سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ضرب الاجل شورشيان کرد براي دولت ترکيه

شورشيان کرد به دولت ترکيه تا اول سپتامبر مهلت دادند تا تدابير خاصي را درباره حل مناقشه کردها اتخاذ کند در غير اين صورت آنها مجبور خواهند شد از خود دفاع کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه ؛ جميل بيک، رهبر شاخه سياسي حزب کارگران کردستان ( پ ک ک ) به خبرگزاري فرات ( کردي ) گفت:‌  در صورتي که تا اول سپتامبر اقدامي نکنيد ما متوجه خواهيم شد که هدف شما حل و فصل اين مناقشه نيست بلکه پاکسازي و کشتار است .

وي افزود:  بدون ترديد جنبش آزاديبخش و مردم کرد از اين به بعد در برابر اين پاکسازي قومي از خود دفاع خواهند کرد. آنها مثل گذشته به نبرد دفاعي خود ادامه خواهند داد .  اين رهبر شورشيان کرد به جزئيات تدابيري که مقامات ترکيه قرار است در چارچوب روند صلح انجام دهند، اشاره کرد.

دولت ترکيه مذاکره با عبدالله اوجالان، رهبر زنداني پ ک ک را از اواخر سال گذشته آغاز کرده است.وي گفت: آپو ( عبدالله اوجالان )، رهبر ما تشکيل هشت کميسيون را پيشنهاد داده است. او مي خواهد اين کميسيون ها پيشنهادهاي قانوني را براي حل مسائل کردها به پارلمان ارائه کنند . شورشيان کرد در چارچوب مذاکراتي که اوجالان انجام داد، آتش بس اعلام و ماه مه خروج از خاک ترکيه را آغاز کردند.

آنها در مقابل اقدامات دولت ترکيه را به نفع اقليت کردهاي ترکيه خواستارند.اوجالان 21 ژوئيه در پيامي که از طريق يک نماينده کرد بعد از ديدار با او در جزيره امرالي ( شمال غرب ) فرستاد، بر ادامه روند صلح تاکيد کرد.رهبر پ ک ک همچنين از پارلمان ترکيه خواست با تصويب اصلاحات دموکراتيک مورد درخواست کردها به تعهد خود در حل تاريخي مناقشه کردها عمل کند. مناقشه کردهاي ترکيه به کشته شدن بيش از 40 هزار نفر از ابتداي شورش پ ک ک در سال 1984 منجر شده است.

برچسب ها: کرد ، ترکیه ، الاجل
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.