سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خانه نصير الدوله در محدوده تهران قديم

خانه نصيرالدوله از اماکن تاريخي در منطقه 12 شهر تهران است.

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران خانه نصيرالدوله قدمتي حدود يکصد و ده سال دارد و در بخش شمالي کوچه مدرس، متعلق به نصيرالدوله وزير فرهنگ و معارف است.

اين خانه زيباترين و کامل ترين شکل يک خانه سنتي را در بافت تجاري تهران به نمايش مي گذارد زيرا تنها خانه اي است که در کنار معماري فوق العاده آن داراي همه الحاقات يک خانه سنتي ايراني است.

اين خانه شامل منزل قديمي، آشپزخانه،‌حمام قديمي، درشکه خانه، بادگير، اندروني، بيروني و ساير الحاقات يک خانه قاجاري است که سالم و دست نخورده باقي مانده است. زيرا هيچ خانه‌اي در تهران همه اجزاي يک خانه قاجاري را با هم ندارد.

خانه نصيرالدوله در کوچه شهيد جاويدي کوچه مدرس قرار دارد. اين کوچه که در محل عودلاجان تهران قديم قرار گرفته است. در قديم به نام کوچه ميرزا محمود وزير، وزير تهران در دوره ناصري معروف بوده است و از قديمي ترين خيابانهاي تهران به حساب مي آيد.

خانه هاي قديمي بسياري از جمله خانه قوام الدوله در آن قرار گرفته است.

در خانه نصير الدوله، مجموعه‌اي از هنرها شامل گچ بري، حجاري، آيينه کاري، گره چيني، نقاشي و کتيبه نگاري در کامل ترين شکل به کار رفته است.

در نقشه تهران در سال 1275 هجري قمري اين خانه با عنوان خانه وزير مختار فرانسه مشخص شده است.

گفتني است براي بازديد از خانه نصيرالدوله مي توانيد به خيابان اميرکبير ، کوچه ميرزا محمود وزير بن بست مدرس مراجعه کنيد. /ف

گزارش از ساره کلهر
برچسب ها: خانه ، نصیر ، الدوله ، قدیم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
حمید
۱۶:۴۹ ۲۳ شهريور ۱۳۹۳
باسلام کار باز سازی این عمارت به صورت نیمه کاره سالها است که به حال خود رها شده است و هم اکنون در شرایط اضطرار قرار دارد تا قبل از نابودی کامل این اثر ملی به داد آن برسید به امید روزی که روزی این خانه بازسازی و مورد استفاده قرار گیرد