه مي‌شود و به خوردن مواد پر كالري و فاقد ارزش تغذيه‌اي اقدام مي‌كند كه نتيجه آن چاقي، سوء تغذيه و عوارض ديگر است.
علاوه بر اين به علت مصرف زياد مايعات به همراه غذا، شيره‌هاي گوارشي رقيق مي‌شود و هضم كامل مواد غذايي انجام نمي‌شود و مواد هضم نشده بدون جذب از بدن خارج و در نهايت باعث سوء تغذيه و اختلال در سلامت مي‌شود. وي يكي ديگر از آثار منفي تعريق زياد در فصل تابستان را دفع سديم عنوان كرد كه اگر جبران نشود فرد را در معرض كمبود اين ماده مصرفي كه در تحريك‌هاي عصبي و كنترل انقباض‌هاي عضلاني نقش دارد، قرار مي‌دهد.
افزايش وزن در روزهاي گرم تابستان
در اين حالت اگر تعريق زياد موجب كاهش وزن و لاغري در شخص شود بايد از مواد پركالري مفيد استفاده كرد تا كاهش وزن جبران شود به علاوه اين مساله در افراد لاغر بيشتر بروز مي‌كند و در واقع تعريق زياد موجب كاهش بيشتر وزن افراد لاغر مي‌شود.
با اشاره به تحرك كمتر برخي افراد در فصل تابستان به علت تعطيلي مدارس، دانشگاه‌ها، افزايش درجه حرارت هوا و... باید گفت: محدودكردن فعاليت جسمي به صرف انرژي كمتر منجر مي‌شود و احتمال افزايش وزن را بيشتر مي‌كند؛ بنابراين در اين موارد بايد از مواد پركالري كمتر استفاده كرد.

كم‌اشتهايي در تابستان
اين قبيل افراد چون قادر به مصرف غذاي كافي و مناسب نيستند نمي‌توانند نيازهاي تغذيه‌اي خود را از طريق غذا تامين كنند؛ بنابراين در معرض كمبودهاي تغذيه‌اي قرار مي‌گيرند، در چنين مواردي فرد بايد براي آزمايش‌هاي دقيق پزشكي و پاراكلينيكي اقدام كند؛ چون علاوه بر گرماي هوا، وجود عفونت، بيماري خاص و مشكلات روحي هم مي‌تواند به كم‌اشتهايي منجر شود.
افرادي كه به گرما حساس هستند و در مقابل حرارت‌هاي بالاي هوا مقاومت زيادي ندارند بهتر است تا حد امكان ساعاتي از روز كه حرارت به حداكثر مي‌رسد در محل‌هاي گرم و زير نور آفتاب قرار نگيرند به علاوه اين گروه افراد بهتر است در وعده صبحانه و شام كه هوا خنك‌تر است غذاي كامل و در وعده ناهار از غذاهاي سبك‌تر و ساده‌تر استفاده كنند.
اين افراد شام خود را در آخر شب و به فاصله نزديك به زمان خواب صرف نكنند؛ چون اين مساله به اختلالات هاضمه و بي‌خوابي منجر مي‌شود./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.