سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فلسطين آنلاين:

آمریکا و ارتش فاشیست

کودتای نظامی ای که تاریخ جدید را می نگارد، کودتای خونین علیه اراده ملت ها و نابود کردن دموکراسی ای که اولین نتیجه انتفاضه مردمی در انقلاب 25 ژانویه علیه حسنی مبارک دیکتاتور بود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از فلسطين آنلاين، کودتای فرمانده ارتش مصر و عبدالفتاح سیسی وزیر دفاع  را نمی توان بدون دخالت و چراغ سبز برخي قدرت ها توجیه کرد و اگر حمایت های اسرائیلی و امریکایی نبود، سیسی نمی توانست این کودتای خونین را اجرا کند و مسیر راهی را مشخص کند که نوید حکومت نظامی جدیدی را می دهد.

آمریکا همان کشوری است که ادعای دموکراسی را در جنگ عراق هم سر داده بود. این بار دموکراسی آمریکا کشور مصر را نشانه گرفته است و انقلاب مصری را که باعث پایه گذاری دموکراسی شده و اولین رئیس جمهور منتخب خود را انتخاب کرده بودند، هدف قرار داده است.

آنچه در سال اول ریاست جمهوری محمد مرسی رخ داد باعث نگرانی آمریکا و اسرائیل در قبال سیاست جدیدشان از مصر شده بود.جنگ علیه غزه و موضع گیری مرسی و خودکفایی در تولید گندم و توقف واردات و طرح کانال سوئز و بازگشت سیاست جدید به مصر همه و همه باعث شد که آمریکا احساس کند مصر هم پیمان خود در دوره مبارک را از دست می دهد و نمی تواند تسلط خود را برآن ادامه دهد.

آمریکا دوستان عرب خود را مجهز و آماده کرد و چنین القا کرد که مبادا نسيم تحولات عربی به کشورشان منتقل شود و سیاست اخوانی کردن به دولت آنان هم سرایت کند. این کشورها هم تردیدی نکردند و ميلیاردها دلار به کودتای نظامی مصر کمک کردند.

علی رغم کشتار ها و جنایت ها و هتک حرمت ها و نادیده گرفتن حقوق انسانی و بین المللی ای که سیسی در حق تظاهرات مسالمت آمیز و در راس آنها ربودن محمد مرسی اولین رئیس جمهور دموکرات مصر مرتکب شد، آمریکا دم بر نیاورد و با وجود اینکه قوانین آمریکا کودتای نظامی و حمایت از آن را محکوم می کند، اما اینک آمریکا از راه حل های جدیدی بحث می کند تا بتواند به ارتش مصر کمک مادی کند ، همانطور که کمک های سیاسی خود را نیز دریغ نکرده است.

با  وجود محکومیت های بین المللی کودتای نظامی در مصر اما هنوز موضع آمریکا مبهم است و از ارتش مصر خواسته است که در به کارگیری خشونت  علیه تظاهرات مسالمت آمیز زیاده روی نکند.آمریکا دخالت ارتش و کشتن تظاهرکنندگان را رد نمی کند اما به تعداد فراوان تظاهر کنندگان استدلال می کند و از ارتش می خواهد جلوی این مقدار را بگیرد. امریکا مصداقیت خود را در دفاع از دموکراسی در کودتای خونین مصر از دست داده است و چهره حقیقی و فاشیست خود را آشکار کرده است. دروغین بودن موسسات حقوقی و انسانی و مردمی زیر نظر آمریکا آشکار شد، آنها تنها به محکوم کردن کودتا بسنده کرده اند و هیچ اقدامی برای توقف خشونت ها انجام ندادند و رسما اقدام ارتش را به عنوان کودتا اعلام نکردند و از جامعه بین المللی نخواستند که با سران مصر بعد از کودتا تعاملی نداشته باشند.

سکوت آمریکا نشان داد که مخالف حقیقی دموکراسی است و تنها مدافع آن نوع دموکراسی است که در خدمت منافع و سیاست های آن باشد.آمریکا شریک ارتش فاشیست مصر و جنایتهایی شد که در مصر اتفاق افتاد.

نقش آمریکا در حوادث مصر و کمک به بازگشت دیکتاتوری و از بین بردن انقلاب مردم مصر ، حاکی از هماهنگی کامل با کودتای مصر بوده است و مردم مصر هم اگر در براندازی کودتای نظامی موفق شوند در روابط سیاسی خود با آمریکا تجدید نظر کامل خواهند کرد و آمریکا از محاسبات مردم مصر پاک شده است. اتفاقات مصر و موضع گیری های مبهم آمریکا نشان می دهد که آمریکا از حامیان اصلی در این کودتا هم از جهت مادی و هم از جهت رسانه ای بوده است.




برچسب ها: کودتا ، مصر ، السیسی ، آمریکا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.