سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بیرجند

خراسان جنوبی بهشت معادن شرق کشور/ معادن غنی در انتظار سرمایه گذار

معادن استان خراسان جنوبی گنج های پنهان شده در دل کویرند که شکوفایی آنها در بخش اشتغال و درآمد ، نیازمند توجه مسئولان برای تامین زیرساختها و سرمایه گذاری بخش خصوصی است.

به گزارش گروه استانها باشگاه خبرنگاران استان خراسان جنوبی یکی از استانهای جدید التاسیس کشور است که به دلیل تاخیر 40 ساله در تقسیم استان خراسان و عدم سرمایه گذاری های لازم طی سالهای گذشته جزء استانهای محروم و کمتر توسعه یافته است.

 این استان امکانات بالقوه  و استعداد مطلوبی در زمینه های مختلف اقتصادی بالاخص معدن دارد که با توجه به شرایط اقلیمی، کمبود بارندگی و قلت منابع آب بایستی سیاست های مناسبی به منظور استفاده بهینه از این استعدادها اتخاذ شود.

 با وجود گروه معدن در دانشگاه بیرجند استان از نظر نیروی تحصیل کرده و کارآمد و متخصص در این بخش بسیار غنی است که می تواند تاثیر شگرفی بر بهره وری و استفاده بهینه از منابع بگذارد.

خراسان جنوبي را مي توان به دليل قرارگيري در موقعيت خاص زمين شناسي، بهشت معادن شرق كشور ناميد.

آلبوم متنوع و ارزشمندي از انواع سنگهاي تزئيني شامل گرانيت،مرمريت،تراورتن مرمر و مجموعه كانيهاي كم نظيري از كانيهاي كروميت،منيزيت ، آزبست ، هونتيت در كنار ذخاير ذخاير فلزي مس ، طلا ، سرب ، قلع و تنگستن ... و خاكهاي صنعتي ارزش منطقه را به وضوع نشان مي دهد.

وجود بیش از 318 معدن فعال و صدها پروانه اكتشاف در استان هر چند قابل توجه است اما معتقديم بسيار بيش از اين مي بايست در رونق اقتصادي استان روي قابليتهاي معدني حساب كرد.

کشف 18 هزار کیلومتر اراضی معدنی از آغاز امسال در خراسان جنوبی، خود گویای این حقیقت است و باید تلاش مضاعف شود تا به سرمایه های نهفته در دل این کویر دست یافت که بتوان برای این استان محروم ظرفیتهای فراوانی هم به لحاظ اشتغال و هم سرمایه گذاری فراهم کرد.

نگاه علاقمند بازارهای جهانی به گرانیت های سبز استان به ویژه پس از اجرای روش برش گرانیت با سیم الماسه که اولین تجربه در ایران بود در تعدادی از معادن گرانیت سبز نشان می دهد که در صورت تمرکز بیشتر و هدفمندتر در این مقوله می توان بسیاری از شاخص های بهره مندی استان را با تکیه بر استعدادهای معدنی بهبود قابل توجهی بخشید.



 خراسان جنوبی رتبه هشتم معدن کشور را دارد/ مس بیشترین فراوانی معدنی استان

خراسان جنوبی از قطب های معدنی کشور است که به لحاظ حجم و ذخیره ماده معدنی مقام هشتم استانهای کشور را به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی به صدور 375 پروانه معدنی برای 37 نوع ماده معدنی در استان اشاره کرد و بیان داشت: نهبندان با 86 فقره پروانه، طبس 68 و خوسف 61 پروانه به ترتیب رتبه اول تا سوم استان را دارند.

علیرضا جمیع گفت: بر اساس نوع ماده معدنی مس با 65 فقره پروانه، آهن 58 و سنگهای زینتی 49 پروانه  فراوانی مواد معدنی در استان خراسان جنوبی را دارد.

وی از صدور 126 فقره گواهی نامه کشف معتبر مواد معدنی با ذخیره 815 میلیون تن در استان خبر داد و بیان کرد:  این گواهی نامه ها برای 39 ماده معدنی بوده است.

جمیع تعداد پروانه های بهره برداری در بخش معدن استان را 317 پروانه اعلام کرد و افزود: در بخش معدن استان برای شش هزار و 200 نفر اشتغال مستقیم ایجاد شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی همچنین از صدور 130 فقره جواز تاسیس صنایع معدنی در استان خبر داد و بیان کرد: با راه اندازی این صنایع برای هفت هزار و 932 نفر اشتغال مستقیم ایجاد می شود.

تحول در بخش معادن استان خراسان جنوبی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان جنوبی با بیان اینكه رویكرد توسعه ای در بخش معدن و استخراج ارز از معادن از برنامه های سالجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت است از تحول در حوزه معادن این استان خبر داد.

جمیع  از بهره برداری معدن مس ماهور و كارخانه فرآوری آن در آینده خبر داد وگفت: معدن مس ماهور از اقدامات خوبی است كه باعث تحول در شهرستان نهبندان خواهد شد و امیدواریم با بهره برداری از این معدن كه دارای ذخائر مس از نوع پورفیری است، ذخایر مس استان افزایش قابل توجهی پیدا كند.

وی به اكتشاف سایر مواد فلزی در معادن این استان اشاره كرد و افزود: سه  پهنه از 13 پهنه اكتشاف مواد فلزی در استان به شهرستان نهبندان تعلق دارد كه چیزی حدود 23 درصد از كل استان را در بر می گیرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، اقدام دولت در بحث اقتصاد مقاومتی را مورد تاكید قرار داد و گفت: اولین گامی كه دولت در بخش معادن و توجه به این بخش در دستور كار خود قرار داد، تشكیل ستاد معادن استانها و اكتشاف معادن فلزی بود.

سرمایه گذاری 133 میلیاردی در بخش معادن استان

معاون امور معادن سازمان صنعت ، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: از مجموع معادن دارای پروانه بهره برداری معتبر خراسان جنوبی مهمترین آنها معادن زغال سنگ، گرانیت، بنتونیت، منیزیت، خاک نسوز و مرمریت است.

 سالاری مهمترین مواد معدنی استان را زغال سنگ، منیزیت و خاکهای نسوز  در رتبه اول و در رتبه های بعدی بنتونیت و گرانیت عنوان کرد و افزود : معادن گرانیت سبز، کرومیت و سنگ آهن ، مرمریت و بازالت منشوری از جمله معادن خراسان جنوبی است که قابلیت صادرات دارد.

 وی گفت: مواد معدنی استان به کشورهایی مانند چین، عراق، ترکیه، ارمنستان، اروپا و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس صادر می شود.



سالاری مجموع سرمایه گذاری اسمی در بخش معادن خراسان جنوبی را 133 میلیارد و 80 میلیون تومان اعلام کرد .

وی با اشاره به صدور 13 فقره پروانه اکتشاف در سال جاری گفت: این نشان دهنده ظرفیت بالای معدنی استان خراسان جنوبی است و باید به این مقوله توجه بیش از پیش صورت گیرد.

وی عنوان کرد: ذخایر قطعی مواد معدنی استان با احتساب ذخایر قطعی گواهینامه های کشف معتبر ، بیش از یک میلیارد و 400 میلیون تن است .

نهبندان نیازمند تامین زیر ساخت برای توسعه/ عدم تمایل سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری

نماینده مردم سربیشه و نهبندان در مجلس نیز در گفتگو با مهر، با اشاره به فراهم نبودن زیر ساختها برای توسعه این شهرستان گفت: نبود این زیر ساختها موجب شده تا سرمایه گذار تمایلی برای سرمایه گذاری در این شهرستان نداشته باشد.

مراد هاشمزهی با بیان اینکه شهرستان نهبندان قطب معدنی خراسان جحنوبی است، گفت: این شهرستان با داشتن 86 فقره پروانه معدنی رتبه اول استان را در بخش معدن دارد.

 وی تاکید کرد: چشم امید مردم به این معادن است ولی مردم بومی از آن سهمی نمی‌ برند و سهم کمی هم که از این معادن برای محرومیت ‌زدایی درنظر گرفته شده واریز نمی‌ شود از این رو اختصاص اعتبار ویژه برای خشکسالی لازم است.

وی خواستار زمینه برای سرمایه گذاری افراد بومی و استخراج معادن شهرستان شد و گفت: افراد بومی شهرستان نهبندان به دلیل بضاعت کم مالی توان سرمایه گذاری در معادن این شهرستان را ندارند و افراد غیر بومی نیز بعد از مدتی از فعالیت در معادن این شهرستان، به دلیل عدم فراهم بودن زیرساخت ها، معادن را به افراد دیگر واگذار می کنند.

وی ادامه داد: با ایجاد کارخانه های فرآوری باید زمینه اشتغال و توسعه این شهرستان محروم را فراهم کنیم.

معدن تنها گزینه تحول اقتصادی در نهبندان/ کمبود منابع اعتباری دغدغه اصلی صنعت و معدن

فرماندار نهبندان نیز  به جایگاه ممتازاین شهرستان دربخش معدن خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: اکنون سئوال این است که چرا ظرفیت وپتانسیل بخش معدن درشهرستان نهبندان، نتوانسته نقش خوبی در ایجادشهرت، اشتغال و توسعه یافتگی این شهرستان ایفاکند.

محمد مهدی عظیمی بیان کرد: با وجود تشدید پدیده خشکسالی واثرات نامطلوب آن براقتصاد منطقه ، تنهاگزینه تحول اقتصادی درشهرستان نهبندان، شکوفایی بخش معدن است که ازاین روباید به طورجدی به آن پرداخته شود. وی به آمار و ارقام حائزتوجه وغنی بودن نهبندان در بخش معدن اشاره کرد و ادامه داد: باید بررسی شود که به چه دلایلی نتوانسته ایم از پتانسیل موجود دربخش معدن برای توسعه وایجاداشتغال و زدودن غبارمحرومیت ازسیمای شهرستان نهبندان بهره مندشویم.

 عظیمی اختصاص درصدی ازدرآمدحاصل ازاستخراج معادن به شهرستان نهبندان راخواستارشد.

وی دغدغه اصلی دربخش صنعت ومعدن شهرستان نهبندان رامسائل ومشکلات مالی واعتباری عنوان کرد وگفت: باید زمینه تأمین اعتبارمورد نیاز واحدهای معدنی و صنعتی شهرستان نهبندان درخصوص مبحث سرمایه درگردش رافراهم کنیم.



لزوم ایجاد صنایع فرآوری زغال سنگ در طبس

شهرستان طبس نیز که به تازگی به استان خراسان جنوبی ملحق شده است از قطب های معدنی استان خراسان جنوبی و کشور است که  با 1.1 ميليارد تن ذخيره زغال ‌سنگ، بزرگ ‌ترين منطقه زغال‌ دار کشور است و نیازمند توجه ویژه مسئولان در بخش فرآوری از این معدنی است.

 فرماندار طبس در این زمینه می گوید: بيش از 100 تا 120 ماده معدني در طبس شناخته شده است و مي توان اين شهرستان را به عنوان يک منطقه معدني شناخت.

احمد طالبیان مقدم به وجود معادن غني زغال سنگ در اين شهرستان اشاره کرد و افزود: متاسفانه  زغال سنگ در طبس فرآوري نمي شود و این حجم زیادی را از منافع اقتصادی شهرستان را عاید کشور های خارجی می کند.

 وی ادامه می دهد: مواد معدني شهرستان مثل فلورين، خام فروشي و به کشورهايي چون آلمان و ترکيه صادر مي شود و داخل کشور هم کمتر کار فرآوري انجام مي گيرد.

وی با بیان اینکه مي توان از هر کدام از مواد معدني موجود صدها مواد با ارزش به دست آورد، گفت: بايد امکانات و صنايع پايين دستي در کنار اين معادن احداث تا از مشتقات موجود به طور بهينه استفاده شود.

وی با تاکید بر اینکه خام فروشی ضربه هاي غيرقابل جبراني به معادن و کشور وارد مي کند؛ تصریح کرد: رصد کردن ظرفيت معدني شهرستان می تواند گام موثری در خام فروشی مواد معدنی شهرستان باشد و این شهرستان را می توان با ایجاد کراخانه های فرآوری به قطب اقتصادی کشور تبدیل کرد.

آمادگی طبس  برای حمایت از سرمایه گذاران

فرماندار طبس از آمادگي براي حمايت از سرمايه گذاران به منظور سرمايه گذاري در معادن طبس خبر داد و بیان داشت: : اين اطمينان وجود دارد که سرمايه سرمايه گذاران يکي، 2 سال بعد از بهره برداري پروژه ها برگشت کند.

وی با تاکید بر اینکه  در اين زمينه دولت نیز از سرمايه گذاران حمايت و موانع موجود را رفع مي کند، ادامه داد: نيروي کار متخصص و تسهيلات در اختيار آنان قرار مي دهیم تا از ظرفيت هاي موجود به طور بهينه استفاده شود.

وي بیان داشت: در حال حاضر اين آمادگي در شهرستان و استان براي حمايت از بخش خصوصي به منظور سرمايه گذاري در معادن طبس وجود دارد.

با توجه به کویری بودن خراسان جنوبی ، توسعه این استان عزم جدی مسئولان را می طلبد تا با معرفی و شناساندن هرچه بیشتر قابلیتهای صنعتی و معدنی، کم کردن سخت گیری های دارای برای جذب سرمایه گذار بخش خصوصی زمینه افزایش اشتغال و خروج از محرومیت این منطقه را به ارمغان آورند./ش

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.