سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اسلام تايمز:

آیا ترور "براهمی" انقلاب تونس را شعله ور خواهد کرد؟

ترور "محمد البراهمی" موجی از اعتراضات را در شهرها و استان های تونس بوجود آورده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از اسلام تايمز، بانک ها و مراکز مبادله در تونس تعطیل شدند و همه سفرهای هوایی لغو شده و کشور در معرض موج جدیدی از خشونت قرار گرفته است.

براهمی رئیس قبلی جنبش " الشعب " بود. در سال 2005 جنبش الوحدویون الناصریون را تشکیل داد که در زمان ریاست جمهوری زین العابدین بن علی اجازه فعالیت نداشت. این اقدام او باعث شد دوبار بازداشت شود. در اعتراضات " سیدی بوزید " مشارکت فعال داشت که بعدا منجر به سرنگون شدن بن علی شد. 

بعد از انقلاب تونس با کمک دوست خود احمد الصدیق، جنبش الشعب را تشکیل داد و سپس جریان ملی را پایه گذاری کرد. جنبش الشعب از اعضای الجبهة الشعبیه بود و آن ائتلاف لائیکی بود که بیش از صد حزب سیاسی آن را تشکیل داده بودند. 

البراهمی در دانشگاه به جبهه موسوم به " الطلاب العرب التقدمیین الوحدویین " پیوست و فعالیت خود را در آن ادامه داد تا اینکه در 2005 جنبش " الوحدویون الناصریون " را تشکیل داد. این جنبش اجازه فعالیت نداشت و به طور پنهانی فعالیت می کرد تا اینکه انقلاب تونس رخ داد و جنبش الشعب را تشکیل داد تا اینکه در هفتم ماه جاری به دلیل مشارکت خود در الجبهة الشعبية از آن برکنار شد. 

براهمی 58 ساله به عنوان عضو مجلس موسان انتخاب شد اما همچنان از حزب اسلامی حاکم جنبش " النهضة " انتقاد می کرد. با وجود نزدیکی فکری به رئیس جمهور موقت از بیشترین منتقد ترین افراد ائتلاف حاکم بود وخواستار پایان شرعیت فعلی و استعفای حکومت و اجرای انتخابات ریاست جمهوری شد.

 ترور براهمی دومین ترور در تونس بعد از سقوط بن علی است، در فوریه گذشته هم شکری بلعید ترور شد که منتقد حزب اسلامی النهضة بود. در 25 ژوئن جاری خبر ترور براهیمی منتشر شد که او را در مقابل منزلش به تیر بستند و بدین ترتیب موجی از اعتراضات تونس را فرا گرفته است. تونس در سایه دعوت مخالفان لیبرال که خواستار براندازی جنبش اسلامی النهضة هستند، روزهای سختي را انتظار می کشد. مخالفان خواستار منحل شدن حکومت و تشکیل حکومت نجات ملی  هستند. نخست وزیر این درخواست را رد کرده است و آن را ضربه به دموکراسی دانسته است. 

دوره انتقالی در تونس بعد از سرنگونی بن علی تا حدی متصف به حکومت مسالمت آمیز بود، حرکت النهضة الاسلامیه با احزاب لائیک کوچک مشارکت هایی داشت، اما حکومت اینک برای بهبود وضعیت اقتصادی تلاش می کند که با انتقاد لائیک ها روبرو شده است و آنان می گویند حکومت جلوی فعالیت سازمان های سلفی را نمی گیرد و در این مورد کوتاهی می کند. 

حکومت ترور البرهمی را به جماعت ناشناسی از سلفی های تندرو نسبت می دهد و می گوید: شش نفر از آنان هنوز فراری هستند. اما براندازی مرسی توسط ارتش مصر در 3 ژوئن به دنبال اعتراضات گسترده علیه او، حماس معارض در تونس را شعله ور کرده است. 

راشد الغنوشی، رئیس جنبش النهضة می گوید: ترور براهمی با هدف تعطیل کردن روند دموکراسی انتقالی در تونس و خاموش کردن نمونه موفق منحصر به فرد در منطقه به ویژه بعد از خشونت ها در سوریه و مصر و لیبی، صورت گرفته است. وی در گفتگو با رویترز می گوید: تونس هرگز سناریوی مصر را در پیش نخواهد گرفت و حکومت ادامه خواهد داشت. 

قابل ذکر است که این ترور در روز عید جمهوری تونس اتفاق افتاد که در هفته های آینده آماده رأی گیری برای قانون جدید قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بود. رئیس جمهور تونس دعوت به آرامش کرده است اما به نظر می رسد تونس شاهد بیشتری از ناآرامی خواهد بود. وزارت کشور تونس تصویری از یک سلفی تندرو به نام بوبکر بن الحبیب را منتشر و او را متهم به ترور براهمی و شکری بلعید کرده است. 


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.