سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قمم/ گزارشی از جلسات قرائت قرآن در قم؛

این روزهای آسمانی مردم قم

برگزاری جلسات قرائت قرآن در ماه رمضان امری پسندیده است که مردم قم همواره نسبت به آن همت داشته‌اند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، رمضان ماه بهار قرآن است و همه مردم احادیث و روایات زیادی راجع به این مسئله شنیده‌اند اما خیلی‌ها از این فرصت استتثنایی استفاده چندانی نمی‌کنند و در نهایت به قرائت‌های کوتاه و فردی پس از اقامه نمازهای یومیه می‌پردازند اما همان‌طور که سفره‌های افطاری در این ماه رونق خاصی دارند و تقریبا هر شب در مکان‌های مختلف شاهد پهن شدن این سفره‌ها هستیم، سفره‌های معنوی قرآنی هم در جای جای شهر کریمه اهل بیت(ع) برپا می‌شوند و پذیرای روزه‌داران و عاشقان کلام وحی هستند.

یکی از مهمترین مراکزی که چنین اقدامی در آن صورت می‌گیرد و همه مردم قم هم آنجا را می‌شناسند و هر وقت از کنارش رد می‌شوند دستی بر سینه می‌گذارند و سلامی می‌دهند حرم مطهر حضرت معصومه(س) است؛ رمضان که می‌شود یکی از برنامه‌های ثابت حرم بانوی نور و کرامت، برپایی آیین جزء‌خوانی و ترتیل‌خوانی قرآن است که همیشه هم با استقبال گسترده اقشار مختلف روبه‌رو شده؛ این روزها ظهر که می‌شود و پیش از طنین‌انداز شدن اذان، شبستان امام خمینی(ره) مملو از مردان و زنانی است که در صحن اصلی و طبقات بالایی اجتماع کرده‌اند و منتظر خواندن و شنیدن کلام وحی هستند.

جلسات ترتیل‌خوانی قرآن کریم در حرم مطهر در روزهای ماه مبارک رمضان برگزار شده و هر روز یک جزء از این کتاب آسمانی قرائت می‌شود؛ نکته جالب توجه در این میان حضور کودکان و نوجوانان در این مراسم روحانی است؛ آنها همراه با پدرها و مادرهایشان به این مکان مقدس می‌آیند تا راه و رسم زندگی بیاموزند و در ماه مهمانی خدا از کلام او بهره‌مند شوند.

هرچند ترتیل‌خوانی و قرائت قرآن در جوار بارگاه نورانی کریمه اهل بیت(ع) لذت دیگری دارد اما بسیاری از افراد هستند که به دلایلی همچون مشغله کاری یا دور بودن مسیر امکان شرکت در برنامه‌های حرم را ندارند به همین دلیل خود دست به کار شده‌اند و جلسات قرآنی را به محله‌ها و مساجد برده‌اند.

امسال هیئت‌های مذهبی قم هم برنامه‌ ویژه‌ای برای فعالیت‌های قرآنی در نظر گرفته‌اند و این کار قرار است توسط شورای هیئات مذهبی و در قالب جشنواره فرهنگی، قرآنی و ورزشی هیئت‌های مذهبی صورت بگیرد.

محمدعلی بختیارزاده، دبیر این شورا در این زمینه می‌گوید: «در بحث قرآن امسال چند رویکرد جدید وجود دارد و در چند نقطه شهر جلسات قرآنی با همکاری گروه‌هایی در سطح شهر برگزار می‌شود؛ همانطور که هیئت‌های مذهبی در ماه‌های محرم و صفر اقدام به برگزاری مراسم‌های عزاداری می‌کنند مقرر شده است هیئت‌های مذهبی قم طی ماه رمضان امسال تبلیغات خود را در سطح شهر داشته باشند و بتوانند با مدیریت صحیح جوانان را به محافل قرآنی جذب کنند».

به یقین همکاری و همدلی هیئت‌های مذهبی در این طرح بزرگ سبب جلب توجه بیشتر جوانان به قرآن شده و جامعه را با نور این کتاب آسمانی بیشتر آشنا می‌کند.

بختیارزاده در ادامه تبیین این طرح با بیان اینکه امسال تعدادی از هیئت‌های مذهبی در همه مناطق قم برای برگزاری جلسات قرآنی اعلام آمادگی کرده‌اند می‌گوید: «امیدواریم فرهنگ‌سازی در این زمینه به طور کامل صورت گیرد و در آینده شاهد برگزاری جلسات فعال و فراگیر قرآن در سطح استان قم باشیم و به این کار رسمیت داده شود به همین دلیل برگزاری مسابقات موضوعی قرآن از دیگر فعالیت‌هایی است که در این جلسات در دستور کار قرار گرفته است؛ ائتلاف هیئت‌های هر منطقه برای برگزاری جلسات قرائت امر مبارکی است که در قم اتفاق افتاده و در این بین رسانه‌ها نیز می‌توانند فرهنگ‌سازی لازم را داشته باشند».

جلسات قرائت قرآن خانگی هم از سال‌های دور تا امروز یکی دیگر از محافل نورانی مردم قم طی ماه رمضان هستند؛ این جلسات که بیشتر از سوی زنان تشکیل می‌شوند به این صورت هستند که یکی از آنها که معمولا پا به سن گذاشته‌تر و مقبول‌تر است پیش از شروع ماه رمضان اعلام می‌کند امسال جلسات قرآن در منزل او برگزار خواهند شد و بانوان هر محله هم از نخستین روز این ماه مبارک هر یک قرآنی در دست می‌‌گیرند و به خانه او می‌روند و به شیوه سنتی شروع به ترتیل‌خوانی آیات این کتاب آسمانی می‌کنند. این جلسات چند کاربرد همزمان دارند به این ترتیب که علاوه بر قرائت قرآن که یکی از سفارشات مؤکد روایات اسلامی است زنانی هم که از نظر سطح سواد پایین‌تر از دیگران هستند با شنیدن ترتیل‌خوانی آنها آموزش می‌بینند و این یکی از برکات چنین جلساتی است ضمن اینکه بانوان هر کوچه و خیابان با شرکت در جلسات قرائت قرآن از حال و روز یکدیگر هم با خبر می‌شوند و به واقع جلسه قرآن آنها تبدیل به مکانی برای همدلی و دوستی بیشتر هم تبدیل می‌شود.

از دیگر جلسات قرائت قرآن در شهر قم می‌توان به جلسات ترتیل‌خوانی و جزءخوانی پایگاه‌های بسیج و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد اشاره کرد که جدا از هیئت‌های مذهبی و با مخاطبان خاص خود کارشان را انجام می‌دهند؛ در این جلسات که بیشتر طرف اقبال نوجوانان و جوانان قرار می‌گیرد علاوه بر قرائت قرآن به صورت ترتیل یا صوت، کلاس‌های قرآنی هم برگزار شده و مباحثی چون تجوید، قرائت، حفظ و صوت آموزش داده می‌شوند.

«علی نقی‌زاده» نوجوان پایه دوم دبیرستان در منطقه سه قم است که در پایگاه بسیج مسجد امیرالمومنین(ع) واقع در خیابان مدرس عضویت دارد. وی می‌گوید: «قرائت قرآن را از کودکی و زمانی که با پدرم به مسجد می‌رفتم شروع کردم و هرچند اوایل مهارت چندانی نداشتم اما امروز به یکی از قاریان پایگاه خودمان تبدیل شده‌ام؛ امسال هم بعضی شب‌ها همراه پدرم به جلسات قرائت قرآن شبانه که در مسجد برگزار می‌شود می‌روم اما عمده فعالیتم در پایگاه و آموزش قرائت و ترتیل به کودکان است».

از علی در مورد تاثیر اینگونه جلسات بر روی نوجوانان و مقایسه برگزاری آنها در ماه رمضان با سایر ماه‌ها می‌پرسیم و او هم جواب می‌دهد: «بگذارید ابتدا سوال دوم را جواب بدهم؛ واقعیت این است که هرچند قرآن کتاب دینی ماست و بر همه مسلمانان لازم است در طول سال به آن مراجعه کنند ولی ماه رمضان که می‌آید انگار این کتاب آسمانی را با جلوه‌ای دیگر و رنگ و عطری خاص‌تر به ما عرضه کرده‌اند؛ نمی‌دانم دقیقا چطور احساسم را شرح بدهم ولی اینکه می‌گویند رمضان بهار قرآن است را با تمام وجود احساس می‌کنم. در مورد سوال نخست هم باید بگویم جلسات قرآنی بر روی من تاثیر خوبی داشته‌اند، نمی‌خواهم شعار بدهم و بگویم با شرکت در این جلسات همه مشکلاتم برطرف شده‌اند اما روشن‌بینی و پیدا کردن راه‌ حل برایم آسان‌تر شده و همه اینها را به برکت قرآن و حضور مستمر در چنین جلساتی می‌دانم».

جلسات قرائت قرآن در هر جایی که برپا می‌شوند نورانیت ویژه‌ خود را دارند و فرقی نمی‌کند در حرم مطهر حضرت معصومه(س) باشیم یا در خانه اقوام و آشنایان و همسایگان؛ مهم آن است که قرآن را هیچ‌گاه فراموش نکنیم و بدانیم اگر موفقیتی نصیب ملت ایران شده و نظامی اسلامی در این کشور برقرار است همه به برکت عمل به قرآن است و اگر دستورات این کتاب آسمانی را به طور کامل پیاده کنیم مشکلات موجود هم رنگ می‌بازند.

گزارش: صدرالدین فلاح


برچسب ها: قم ، مردم ، شهر ، آسمانی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.