سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قدرت نفتي ايران با صادرات گاز رو به فزوني است

وزير نفت گفت : در سال هاي آينده براساس برنامه ريزي ؛ سالانه بيست تا 25 ميليارد دلار پول از طريق صادرات گاز نصيب مردم ايران خواهد شد.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از شبکه اطلاع رساني نفت و انرژي ( شانا) ، رستم قاسمي در مراسم ضيافت افطاري باحضور مديران ارشد صنعت نفت اظهار داشت: نمره کارکنان اين صنعت از 100 نيز بيشتر است.
وي افزود: همه فعاليت هاي کارکنان صنعت نفت که غالبا به صورت شبانه روزي است براي رضاي خداوند و با هدف خدمت به مردم ايران بوده است.

قاسمي گفت: مهمترين موضوعي که در حال حاضر صنعت نفت  با آن روبروست بحث تحريم هاست که هيچگاه ما در اين حد حتي در 30 سال گذشته با آن رو به رو نبوده ايم.

وزير نفت با بيان اين که تحريم ها با هدف جلوگيري از حضور ايران در بازار نفت دنيا، ايجاد مشکل در داخل کشور در زمينه سوخت رساني و توسعه نيافتگي صنعت نفت صورت گرفته است، گفت: خوشبختانه با برنامه ريزي انجام شده ايران همچون گذشته امروز در بازار هاي جهاني حضور دارد.

وي افزود: ايران به بيش از 40 کشور نفت خام، فراورده هاي نفتي، گاز و محصولات پتروشمي مي فروشد.

وزير نفت جمهوري اسلامي با انتقاد از اقدام غير قانوني تحريم گفت: ايران هيچ گاه از تحريم استقبال نمي کند زيرا تحريم فرايند توسعه در صنعت نفت را هزينه بر و طولاني مي کند.

قاسمي افزود: يکي از اهداف تحريم جلوگيري از تهيه نيازمندي سوختي داخل کشور بود که اين هدف غرب با توسعه کمي و کيفي پالايشگاه هاي کشور به نتيجه نرسيد و امروز هيچ گونه نگراني در اين زمينه نداريم و حتي در برخي مواقع صادر کننده فراورده به صورت عمده هستيم.

وي با اشاره به اينکه سال هاي اخير ، ايران تلاش زيادي براي ايجاد تنوع در سبد صادراتي خود انجام داده است، گفت: برنامه اي در اختيار داريم  که با اکثر کشورهاي جهان قرارداد گازي منعقد کنيم، همچون عراق و پاکستان، و با برخي ديگر از کشورها به زودي نهايي خواهد شد.

وزير نفت افزود: در سال هاي آينده سالانه بيست تا 25 ميليارد دلار پول از طريق صادرات گاز نسيب مردم ايران خواهد شد.

وزير نفت درباره توسعه ميدان هاي مشترک گفت: امروز تکليف 20 ميدان مشترک گازي و نفتي مشخص و کار به پيمانکاران واگذار شده است.

قاسمي گفت: در پارس جنوبي 5 فاز قبل از دولت نهم و 5 فاز بعد از دولت نهم به بهره برداري رسيده و هم اکنون 17 فاز پارس جنوبي با پيشرفت 50 تا 60 درصد در حال توسعه است.

وي فناوري، منابع مالي و مديريت را سه مولفه لازم براي توسعه دانست که شرکت هاي خارجي پيش از دولت نهم از آن برخوردار بودند و توانستند در بيشترين زمان ( 60 تا 86 ماه )انجام دهند، در حالي که شرکت هاي ايراني در 17 فاز باقي مانده با استفاده از دانش ايراني در کمترين زمان کار خود را انجام داده اند.

وي تصريح کرد: قبل از تحريم ها در فاز 12 حدود 46 درصد پيشرفت داشته ايم اما اکنون اين پيشرفت از مرز 92 درصد فراتر رفته است، همين طور در همه فازهاي جديد شاهد پيشرفت 2 تا 2 و نيم درصدي در ماه هستيم.

وزير نفت گفت: در سخت ترين تحريم هاي سال هاي 90 و 91 رکورد سرمايه گذاري در صنعت نفت شکسته شد و سالانه 20 ميليارد دلار در اين صنعت سرمايه گذاري شده است.

وي افزود: روش هاي جديد سرمايه گذاري مانند ايجاد صندوق انرژي در بانک ها، سرمايه گذاري بانک مرکزي و انرژي فاند در اين زمينه تاثير به سزايي داشته است.

قاسمي با تاکيد بر اين که پرونده پارس جنوبي تا پايان سال 94 بسته خواهد شد، در مورد ميدان هاي نفتي موجود در غرب کارون نيز گفت: براي توسعه اين ميدان ها سال ها با ژاپن و چين مذاکره شد و در نهايت ما با چين براي توسعه برخي از اين ميدان ها به توافق رسيديم.

قاسمي افزود: بر اساس برنامه ريزي بايد يک ميليون بشکه از طريق اين ميدان ها به ظرفيت توليد کشور افزوده شود.

وزير نفت با بيان اين که در دوران وزارت خود خاطرات ديپلماسي زيادي در نفت داشته است، خاطرنشان کرد در اين مدت با 29 رئيس جمهور، نخست وزير، وزراي نفت و انرژي ساير کشورها در زمينه فروش نفت مذاکره داشته است.

وي در باره دکل هاي حفاري فعال در پارس جنوبي گفت: قبل از تحريم که از دو سال گذشته آغاز شد در پارس جنوبي ما هفت دکل داشتيم در حالي که هم اکنون با کمک به پيمانکاران به رغم آنکه اين کالا در ليست تحريم است ايران 20 دستگاه دکل در اين ميدان دارد.

وي افزود: به زودي 4 دکل ديگر به ناوگان حفاري پارس جنوبي افزوده مي شود.

قاسمي با بيان اين که همه صندوق هاي بازنشستگي هاي کشور تجميع شده است جز صندوق بازنشستگي نفت، گفت:  در مجلس مصوب شد اين صندوق به صورت مستقل باشد.

وي در اخر با بيان اينکه در شرايط تحريم صنعت نفت کارنامه قابل قبولي ارائه کرد ، گفت : نمره کارکنان اين صنعت از صد هم بيشتر است.
انتهاي پيام/
برچسب ها: اقتصاد ، بازار ، نفت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.