سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هافينگتون پست:

موضع مشترک ایران و ترکیه در قبال مصر، نقطه ای برای همگرایی دو کشور

روزنامه "هافینگتون پست" با اشاره به موضع کشورمان و دولت ترکیه در قبال کودتای نظامی علیه دولت "محمد مرسی" رییس جمهور منتخب مصر می نویسد "در حالی که جامعه بین المللی در مورد سقوط دولت منتخب "مرسی" توسط نظامیان آن کشور سکوت کرده است، ترکیه و ایران علیه کودتای ارتش مصر موضع گیری کردند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، این روزنامه آمریکایی در ادامه می افزاید "دو کشور ایران و ترکیه در زمینه بحران سوریه با یکدیگر اختلاف نظرهایی دارند اما در قبال موضوع مصر بنظر می رسد که از دیدگاه مشابهی برخوردار هستند. دو هفته پیش "علی اکبر صالحی" وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با "احمد داووداوغلو" همتای ترک تبار خود در آنکارا دیدار نمود. مقامات دو کشور در این دیدار در مورد تخولات اخیر مصر با یکدیگر گفتگو کردند. این نخستین دیدار در سطح مذاکره میان دو کشور از زمان پیروزی "حسن روحانی" در انتخابات ریاست جمهوری بوده است." 

"بسیاری از تحلیلگران معتقدند که موضع مشترک دو کشور ایران و ترکیه در قبال کودتای نظامیان آن کشور می تواند به بهبود روابط دو کشور بیانجامد. در کشور ترکیه در حدود 5 کودتا از سوی نظامیان آن کشور علیه دولتهای منتخب ترکیه در دوره های مختلفی تاریخی روی داده است. دولت ترکیه بیشتر به لحاظ ایدئولوژیک از جمعیت اخوان المسلمین مصر نگاه می کند. بدون وجود اخوان المسلمین در در قدرت در کشور مصر دولت اردوغان بایستی بداند که دیگر توان تاثیرگذاری و نفوذ در امور داخلی مصر را نخواهد  داشت." 

این روزنامه آمریکایی در ادامه اشاره می کند که ایران مایل به همکاری با جریانات اسلامی مصر است و در این باره می افزاید " ایران خواستار تحکیم روابط با جنبش های اسلامی مصر می باشد. نخست بدان خاطر ایران می خواهد تا جریان های اسلامی از حمله اخوان المسلمین از عربستان سعودی فاصله بگیرند. تردیدی نیست که اکنون میان عربستان سعودی و جمعیت اخوان المسلمین اختلافات شدیدی درگرفته است. "

"بايد گفت که اخوانی ها در مصر خط مشی انقلابی دارند و این به ضرر عربستان سعودی است. همچنین شیخ نشین های دیگر نیز از ترس برهم خوردن امنیت شان پس از کودتا در مصر به کودتاچیان وعده ارایه کمکهای مالی را دادند. از سوی دیگر اخوان المسلمین و سایر جریانات اسلامگرای مصری مخالف با رژیم صهیونیستی و اقدامات آن رژیم هستند و در این باره می توانند متحدانی نزدیک با ایران باشند. از سوی دیگر نیز ایران خواستار نزدیکی کشورهای اسلامی به یکدیگر برای در هم شکستن اقدامات تروریست های سوری است." 




تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.