سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سنندج/

چگونه فرزندانی شاد داشته باشیم؟

والدینی که تصور می کنند با تهیه هر گونه اسباب بازی برای فرزندان خود می تواند او را به کودکی شاد و سرزنده تبدیل کنند، در اشتباه هستند، زیرا چنین کودکانی به احتمال زیاد در دوران نوجوانی افرادی خسته، عیب جو و غمگین خواهند شد.

به گزارش خبر نگار باشگاه خبر نگاران ،یک کارشناس علوم تربیتی در کردستان با اشاره به اینکه بهترین عواملی که می توانند نشانگر شاد بودن فرد باشند، عوامل درونی هستند نه بیرونی، عنوان کرد: کودکان شاد دارای ویژگی های خاصی از جمله اعتماد به نفس، آرامش، درک بهتر محیط، اجتماعی بودن و خوش بینی است که او را از سایر کودکان متمایز می کند.

پرستو عباسی با بیان اینکه یک کودک شاد و خوشحال می خندد، بازی می کند، از خود کنجکاوی نشان می دهد و به تحریک و تهییج دائمی نیاز ندارند، گفت: عموم والدین تمایل دارند کودکانشان در یک جا بنشینند و با اسباب بازی هایشان بازی کنند، در حالی که دویدن و پریدن از فعالیت هایی است نه تنها اقتضای دوران کودکی است، بلکه موجب شادابی و نشاط کودک و در مواردی تخلیه انرژی های هیجانی او می شود.

وی با اشاره به اینکه هنگامی که کودکان بتوانند بین کلمات و احساسات خود ارتباط برقرار کنند، توانایی درک و مدیریت احساسات خود را پیدا می کنند، بیان کرد: توجه زیاد به کودکان به هیچ وجه او را لوس نمی کند، بلکه والدین با توجه به نیازهای او احساس امنیت و اطمینان خاطر در وی را ایجاد می کنند و باید در کنار رشد کودک کمی عقب کشیده و اجازه دهند تا بدانند بدون حضور دائمی والدین خود به منظور تأمین نیازهایشان نیز می توانند زندگی کنند.

عباسی با ذکر این نکته که گفتار و رفتار والدین به فرزندانشان می آموزد که آیا می توان به دیگران اعتماد کرد یا نه، افزود: پدران و مادران باید به گونه ای رفتار کنند تا حس استقلال کودک را تقویت کنند و در نهایت کودک خود را قادر به ارتباط پایدار و سازنده ای مبتنی بر عقل و منطق با دیگران در سالهای آتی زندگیشان سازند.

این کارشناس با ذکر این نکته که کودکان به طور فطری خود محور هستند، یعنی اینکه در خصوص افکار خود و دیگران قبل از دیگران فکر می کنند و اهمیت می دهند، افزود: قبل از سه سالگی برای کودکان واقعاً سخت است که همدردی کنند، لذا والدین می توانند با رفتار و واکنش بموقع و با محبت خود به آنها نشان دهند که احساساتشان را می فهمند و برایشان مهم است.

وی با اشاره به اینکه باید در سنین پایین به کودکان مسئولیت داده شود، تصریح کرد: ندادن مسئولیت به فرزندان از سوی والدین دلسوزی نابجایست، چرا که این محبت بی معنا باعث ایجاد عدم تعهد در کودکان و در نتیجه تضعیف اعتماد به نفس و عدم استقلال او در سالهای آینده زندگیش را در پی خواهد داشت .

عباسی در پایان با بیان اینکه سرگرمی، بازی وشادی کودک به اندازه آموزش اهمیت دارد، گفت: کودکان می توانند در بازی و تعامل با دیگر افراد با نحوه ارتباط مؤثر، اعتماد و احترام آشنا شده و این خود منجر به پیشرفت های فردی و خانوادگی او در زندگیش خواهد شد./س

برچسب ها: فرزند ، شاد ، اسباب بازی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.