سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شن هاي نفتي آمريکا، تهديدي براي عربستان و اوپک

در حالی که انقلابِ استخراج نفت از شن های نفتی در آمریکا نظم جهانی را به لرزه درآورده است ، عربستان و کشورهای دیگر عضو اوپک باید بلافاصله وابستگی خود را به صادرات نفت کاهش دهند در غیر اینصورت اقتصاد آنها تضعیف خواهد شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از دیلی تلگراف: شاهزاده عربستانی ولید بن طلال یکی از سرشناس ترین سرمایه گذاران جهان معتقد است مدل تجاری صادر کنندگان نفت خاورمیانه ( شمال آفریقا و غرب آسیا ) این خطر را به همراه دارد که کشورهای ثروتمند صنعتی درصدد یافتن راههایی برای کاهش نیازهای نفتی خود برآیند.

پایگاه اینترنتی این روزنامه نوشت: ولید بن طلال در نامه ای به علی النعیمی وزیر نفت عربستان نوشت: کشور ما با تهدیدِ تداوم وابستگی تقریبا کامل به نفت روبروست : نود و دو درصد از بودجه امسال وابسته به نفت است.

نعیمی و مقامات دیگر اوپک، تولید روز افزون نفت از شن های نفتی آمریکا را کم اهمیت می دانند.

نعیمی ماه گذشته گفت: این نخستین بار نیست که منابع جدید نفتی پیدا می شود. قبلا نیز در دریای شمال و برزیل نفت پیدا شد. بنابراین چرا اکنون اینهمه درباره شن های نفتی صحبت می شود؟

اوپک اذعان کرده است شیوه جدید تولید نفت با استفاده از « شکافت هیدرولیک» می تواند موقعیت برتر اوپک را تضعیف کند. در عین حال ، عبد الله البدری دبیرکل اوپک بازهم اصرار دارد که پس از اتمام شن های نفتی ، دوباره اوپک مطرح خواهد بود.

اوپک بیشتر نگران رکود اقتصادی در اروپا و شرایط دشوار اقتصادی در چین است.

این شاهزاده عربستانی در نامه خود نوشته است تقاضا برای نفت کشورهای ثروتمند عضو اوپک به طور مستمر کاهش می یابد و عربستانی ها برای جبران هزینه های فزاینده بودجه ای نمی توانند تولید خود را از دوازده میلیون و پانصد هزار بشکه در روز به پانزده میلیون بشکه افزایش دهند.

وی افزود: لازم است منابع درآمدی متنوع شود ، دیدگاهی روشن بوجود بیاید و اجرای این دیدگاه نیز بلافاصله آغاز شود.
 
لئوناردو مائوگری از دانشگاه هاروارد ماه گذشته در گزارشی اعلام کرد تولید نفت از شن های نفتی آمریکا تا سال 2017 سه برابر می شود و به پنج میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

به این ترتیب آمریکا دوباره به یکی از تولید کنندگان مهم نفت در جهان تبدیل خواهد شد.

مهم ترین موضوع نامشخص این است که کشورهای آرژانتین ، انگلیس ، لهستان ، روسیه و از همه مهم تر چین که با کمبود شدید آب مورد نیاز برای شکافت روبروست ، با چه سرعتی می توانند به پیشرفت های آمریکا در زمینه فناوری دست پیدا کنند.

فرانسه ، آلمان و چند کشور اروپایی به دلایل زیست محیطی نیازهای خود را به نفت کاهش داده اند ولی شواهدی وجود ندارد که کشورهای دیگر توانسته باشند موفق به این کار شوند.

اگر استخراج نفت از شن های نفتی موفقیت آمیز باشد و قیمت های نفت چند دهه پایین باقی بماند ، این وضع تهدیدی مهم برای کشورهای اوپک خواهد بود که برای تامین هزینه های اجتماعی و آرام کردن جمعیت های به سرعت رو به افزایش خود به درآمد نفتی وابسته اند.

" هزینه سر به سر " در بودجه های کشورها ، در دهه گذشته دو برابر شده است. این هزینه ها در کشورهای مختلف به این شرح است: ایران یکصد و چهل دلار ، بحرین یکصد و پانزده دلار ، عراق یکصد دلار ، عربستان هشتاد دلار و در امارات عربی متحده هفتاد و پنج دلار . این مبلغ در روسیه از یکصد دلار فراتر رفته است.


برچسب ها: اوپک ، نفت ، عربستان ، شن ، آمریکا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.