سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هر شب با قرآن/ چند نکته در یک آیه

بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادبیات پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
آیه ۷۷ سوره قصص
وَابْتَغِ فِيمَا آتَاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ وَلَا تَنسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا وَأَحْسِن كَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ وَلَا تَبْغِ الْفَسَادَ فِي الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ.
و با آنچه خدایت داده سرای آخرت را بجوی و سهم خود را از دنیا فراموش مکن و همچنانکه خدا به تو نیکی کرده نیکی کن و در زمین فساد مجوی که خدا فسادگران را دوست نمی‌دارد.

شگفت آیتی است از «حکمت بلند» و «حکم دلپذیر» و «وجیه ترین فرمان» و «جامع ترین نهی» با «خوش ترین دلیل».

حکمت بلند آنکه ای رسول و ای جمله آدمیان، همت بلند دارید و در میان نعمتهای الهی آنها را بر گزینید که نفع آن هیچگاه از شما منقطع نمی گردد چه در دنیا و چه در آخرت.

و «حکمِ دلپذیر» آنکه دنیا را نیز عزیز دارید که آن برای شما آفریده شده است، با همه عیش ها و عشرت ها، پس به قدر لذت و آسایش، نه فرسایشِ خود و دیگران، از آن بهره بگیرید.

و «وجیه ترین فرمان» امر به احسان است که عدالت را نیز در خود پنهان دارد و احسان کاری است که بعد از عدالت معنی می یابد و هیچ سنتی بیش از عدل و احسان جامعه را به کمال نمی رساند.



و احسان شخصیتی آنچنان محبوب دارد که همۀ جهانیان شوق به صحبت او دارند و چه فرمانی خوشتر از انجام محبوب ترین کارها.

و «جامع ترین دلیل» آن است که همه نتهیات و همه منکرات و همه زشتی ها و ناشایستی ها را در برگیرد و آن دوری از فساد است که فرشتگان نیز در اعتراض پنهانی خود به خلقتِ آدم همین فساد کردن او را بهانه کردند و ریختن خون را نیز افزودند که آن بارزترین ظهور عینیِ فساد است. (بقره:30)
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.