سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سه عنصر پيشنهادي ديپلماتيک فايننشال تايمز به آمريکا براي تعامل با ايران

فايننشال تايمز نوشت: آمريکا و غرب نبايد فرصت ايجاد شده در نتيجه انتخاب "حسن روحاني" رئيس جمهور منتخب را به خاطر پافشاري در خواسته هاي خود درباره برنامه هسته اي ايران از دست بدهند چرا که اکنون زمان آن رسيده که آمريکا با اتخاذ ديپلماسي خلاق با ايران تعامل کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پايگاه اينترنتي اين روزنامه انگليسي در سرمقاله خود نوشت: "آيا تهران مي تواند با غرب به توافق برسد؟" "در حاليکه تهران خود را براي برگزاري مراسم سوگند حسن روحاني در اين هفته اماده مي کند، توجه ها به دستور العمل اصلي امنيت بين المللي معطوف مي شود. در يک سال گذشته بيشترين نگراني آمريکا و متحدانش در خاورميانه درباره تحولات مصر و سوريه بود. با اين وجود هيچگاه نگراني غرب درباره برنامه هسته اي ايران از ميان نرفت. تهران همچنان برنامه هسته اي خود را توسعه مي دهد."

"پس از سالها، انتخاب حسن روحاني به عنوان رئيس جمهور ايران زمينه را براي خوش بيني فراهم کرده است. البته بايد در نظر داشت روحاني به نظام ايران وفادار است. روحاني به خوبي مي داند ايران بايد به سرعت از زير بار تحريم ها خارج شود. "

به نوشته اين روزنامه، "سياستهاي غرب در چند ماه آينده بايد به گونه اي باشد تا از به حاشيه کشيده شدن روحاني جلوگيري کند."

"اکنون زمان ان رسيده است که آمريکا با اتخاذ ديپلماسي خلاق با ايران تعامل کند. اين ديپلماسي بايد داراي سه عنصر اصلي باشد: نخست، آمريکا بايد در برابر درخواستها براي افزايش تحريم ها عليه ايران مقاومت کند. دوم، آمريکا و متحدانش بايد در پيشنهادات خود به ايران تجديدنظر کنند. در دوازده ماه گذشته، آمريکا تلاش کرده است ايران توافق نامه اوليه اعتمادسازي را امضاء کند. بر اساس اين توافق نامه ايران بايد دومين سايت غني سازي اورانيوم خود را در فوردو تعطيل کند، توليد اورانيوم با درصد خلوص بالا را متوقف و تمام ذخاير اورانيوم غني شده اش را از کشور خارج کند. در ازاي اين اقدام ايران، آمريکا و متحدانش پيشنهاد کرده اند تا حدودي تحريم ها را کاهش خواهند داد. غرب بايد در درخواستهاي خود تجديدنظر کند و در ازاي اعطاي امتيازات بيشتر، امتيازات بيشتر نيز بدهد. غرب بايد از ايران بخواهد نصب دستگاه هاي سانتريفيوژ را متوقف کند و به بازرسان بين المللي اجازه دهد از برنامه هسته اي ان بازديد کنند. در ازاي اين سازش، غرب بايد کاهش بيشتر تحريم ها در بخش بانکداري و انرژي ايران را وعده دهد. غرب همچنين بايد به ايران اطمينان دهد در صورت توافق، اجازه دارد به صورت محدود به غني سازي اورانيوم ادامه دهد."

سوم، اکنون زمان آن رسيده است که ايران و آمريکا زمينه را براي برقراري روابط دوجانبه فراهم سازند. هرچند تا کنون ايران با نمايندگان گروه پنج بعلاوه يک مذاکره کرده است، اما اکنون زمان آن فرارسيده است که واشنگتن و تهران زمينه را براي برقراري روابط مستقيم ديپلماتيک فراهم کنند. آمريکا بايد از فرصت ايجاد شده استفاده کند و ايران را وزنه امنيتي مهمي در منطقه به ويژه در ارتباط با مسئله سوريه معرفي کند."

"بدون ترديد آغاز به کار رسمي روحاني دوره تشديد ديپلماسي را در دوازده ماه آينده رقم خواهد زد و برهمين اساس بايد تلاش ها براي توافق بر سر برنامه هسته اي ايران ادامه يابد. امريکا و متحدانش بايد در طلب خواسته هاي خود متحد و مستحکم باشند. البته آنها نبايد فرصت ايجاد شده در نتيجه انتخاب روحاني را نيز از دست بدهند."



تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.