سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خراسان رضوی/

اجرای برنامه‌های فرهنگی برای آشنایی با هویت تاریخی شهرها

رئیس اداره صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری مشهد گفت: با اجرای برنامه‌های فرهنگی در سطح شهرها می‌توان مردم را با هویت و تاریخ و پیشینه مردم آن شهر آشنا کرد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ، حسن خانزایی ظهر امروز با اشاره به برگزاری جشنواره «ما مردم مشهد» در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هویت موضوعی است که در تمام دنیا به آن توجه می‌شود و حتی در باستان شناسی هم مثالی وجود دارد مبنی بر اینکه اگر از کسی بپرسند به چه علت از شناسنامه خود نگهداری می‌کند، حفظ هویت و معرفی خود را علت آن می‌داند.

وی با اشاره به آثار برگزاری این جشنواره در افزایش احساس تعلق مردم نسبت به پیشینه خود تصریح کرد: مردم همواره نسبت به گذشته خود و آثاری که به این گذشته باز می‌گردد علاقه‌مند هستند و حساسیت آنها نسبت به تخریب یا مرمت بناهای قدیمی حاکی از این احساس تعلق است به همین خاطر این جشنواره می‌تواند در تشویق مردم به حفظ هویت خود و انتقال آن به نسل بعد موثر باشد.

رئیس اداره صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری مشهد ادامه داد: اتفاق خوبی که برگزاری این جشنواره می‌تواند رقم بزند، ارائه مستنداتی از گدشته است که شاید بسیاری از جوانان آنها را ندیده و نشناخته اند و آثاری ارزشمند که در صندوقچه‌ها سال‌ها خاک خورده‌اند، در معرض دید عموم قرار می‌گیرند و هویت و پیشینه مردم بازخوانی می‌گردد.

خانزایی بیان کرد: با برگزاری این جشنواره علاوه بر شناسایی آثار ارزشمند می‌توان به کمک همین آثار همانند عکس‌های قدیمی برخی از بافت‌های کهن شهر مانند ساختمان‌های پر قدمت را بازسازی کرد.

وی تصریح کرد: مردم به شناخت هویت خود مشتاق هستند اما وظیفه مسئولان است که با اجرای برنامه‌های فرهنگی نه تنها سطح شهر بلکه در استان و کشور، در معرفی پیشینه و فرهنگ مردم، به آنها کمک کنند.

رئیس میراث فرهنگی مشهد با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی برای هم پوشانی مدرنیزم و سنت‌ها گفت: در تمام دنیا سعی می‌شود اصول مدرنیزم را در کنار سنت به کار ببرند اما متاسفانه در کشور ما سنت‌گرایی و مدرنیزه شدن به افراط و تفریط کشیده می‌شود و مسئولان باید به کمک تبلیغات و اطلاع‌رسانی این نگاه را تغییر دهند.

ارسال 5 هزار اثر به جشنواره «ما مردم مشهد»

در ادامه بهزاد چوپانکاره، مدیر فرهنگسرای بهشت از ارسال 5 هزار اثر به جشنواره «ما مردم مشهد» خبر داد و اظهار کرد: خوشبختانه استقبال خوبی که از سوی شهروندان نسبت به این جشنواره صورت گرفت موجب تمدید جشنواره تا 31 مرداد شد و آثار مختلفی در حوزه‌های مختلف برای این جشنواره ارسال شده است.

وی افزود: جشنواره «ما مردم مشهد» محدود به گروه خاصی نیست و با اقشار مختلف جامعه از جمله عکاسان، مجموعه‌داران، هنرمندان، مورخان و عموم مردم ارتباط موثری برقرار کرده است.

چوپانکاره در ارتباط با تعداد آثاری که به این جشنواره رسیده، گفت: از مجموع این 5 هزار اثر، آثار حجمی نفیس و تصاویر و عکس‌های قدیمی به ترتیب هزار و 772 وهزار و 459 اثر بیشترین آمار را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیر فرهنگسرای بهشت تصریح کرد: تعداد 150 اثر در حوزه صنایع دستی، 131 خاطره، 56 قصه، 50 کتاب، 300 شعر، سه انیمیشن، 450 نقاشی و 100 نوع غذای محلی از جمله آثاری بوده به این جشنواره ارسال شده است.

وی گفت: نکته مثبتی که در آثار ارسالی وجود دارد این است که بسیاری از این تصاویر که از محلات و مناطق قدیمی مشهد گرفته شده است تاکنون اکران نشده که پس از چاپ آنها در کتاب ویژه جشنواره فضایی فراهم می‌شود تا سایر مردم نیز بتوانند این تصاویر را ببینند و با بافت قدیمی و تاریخی مشهد آشنا شوند.
برچسب ها: مشهد ، تاریخی ، هویت ، شهرها
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.