سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد

فردوسی‌پور: کمربند امنیتی رژیم صهیونیستی از هم گسسته است/ ملکوتیان: جغرافیای سیاسی منطقه به ضرر صهیونیست‌ها تغییر کرده است

یک کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه کمربند امنیتی رژیم صهیونیستی از هم پاشیده شده است، گفت: اعاده فرآیند سازش وضعیتی است که غرب باید برای حفظ امنیت رژیم صهیونیستی انجام دهد بطوری که اعاده فرآیند سازش در همسویی، همسانی و همگرایی اعراب با رژیم صهیونیستی موثر است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، ریشه حمایت غرب از رژیم صهیونیستی، شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "مصطفی ملکوتیان" استاد دانشگاه تهران و "مجتبی فردوسی‌پور" کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مصطفی ملکوتیان در ابتدای برنامه و در پاسخ به سوال نخست مجری مبنی بر اینکه چرا غرب تا به این حد از رژیم صهیونیستی دفاع می‌کند، گفت: از زمان تشکیل رژیم صهیونیستی در سال 1945 تاکنون کشورهای غربی از این رژیم جعلی به صورت تمام‌عیار دفاع و حمایت کرده‌اند، به گونه‌ای که هیچ قطع‌نامه‌ای در سازمان ملل متحد علیه رژیم صهیونیستی تاکنون به تصویب نرسیده است.

وی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها همه قطع‌نامه‌هایی را که علیه اسرائیل است وتو می‌کنند، افزود: نقش عامل خارجی به عنوان یک عامل اصلی و تعیین‌کننده در تشکیل رژیم صهیونیستی مؤثر بوده است.

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به حمایت انگلیس از رژیم صهیونیستی اظهار داشت: انگلیسی‌ها در سال 1917 با انتشار اعلامیه "بالفور" وعده تشکیل یک موطن را برای یهودیان مطرح کرده‌اند.

وی افزود: انگلیسی‌ها تلاش‌های زیادی را برای بهره‌برداری حداکثری از رژیم صهیونیستی در سطح مسائل منطقه‌ای و جهانی به عمل آوردند تا قیمومیت را از یک سرزمین به خودشان اختصاص دهند.

ملکوتیان با اشاره به کمک عربستان به یهودیان پس از پایان جنگ جهانی اول ادامه داد: پس از شکست امپراتوری عثمانی، انگلیسی‌ها قیمومیت مسئله فلسطین را در جامعه بین‌الملل بدست آوردند، بنابراین تلاش‌های بی‌شائبه‌ای را در این خصوص صورت دادند تا یهودیان را از نقاط مختلف جمع کرده و به سرزمین فلسطین بیاورند.

این استاد دانشگاه تهران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا برخی از اعراب سازشکار مجددا به این نتیجه رسیده‌اند که باید مذاکرات سازش را ادامه دهند، گفت: از بدو تشکیل رژیم صهیونیستی حداقل 10 جنگ بزرگ ضد مردم همسایه و مسلمان در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا به راه افتاده است.

وی با اشاره به اینکه هر روز گروهی از فلسطینی‌ها توسط موشک‌های اسرائیل به شهادت می‌رسند، خاطرنشان ساخت: رژیم صهیونیستی همچون غده‌ای سرطانی است که هر جا باشد سلول‌های سالم را نیز بیمار می‌کند، بنابراین تنها راه مهار این غده سرطانی، تحت فشار قرار دادن آن است.

ملکوتیان با اشاره به شکست اعراب در جنگ 1948 پس از تشکیل رژیم صهیونیستی افزود: جنگ 1956 بر سر کانال سوئز بود و جنگ 1967 نیز که به "جنگ شش روزه" مشهور است بخش زیادی از سرزمین‌های عربی مورد تسخیر قرار گرفت.

وی با اشاره به جنگ‌های 1973، 1978 و 1982 و در نهایت نبردهای 33، 22 و 8 روزه اضافه کرد: یکی از عوامل اصلی و بنیادی برای تشکیل رژیم صهیونیستی، سرسپردگی برخی از سران عربی بود که به دلیل وابستگی دستگاه‌های اطلاعاتی غرب همواره یا مردم را به سکوت فرا می‌خواندند و یا اینکه به آرامش دعوت می کردند.

ملکوتیان با اشاره به اینکه کشورهای غربی به فکر تقویت کانال‌های خود در درون جوامع عربی به ویژه در خاندان‌های حاکم بودند، افزود: در انقلاب‌های عربی و بیداری اسلامی دست‌های ناپیدا گاهی آشکار می‌شد.

این استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه دولت‌های غربی به دنبال بسیج همه امکانات منطقه‌ای و جهانی خود هستند، افزود: دولت‌های غربی یک شبکه نفوذ بسیار گسترده‌ را با استفاده از ابزارهای مختلف برای خود در سطح منطقه مهیا کرده‌اند.

* آینده  ناخوشی را برای غرب پیش‌بینی می‌کنیم

وی اضافه کرد: اگر شرایط جدید منطقه به همین منوال پیش رود برای غرب آینده  ناخوشی را پیش‌بینی می‌کنیم.

ملکوتیان با اشاره به کاهش توانایی رژیم صهیونیستی نسبت به گذشته ادامه داد: رژیم صهیونیستی یک روزی هر لحظه که می‌خواست به کشورهای عربی حمله می‌کرد، اما اینک اوضاع فرق کرده و دیگر توان حمله را ندارد.

* بازتاب پیروزی انقلاب اسلامی در تمام کشورهای اسلامی قابل مشاهده است

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی ایران و اتفاقات منطقه گفت: اثرات و بازتاب پیروزی انقلاب اسلامی ایران در تمام کشورهای اسلامی و جهان عرب به خوبی قابل مشاهده است.

ملکوتیان با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران موجبات بیداری اسلامی را در دوره جدید مهیا ساخته است، اضافه کرد: متأسفانه اتفاقات جهان عرب موجب به عدم نتیجه رسیدن موج بیداری اسلامی در مقطع کنونی شده است.

وی با اشاره به اینکه بیداری اسلامی، جغرافیای سیاسی منطقه را به شدت به ضرر رژیم صهیونیستی و غرب تغییر داده است، خاطرنشان ساخت: ادامه شرایط موجود موجب بدتر‌شدن اوضاع منطقه‌ای و جهانی خواهد شد.

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی از یک سو از سمت جنوب به قاره اروپا و از طرف دیگر از سمت شمال آفریقا به مصر نزدیک است، گفت: اگر منطقه در ناامنی غیرقابل کنترل فرو برود تحولات بسیار مهمی در منطقه به جا خواهد ماند.

ملکوتیان با اشاره به اینکه مطرح‌کنندگان مذاکرات سازش به دنبال مهار فلسطین هستند، اظهار داشت: چیز جدیدی از دل این مذاکرات سازش بیرون نخواهد آمد، اما متأسفانه زمان به سرعت سپری خواهد شد و فلسطینی‌ها زمان را از دست خواهند داد.

وی خاطرنشان ساخت: رژیم صهیونیستی حاضر نخواهد شد تا امتیازی را به طرف فلسطینی بدهد.

مجتبی فردوسی‌پور کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در ادامه برنامه و در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه آیا ممکن است فلسطینیان سرزمین خود را فروخته باشند و اکنون بخواهند دوباره به خانه و کاشانه خود بازگردند، گفت: براساس مذاکراتی که در یکی از شهرهای ژنو به نام اسلو به صورت پنهانی و مخفیانه شکل گرفت، اسرائیلی‌ها متعهد شدند تا یک دولت نیم بند خودمختاری را برای فلسطینی‌ها به رسمیت بشناسند.

وی با اشاره به اینکه  دولت یهودی که در اوایل 1948 تأسیس شد رژیم صهیونیستی را به پذیرش سازمان ملل متحد درآورد، افزود: تمامی توافقات از اسلو 1 تا اسلوی 2 از سوی اسرائیل جامه عمل پوشانده نشد.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با بیان اینکه در اسلو 2 مقرر شد که اسرائیلی‌ها خودمختاری دولت مستقل فلسطین را به رسمیت بشناسند اظهار داشت: در سال 1995 توافق طابا صورت گرفت که در آن مناطق را مورد تقسیم قرار دادند یعنی تقسیمات کرانه غربی را براساس مناطق الف، ب و ج تقسیم‌بندی کردند.

فردوسی‌پور با اشاره به توافق‌نامه ‌"الخلیل" در سال 1995 ادامه داد: رژیم صهیونیستی که فلسطینیان را آرام آرام از سرزمین‌های اشغالی خارج کردند سرزمین‌های آن‌ها را به صورت بافت‌های سنتی و تاریخی در اختیار خود قرار دادند.

وی خاطرنشان ساخت: در توافق‌نامه الخلیل 20 درصد از شهرک الخلیل، یعنی حرم ابراهیمی را به اسرائیلی‌ها دادند و بخش اعظم فلسطینیان را از محدوده خود خارج ساختند.

فردوسی‌پور با اشاره به طراحی مناطق الف، ب و ج از سوی اسرائیل ادامه داد: مناطق الف در کرانه باختری از لحاظ ساختار امنیتی و اداری در تصرف و خودگردانی فلسطینی‌ها، مناطق ب بخش ساختار اداری مربوط به فلسطین و بخش امنیتی آن مربوط به اسرائیل و در مناطق ج بالعکس مناطق الف تقسیم‌بندی صورت گرفت.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه کمپ دیوید 2 براساس سه رکن آمریکایی، فلسطینی و اسرائیلی طراحی شده بود، تصریح کرد: در کمپ دیوید 2 اساسا مسئله قدس کنار گذاشته شد و به فلسطینی‌ها اعلام شد که شما حق اعاده حقوق خود را در سرزمین‌های 67 ندارید.

فردوسی‌پور با اشاره به اینکه در کمپ دیوید مسائل مرتبط با مرزها کأن لم یکن شد، افزود: در فرآیند نرم افزاری، توافقاتی که برای مستند‌های بین‌المللی شکل می‌گرفت حلقه را برای فلسطین تنگ می‌کرد.

وی با اشاره به اشغال 67 درصد سرزمین‌های فلسطین از سوی اسرائیلی‌ها در سال 1948 گفت: در فواصل جنگ‌های عربی، کل سرزمین‌های فلسطین تحت اشغال رژیم صهیونیستی قرار گرفت.

فردوسی‌پور با بیان اینکه در سال 1967 اسرائیل به قدری متجاوز‌گر شد که از جولان سوریه تا کرانه باختری رود اردن را نیز به سرزمین‌های اشغالی خود اضافه کرد، گفت: ملت فلسطین دارای پیشینه تاریخی بالایی هستند، پس چگونه ممکن است سرزمین‌های خود را به رژیم صهیونیستی بفروشند.

وی افزود: ملت فلسطین با طیب خاطر از سرزمین‌های آبا و اجدادی خود دفاع می‌کنند.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه ملت فلسطین هرگز سرزمین خود را نمی‌فروشد، ادامه داد: این موضوع دروغ محض است و صحت و مصداق تاریخی ندارد.

* دلیل روی آوردن صهیونیست‌ها به مذاکره

فردوسی‌پور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه اتفاقی افتاده که رژیم صهیونیستی برای تأمین امنیت خود به مذاکرات سازش متوسل شده است، گفت: کشورهای غربی به دلیل تأمین امنیت رژیم صهیونیستی به مذاکرات پناه آورده‌اند و در دستور کار خود بحث امنیت قدس شریف و مرز‌ها را قرار داده‌اند.

* با انقلاب ایران پیوند استراتژیک اسرائیل درسطح منطقه گسست

 این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه با وقوع انقلاب اسلامی ایران، پیوند استراتژیک اسرائیل در سطح منطقه گسست، اضافه کرد: پدیده انقلاب اسلامی ایران با توافق‌نامه کمپ دیوید در سال 1979 مصادف شد.

 وی با اشاره به اینکه کشورهای غربی به دنبال حفظ منافع خود در حول محور امنیت رژیم صهیونیستی و انتقال این منطقه حائز اهمیت به سمت صنعت غرب و رنسانس صنعتی خواهند بود، افزود: پس از جنگ سرد و فروپاشی نظام دوقطبی، عرفات طی سخنانی می‌گوید که ما بی‌پدر شده‌ایم و در نظام بین‌الملل یار و همپیمانی نداریم.

فردوسی‌پور با اشاره به اینکه اعراب با به هم‌خوردن معادلات نظام بین‌الملل دچار خوف می‌شوند، بیان کرد: مسئله بیداری اسلامی یک امر شگرف و بی‌نظیر به نظر می‌رسد.

* کمربند امنیتی رژیم صهیونیستی از هم گسسته است

وی با اشاره به اضمحلال و از‌ هم پاشیده‌شدن پازل امنیتی رژیم صهیونیستی ادامه داد: کمربند امنیتی رژیم صهیونیستی از هم گسسته است.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه اعاده فرآیند سازش وضعیتی است که غرب باید برای حفظ امنیت رژیم صهیونیستی انجام دهد، اظهار داشت: اعاده فرآیند سازش در همسویی، همسانی و همگرایی اعراب با رژیم صهیونیستی موثر است.

انتهای پیام/ش
برچسب ها: گفتگو ، ویژه ، خبری ، فلسطین
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
علی اصغر
۱۶:۳۲ ۰۸ مرداد ۱۳۹۲
بسمه تعالی
سلام . چرا متن گفتگوهای ویژه خبری خیلی سریع از روی سایت برداشته می شود؟