سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آغاز شمارش آراي انتخابات زيمبابوه

شمارش آرای انتخابات عمومی زیمبابوه پس از پایان رای گیری که با استقبال بالای مردم در انتخابات همراه بود، آغاز شد و پیش بینی می شود نتایج اولیه طی ساعات آینده اعلام شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری آلمان، ریتا ماکارائو رئیس کمیسیون انتخابات زیمبابوه اعلام کرد:‌ گزارش های دریافتی از همه استانها حاکیست انتخابات در فضایی آرام و مسالمت آمیز و با نظم و ترتیب برگزار شده است و ما بر این باوریم رای گیری آزاد و عادلانه بوده است . 

ماری هارف سخنگوی معاون وزیر امور خارجه آمریکا شب گذشته طی سخنانی در واشنگتن به خبرنگاران گفت:‌  تیم ناظران سفارت آمریکا و دیگر گروه های ناظر معتبر تایید کردند اغلب حوزه های رای گیری به موقع آغاز به کار کردند و رای گیری منظم و در فضایی آرام انجام شد .

میزان مشارکت مردم در میان شش میلیون و 400 هزار رای دهنده واجد شرایط در این کشور 13 میلیون نفری بالا بود و حوزه های رای گیری تا نیمه شب باز بودند . 

رابرت موگابه رئیس جمهور 89 ساله کنونی از حزب زانو - پی اف و مورگان چانگیرای 61 ساله از جنبش اصلاحات دموکراتیک پیشتاز دیگر نامزدها در انتخابات هستند . 

در انتخابات سال 2008 چانگیرای در دور نخست پیروز شد ولی موفق نشد حد نصاب لازم را برای جلوگیری از برگزاری دور دوم انتخابات کسب کند . 

اگر در انتخابات دیروز هیچیک از نامزدها موفق به کسب دست کم 50 درصد آرا نشود ، دور دوم انتخابات روز 11 سپتامبر برگزار می شود . 

موگابه قول داده است نتایج انتخابات را بپذیرد و در صورت شکست از قدرت کناره گیری کند . 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.