سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اینفورمیشن کلیرینگ هاوس:

بازگشت مصر به دوران حسنی مبارک

درخواست السیسی از مردم مصر برای حمایت از ارتش جهت مقابله با خشونت و تروریسم، مانند چراغ سبزی به نظر می‌رسد که قرار است از سوی مردم، برای قتل عام بیشتر، به ارتش مصر نشان داده ‌شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه تحلیلی "اینفورمیشن کلیرینگ هاوس" در مقاله‌ای به قلم "فینیان کانینگام"، کارشناس و تحلیلگر امور بین الملل می‌نویسد: ژنرال السیسی، دیکتاتور نظامی مصر کار خطرناکی را شروع کرده که عواقب خانمان سوز و مخربی در پی خواهد داشت. السیسی این هفته در تلویزیون دولتی مصر، مردم این کشور را به برپایی اعتراضات خیابانی گسترده فراخواند تا بدین ترتیب، "تروریست‌"هایی را که به گفته وی موجب بی‌ثباتی  امنیت ملی مصر شده‌اند، سر جای خود بنشاند.
وی همچنین مدعی شد که چنین نمایش قدرتی از سوی مردم، به ارتش مصر اجازه می‌دهد تا برای برقراری مجدد نظم، از خشونت استفاده کرده است به خشونت بزند.


*** السیسی مشغول عوام فریبی و سرپوش گذاشتن بر جاه طلبی‌های خودخواهانه خویش است
سخنرانی تحریک آمیز رئیس امنیت ملی مصر، به مثابه وارد کردن این کشور ــپرجمعیت‌ترین کشور منطقه ــ به جنگی داخلی است.
چیزی که در این رابطه بسیار زشت و شرم‌آور است، این است که ژنرال عبدل فتاح السیسی بیش از اندازه مشغول عوام فریبی است و قصد دارد تا با تحریک خشونت، این حقیقت را که خود وی کسی است که قوانین و قانون اساسی این کشور را نقض کرده است، پنهان کند.
ظاهرا السیسی، به عنوان فرمانده ارتش مصر، وظیفه دارد که از کشور در برابر هر گونه آسیبی محافظت کند اما به نظر می‌رسد که او به جای این کار، کشور را در هرج و مرج و درگیری غوطه ور ساخته است تا از این طریق بر جاه‌طلبی‌های خودخواهانه خویش سرپوش بگذارد.


*** خانواده مرسی ارتش مصر را به آدم ربایی متهم کردند
در سوم جولای، ژنرال السیسی وزیر دفاع مصر بود که محمد مرسی، رئیس‌جمهور این کشور را برکنار کرد. نزدیک به 3 هفته از آن روز می‌گذرد اما تاکنون هیچ کس از رئیس‌جمهور برکنار شده مصر اطلاع چندانی در دست ندارد. حتی خانواده وی نیز از محل نگهداری مرسی اطلاعی ندارند و ارتش مصر را به آدم ربایی متهم کرده‌اند.
در همین حال، السیسی که همزمان ریاست شورای عالی نیروهای نظامی مصر را نیز برعهده داشت، یک قاضی ارشد را به عنوان رئیس‌جمهور موقت مصر منصوب کرد و نظارت تشکیل این دولت غیرمنتخب را بر عهده گرفت. این دولت غیرنظامی، تنها به عنوان نماینده‌ای از جانب ارتش مصر فعالیت می‌کند و از دیکتاتوری حسنی مبارک با حمایت و پشتیبانی آمریکا (در سال‌های 1981-2011) سرچشمه گرفته است.


*** دیدار دیپلمات‌های آمریکایی و اروپایی از مصر، نشان دهنده حمایت این دولت‌ها از کودتای نظامی است
هر 35 عضو دولت موقت جدید، باقیمانده دوران حسنی مبارک هستند. بسیاری از آنها همکاری نزدیکی با ارتش و نیروهای پلیس مصر دارند. شخصیت اصلی دولت به اصطلاح غیرنظامی مصر، ژنرال السیسی است که جدیدا خود را به عنوان معاون نخست‌وزیر منصوب کرد ـــ علاوه بر سمت‌های قبلی‌اش در وزارت دفاع و ریاست شورای عالی نیروهای نظامی مصر.
دیدارهای تملق آمیز «ویلیام برنز»، دیپلمات ارشد آمریکایی و «کاترین اشتون»، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا از قاهره در هفته گذشته، حاکی از حمایت واشنگتن و متحدان غربی آن، از کودتای نظامی علیه دموکراسی نوپای مصر است.
برنز تا حدودی به طور سربسته گفته است که این اتفاق «شانس دیگری» برای مردم مصر به شمار می‌رود. جای بسی تعجب است اگر او واقعا منظورش این باشد که مردم مصر شانس دیگری برای پیروی از دولت نظامی مصر با پشتیبانی آمریکا، پیدا کرده‌اند که واشنگتن سالانه با 1.2 میلیارد دلار در طول سه دهه گذشته از آن حمایت مالی کرده است.

*** تاخیر آمریکا در تحویل جت‌های جنگنده (اف 16) به مصر، تنها جنبه عوام فریبی دارد
در روزهای اخیر، آمریکا اعلام کرده است که در تحویل جت‌های جنگنده (اف 16) به مصر، تاخیر خواهد داشت. ظاهرا فراخوان جنجال برانگیز ژنرال السیسی  برای اعتراضات خیابانی،‌ دلیل این اقدام بوده است. اما قصد واشنگتن از این کار، چیزی جز عوام فریبی و جلوگیری از انتقاداتی که از آن به خاطر دامن زدن به کودتای نظامی مصر صورت می‌گیرد، نیست.
قابل ذکر است که یکی از مقامات ارشد پنتاگون به واشنگتن پست گفت: «این اقدام برا مجازات آنها (ارتش مصر) نیست. این کار زمان بیشتری در اختیار ما قرار می‌دهد تا با کنگره مشورت کنیم و استراتژی و دیدگاه‌های خود را به آنها توضیح دهیم.» علاوه براین، طبق گزارشات، «چاگ هگل»، وزیر دفاع آمریکا نیز پیش از اعلام تاخیر در تحویل (اف-16 ها)، در این مورد ساعت‌ها با السیسی مشورت کرده است.
کاملا قابل درک است که میلیون‌ها نفر از مردم مصر که در ژوئن 2011، به محمد مرسی رای داده بودند، حس کنند که مبارزه طولانی مدت آنها برای رسیدن به حقوق دموکراتیک خود، توسط همان ارتشی که آنها علیه آن در ژانویه 2011، به پا خواسته بودند، لگدمال شده است.


*** بازگشت مصر به دوران حسنی مبارک
به نظر می رسید که سرنگونی حسنی مبارک در 11 فوریه 2011، شروع دوباره دموکراسی در مصر باشد اما از قرار معلوم، دولت نظامی مصر، در ظاهر دولتی غیرنظامی، به دوران حسنی مبارک بازگشته است.
وقتی که السیسی و دیگر ژنرال‌های مصری دست پرورده آمریکا، مرسی را برکنار کردند، تظاهر می‌کردند که قصد «پیروی از خواسته عموم» و «محافظت از کشور» در برابر خشونت‌های احتمالی بین طرفداران و مخالفان مرسی را دارند. شواهدی وجود دارد که بازرگانان  و سران رسانه‌ها در دوران مبارک، از تظاهرات‌هایی که در مخالفت با مرسی صورت می‌گرفت، طرفداری می‌کردند تا از آن طریق، فضای ناشی از تنش‌های مردمی و ناامنی را تقویت کنند.
هر چند مرسی در طول دوران یک ساله ریاست‌جمهوری خود موجب نارضایتی عده بسیاری شده است، اما با این حال، اخراج وی از دفترش و بازداشت محرمانه او بدون هیچ اتهامی و تعلیق قانون اساسی و انحلال پارلمان، از نظر قانونی تردید برانگیز است. اگر این کار شبیه یک کودتای نظامی به نظر می‌رسد، به این خاطر است که واقعا هم همین طور است؛‌ حتی اگر سیاستمداران غربی و رسانه‌ها خلاف این را بگویند.


*** دولت نظامی مصر در حال انتقام جویی و از پیش رو برداشتن مخالفان سیاسی است
تنها راهی که این دخالت غیرقانونی را قانونی جلوه می‌داد، ادعای نمایندگی از جانب مردم برای حفظ امنیت ملی کشور بود. با این حال، آنچه که اتفاق افتاده، این است که ارتش مصر و بقایای نظام قضایی دوران حسنی مبارک، زمام قدرت سیاسی را از دست انتخاب کنندگان یا به عبارتی رای دهندگان خارج کرده است. تشکیل دولت موقت در اوایل این ماه، بدون آنکه از جانب مردم انتخاب شود، بیانگر این مطلب است.
بازداشت، توقیف و تحت پیگرد قرار دادن صدها تن از اعضای اخوان المسلمین و دیگر حامیان مرسی، به خاطر جرایم به اصطلاح مربوط به دوران حسنی مبارک آنها، روشن می‌سازد که دولت نظامی مصر در حال انتقام جویی و از پیش رو برداشتن مخالفان سیاسی است.
از برکناری مرسی تاکنون، بیش از 200 نفر در برخوردهای خیابانی کشته شده و هزاران نفر مجروح گشته‌اند. بسیاری از قربانیان، از هواداران مرسی بودند در حالیکه ارتش مصر مسئول اصلی این کشت و کشتار بوده است. بزرگترین واقعه مرگبار در تاریخ 8 جولای رخ داد که ارتش مصر به روی هواداران اخوان المسلمین در خارج از مقر گارد ریاست جمهوری در قاهره آتش گشود و موجب کشته شدن 80 نفر و زخمی شدن بیش از 400 نفر گردید.


*** ارتش مصر منتظر چراغ سبز از سوی مردم برای قتل عام بیشتر است
هفته گذشته، عدلی منصور، رئیس‌جمهور موقت مصر در تلویزیون دولتی این کشور سخنرانی تحریک آمیزی انجام داد و گفت: «ما به خاطر امنیت کشور، تا پایان راه به این جنگ ادامه خواهیم داد.» علاوه براین، وی به کسانی که «در پشت شعارهای دروغین پنهان شده‌اند و کشور را به قهقرا می‌کشند» هشدار داد.
منظور رئیس‌جمهور موقت مصر از «شعارهای دورغین» چیست؟ شاید منظور وی شعارهایی مانند «ما از کودتای نظامی حمایت نمی‌کنیم» و یا «مرسی باید به سمت خود بازگردد» باشد.
ایجاد تفرقه در جامعه و بد جلوه دادن مخالفان سیاسی در مصر، این هفته به منتها درجه خود رسید. ژنرال السیسی، بار دیگر در تلوزیون دولتی با عینک آفتابی ظاهر شد و گفت: «مردم مصر باید روز جمعه  به خیابان‌ها بریزند و این اختیار را به من بدهند تا با خشونت و تروریسم مقابله کنم... روز جمعه روزی است که ما، ارتش، مردم و پلیس، با هم متحد خواهند شد.»
درخواست السیسی از مردم برای دادن اجازه و اختیار به ارتش مصر جهت مقابله با خشونت و تروریسم، مانند چراغ سبزی به نظر می‌رسد که قرار است برای قتل عام بیشتر مردم، به ارتش مصر نشان داده ‌شود. در نتیجه پس از قتل عام مردم، دیکتاتور نظامی مصر می‌تواند ادعا کند که او تنها کسی بود که «از جانب مردم»، برای «دفاع از کشور» اقدام کرد.
این بخشی از سیاست فاشیسم است که با اجازه رسمی دولت‌های به اصطلاح دموکراتیک هدایت می‌شود.


برچسب ها: ارتش ، مصر ، چراغ سبز ، مرسی ، السیسی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.