سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اختلاف وزارت دارایی و وزارت جنگ رژیم صهیونیستی بر سر کاهش بودجه

روزنامه البيان چاپ امارات متحده عربي نوشت بودجه نظامي جديد رژيم صهيونيستي، بحث و جدل گسترده اي بين وزارت دارايي و وزارت جنگ اين رژيم ايجاد کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اينترنتي روزنامه البيان ، بودجه نظامي پيشنهادي اسرائيل براي سال مالي 2013-2014 که در ماه ژوئيه در شور نخست به تصويب کنست رسيد و اکنون قرار است پس از دو دور بررسي ديگر به قانون تبديل شود، بحث و جدل گسترده اي بين وزارت دارايي و وزارت جنگ اسرائيل ايجاد کرد. 
مجله تخصصي نظامي «جينز ديفنس» در گزارش اخير خود نوشت موشه يعلون وزير جنگ اسرائيل با کاهش چهار ميليارد و چهارصد ميليون شيکل (يک ميليارد و دويست ميليون دلار) از بودجه وزارت جنگ بين سال هاي 2012 تا 2014 موافقت کرده است زيرا بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل وعده داده است بين سال هاي 2015 تا 2018 بودجه اين وزارتخانه به ميزان چشمگيري افزايش خواهد يافت. بخش اعظم کاهش بودجه مربوط به سال 2014 خواهد بود زيرا قرار است بودجه وزارت جنگ از 58 ميليارد و 400 ميليون شيکل در سال 2013 به  55 ميليارد و 700 ميليون شيکل در سال 2014 کاهش يابد. 
اين ارقام در قالب بودجه اي رياضتي مطرح شده است که هدف آن حل مشکل 40 ميليارد شيکل کسري بودجه اسرائيل است. با اين حال بودجه نظامي اسرائيل بيشترين بودجه در دولت خواهد بود که شش مميز سه دهم درصد توليد ناخالص داخلي و پانزده درصد هزينه هاي دولتي در سال 2013 را تشکيل مي دهد. 
پيش بيني مي شود بحث و جدل بين وزارت دارايي و وزارت جنگ اسرائيل ادامه پيدا کند زيرا وزارت جنگ هشدار داده است کاهش بودجه اين وزارتخانه،‌ اوضاع امنيتي و توانايي ارتش براي مقابله با تهديدات منطقه اي را تهديد مي کند. موسسه «آي اچ اس گلوبال انسايت» اعلام کرد تحولات سياسي در مصر و جنگ داخلي در سوريه و تهديدات مستمر حزب الله در لبنان و فعالان فلسطيني در نوار غزه، به اين معنا است که خطرات امنيتي زيادي همچنان اسرائيل را تهديد مي کند. 
ايهود اولمرت نخست وزير سابق اسرائيل اخيرا اعتراف کرد اسرائيل همچنان با تهديداتي مواجه است ولي تاکيد کرد اوضاع امنيتي اسرائيل هم اکنون در باثبات ترين وضع از سال 1948 تاکنون قرار دارد. 
اولمرت در خصوص تهديدات احتمالي گفت شرايط ايجاب مي کند اوضاع در سوريه را از نزديک زير نظر داشته باشيم ولي نه بشار اسد و نه رهبران احتمالي آينده سوريه از قدرت و نيرو و منابع لازم براي جنگ با اسرائيل در آينده نزديک برخوردار نخواهند بود. 
در خصوص مصر نيز اولمرت به توافقنامه رسمي که همچنان بين اسرائيل و مصر وجود دارد اشاره کرد و گفت رهبران مصر به جاي وارد شدن به ماجراجويي هايي که ممکن است به فاجعه براي مصر تبديل شود بهتر است بر مسائل اجتماعي داخلي متمرکز شوند. 
کاهش يک ميليارد و دويست ميليون دلار از بودجه نظامي اسرائيل در دو سال آينده در صورتي تاثير زيادي خواهد داشت که کمک هاي نظامي آمريکا به اسرائيل کاهش يابد. ارزيابي هاي کنگره آمريکا نشان مي دهد امکان دارد کمک نظامي به اسرائيل 155 ميليون دلار کاهش يابد. علاوه بر آن، همکاري آمريکا و اسرائيل در زمينه دفاع موشکي، کمک نظامي موقت محسوب مي شود و ممکن است هفت و هشت دهم درصد کاهش يابد.







برچسب ها: بین الملل ، اسرائیل ، جنگ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.