در تحقیقاتی که نتایج آن در مجله نیچر کامینیکیشنز منتشر شده، محققان از محاسباتی با قدرت بالا برای اجرای صدها هزار بازی استفاده کردند تا دریابند که درنهایت خودخواهی یا دگرخواهی برنده می شود.
کریستوف آدامی استاد میکروبیولوژی و ژنتیک مولکولی از دانشگاه ایالتی میشیگان طی یک بیانیه اعلام کرد: ما به این نتیجه رسیدیم که رشد و تکامل انسان را در صورت خودخواهی تنبیه می کند. برای یک دوره کوتاه و در مقابل یک سری رقبا، برخی از ارگانیسمهای خودخواه به موفقیت دست می یابند. اما خودخواهی از نظر فرآیند تکاملی و پویایی انسان مناسب نیست.
این نتایج در مقابل نظریه متداول " تعیین کننده صفر" قرار می گیرد. این نظریه بیان می کند برد بازیکنان در صورت خودخواهی تضمین شده است. این درحالی است که محققان توضیح داده اند که راه ها و استراتژیهای بسیاری برای برنده شدن وجود دارد، توانایی برقراری ارتباط و همکاری به منظور برد در این میان حایز اهمیت است.
محققان اظهار داشتند که بررسی بازیها به آنها این امکان را داد که پرسش اساسی را که افرادی با منابع محدود با آن رو به رو هستند، بررسی کنند، این پرسش اصلی انتخاب آنها در عملکرد خودخواهانه و یا دگرخواهانه نسبت به دیگران بود.