سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بررسي سينماي سه بعدي در جهان؛/3

جيمز كامرون و الگوي تمام عيار سينماي سه بعدي

يک سرباز آمريکايي که چهار دست و پايش فلج است، به منظور ماموريتي خاص به سياره پاندورا اعزام مي شود. او بين انجام وظيفه و حفظ دنياي تازه اي که آن را به منزله خانه اش مي داند، سرگردان است.


آواتار

نويسنده و کارگردان: جيمز کامرون
بازيگران: سام ورتينگتن، زويي سالدانا، سيگورني ويور 
162 دقيقه

يک سرباز آمريکايي که چهار دست و پايش فلج است، به منظور ماموريتي خاص به سياره پاندورا اعزام مي شود. او بين انجام وظيفه و حفظ دنياي تازه اي که آن را به منزله خانه اش مي داند، سرگردان است.

جيمز کامرون که دوبار بزرگترين فيلم تاريخ سينما را خلق کرده، يک کمال گراي تمام عيار است. بيش از يک دهه در انتظار نشست تا فناوري هم پاي ايده هايش پيش بيايد و دوربين ها آن قدر پيشرفته شوند که بتوانند آن ايده ها را ثبت کنند.

نتيجه کارش در هر حال تکان دهنده و محيرالعقول بود و تغييري شگرف به هاليوود تحميل کرد.

کار او فقط سودجويي از فناوري سه بعدي نبود که اشياء در هوا شناور شوند و از پرده به سمت تماشاگر پرتاب شوند.

يک دنياي سراسر سه بعدي که سياره اي به شدت مسحور کننده و باورپذير را براي مکاشفه ارائه مي کرد. هر تعداد هم فيلم سه بعدي ساخته شود، آواتار الگوي تمام عياري است که ديگران بايد از آن درس بگيرند.

هرچند اضافه شدن يک بعد به تصوير به روايت قصه و پرداخت شخصيت ها کمک بسياري کرده، اما نمي توان اصطلاح سه بعدي را به کار برد و به تاثير شگرفي که کامرون با اين فيلم بر سينما گذاشته، اشاره نکرد. اين فيلم حماسي که تمثيلي از دنياي غرب است، سينما را به مرحله تازه اي وارد کرد و پرفروش ترين فيلم تاريخ سينما شد که رکوردش تا اين لحظه هم پابرجاست.

تکه برگزيده: سکانس هاي مربوط به پرواز؛ جايي که جيک ياد مي گيرد با قالب جديدش کنار بيايد و بر فراز جنگل پاندورايي پرواز کند.

آواتار تنها فيلمي است که اين ويژگي ها را هم زمان دارد: با دوربين سه بعدي فيلمبرداري شده، به شيوه سه بعدي و نيز آيمکس سه بعدي نمايش داده شده و نامزد دريافت اسکار بهترين فيلم هم بوده است.

کامرون قصد داشت فيلم را در 1999 کامل و روانه سينماها کند اما برآورد هزينه اش چهارصد ميليون دلار شد و هيچ کمپاني توليد فيلمي زيربارش نرفت و پروژه 8 سال معطل ماند./ي2

منبع:ماهنامه فيلم.
برچسب ها: سینما ، سه بعدی ، آواتار
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.