سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

کمبود اعتبار علت کندی مرمت آثار تاریخی مناطق زلزله زده است

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان شرقی کمبود اعتبار علت کندی عملیات مرمت و بازسازی آثار تاریخی آسیب دیده از زلزله است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، تراب محمدی در جلسه کارگروه گردشگری شهرستان اهرعلت کندی عملیات اجرایی و رکود در بازسازی آثار تاریخی آسیب دیده از زلزله شهرستان اهر را کمبود اعتبار دراین حوزه اعلام کرد.

وی، گفت: با وجود این بازار تاریخی و سرپوشیده اهر که از نیازهای اساسی شهرستان بود با بسیج امکانات در کمترین زمان ممکن مرمت و بازسازی شده و کاروانسرای شاه عباسی گوئجه بئل اهر نیز که در زلزله اخیر سال گذشته آسیب دیده بود عملیات مرمت و بازسازی آن نیز از هفته گذشته آغاز شده که امیدواریم با تلاشهای انجام شده تا پایان شهریور ماه قسمتهای آسیب دیده این اثر تاریخی مرمت و بازسازی شوند.

این مقام مسئول همچنین به بازسازی مناره بقعه شیخ شهاب الرین اهری نیز اشاره کرد و افزود: ترمیم مناره این بقعه با 40 درصد پیشرفت فیزیکی درحال اجرا است که با اتمام این مرمت هر دو مناره با یک رنگ فیروزه ای در معرض دید علاقه مندان قرار می گیرد.

دبیر کارگروه تخصصی میراث فرهنگی و گردشگری افزود: در صورت تأمین اعتبارات لازم خانه دکتر قاسم خان اهری و خانه عطایی نیز مرمت و بازسازی می شوند.

وی، در خصوص قول چندین ساله راه اندازی موزه مردم شناسی در خانه دکتر قاسم خان اهری نیز گفت: مطالعات اولیه آن انجام شده و طرح جامع و تفصیلی نیز دراین مطالعات لحاظ شده و این موزه جزو تعهدات ماست که امیدواریم این امر بزودی محقق شود.

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری از آغاز فاز دوم لایه نگاری تپه زردخانه اهر نیز خبر داد و افزود: عملیات مطالعاتی این طرح بزودی با حضور اکیپ های تخصصی آغاز می شود.

وی، در خصوص برگزاری جشنواره ورنی نیز گفت: با توجه به تأکید و پیگیری مسئولین شهرستان در هفته آخر شهریور ماه سال جاری جشنواره منطقه ای ورنی دراین شهرستان برگزار میشود که امیدواریم این امر در توسعه صنایع دستی منطقه نقش اساسی داشته باشد.

محمدی در خصوص نبود هتل در شهرستان اهر نیز گفت: مجوز ساخت هتل به بخش خصوصی دراین شهرستان داده شده که در صورت عدم توانایی مالی لازم مجوز نامبرده لغو و به افراد واجدالشرایط واگذار می شود.

وی، استعداد منطقه ارسباران را در حوزه گردشگری بسیار قابل توجه و درخور تخصیص اعتبارات بیشتر برشمرد و افزود: کارهای قابل توجهی در دولت نهم و دهم دراین حوزه انجام شده که نباید این کارهای مهم دچار حاشیه و مورد غفلت قرار گیرد و با تمام این اوصاف این منطقه بیش از پیش استحقاق امکانات بیشتر و زیربنایی را در حوزه گردشگری دارد .

وی، در پایان افزود: من قبلا هم اعلام کرده ام اگر مسئولیت خود بمانم برای سه سال آینده نیز در حوزه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی برنامه خود را آماده کرده ام.

فرماندار شهرستان اهر منطقه ارسباران را محور توسعه گردشگری و قطب این صنعت در آذربایجان شرقی اعلام کرد و افزود: نباید توسعه و تقویت زیرساختهای گردشگری، مرمت آثار تاریخی مورد غفلت قرار گیرد.

رضا صدیقی گفت: با وقوع زلزله سال گذشته مشکلات متنابهی به این شهرستان بوجود آمد که در بخش میراث فرهنگی نیز آسیب جدی و خسارت قابل توجه به آثار تاریخی این شهرستان بود که متاسفانه با وجود پیگیری های لازم و گذشت قریب به یکسال از پیشرفت قابل توجهی برخوردار نیست و تنها بازار تاریخی و مسجد جامع به شکل کامل بازسازی شده است.

وی، گفت: با توجه به اینکه شهرستان اهر در شاهراه ارتباطی گردشگری واقع شده و همه روزه صدها نفر از مسافران و گردشگران از آثار تاریخی منطقه بازدید می کنند توجه ویژه و اختصاص اعتبارات لازم و کافی برای تسریع در بازسازی آثار تاریخی کاروانسرای گوئجه بئل، گوره درق، خانه قاسم خان اهری، خانه عطایی، و بقعه شیخ شهاب الدین اهری لازم و ضروری است و اگر تدبیر خاصی در تسریع عملیات مرمت صورت نگیرد شاهد خسارت جبران ناپذیر برای این آثار خواهیم بود.

وی، همچنین به پروسه واگذاری کاروانسرای گویجه بئل اشاره کرد و افزود: متأسفانه در واگذاری این گونه مراکز به بخش خصوصی مشکل داریم و با وجود صرف هزینه های هنگقت برای این آثار به نحو شایسته از این مکانها استفاده نمی شود و در این مکانها بسته باشد که باید تدبیر لازم دراین خصوص صورت گیرد.

رئیس کارگروه میراث فرهنگی و گردشگری همچنین خواستار رفع مشکل مجتمع های خدماتی دایلار، سد ستارخان و فندقلوی اهر شد.

وی، گفت: همچنانکه سایر ادارت و نهادها اعتباراتی ویژه و خارج از نوبت را برای بازسازی و تکمیل زیرساختها در سطح منطقه انجام دادند انتظار داریم مجموعه میراث فرهنگی نیز در این خصوص اهتمام ویژه به مناطق زلزله زده داشته باشد.

وی، همچنین راه اندازی موزه مردمشناسی ارسباران را یکی از خواسته های چندین ساله مردم و مسئولان منطقه عنوان کرد و اظهار امیدواری نمود با تدبیر و دستور ویژه این خواسته اهالی محقق شود تا ارزشها و آداب و سنن و پیشینه فرهنگی تاریخی منطقه بیش از پیش حفظ شود.

وی، در پایان از تلاشهای انجام شده از سوی میراث فرهنگی و گردشگری در ساخت مجتمع خدماتی در پارک ولایت قدردانی کرد و خواستار انجام تعهدات شهرداری در پارک مشارکتی ولایت شد.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی اعتبارات تخصیصی به اتمام مرمت آثار تاریخی مناطق زلزله زده را کافی ندانست و خواستار توجه ویژه مسئولین کشوری برای اختصاص اعتبارات لازم به این امر شد.

عباس فلاحی باباجان شهرستان اهر را یکی از شهرهای تاریخی با سابقه و پیشینه تاریخی و فرهنگی درخشان برشمرد و توجه به آثار تاریخی، گردشگری منطقه را در رونق اقتصادی منطقه بسیار مهم عنوان کرد و افزود: امیدوارم با تعامل و همفکری مسئولین کشوری و استانی گامهای عملی در رونق و توسعه منطقه در حوزه گردشگری برداشته شود.

وی، نبود مجتمع های اقامتی در شهرستان اهر را یکی دیگر از نیازهای اساسی این شهرستان عنوان کرد و افزود: تلاش کنیم با صدور مجوزهای لازم و اختصاص تسهیلات بانکی کم بهره ماندگاری گردشگران را دراین شهرستان بیشتر نمائیم.

وی، به کتیبه تاریخی و باستانی روستای شیشه نیز اشاره کرد و افزود: امیدواریم با راه اندازی اکیپ های پژوهشی و تخصصی و باستانی قدمت تاریخی و پیشینه آن بیش از پیش مورد تحقیق و پژوهش قرار گیرد.

عباس فلاحی باباجان خاستگاه اصلی ورنی، جاجیم و گلیم را منطقه ارسباران و شهرستان اهر اعلام کرد و افزود: محصول ورنی یکی از صادرات غیر نفتی استان به شمار می رود که بیش از بیست هزار نفر از اهالی مناطق عشایری و روستایی شهرستان به این امر اشتغال دارند که برگزاری جشنواره صنایع دستی و ورنی به صورت سالانه در منطقه می تواند نقش مهم و اساسی را در بازاریابی تولیدات منطقه و ارتقاء کمی و کیفی ایفاء نماید که دراین خصوص نقش این سازمان می توانذ بسیار پررنگ باشد.

وی، از دیگر خواسته مردم و مسئولین منطقه ارتقاء نمایندگی میراث فرهنگی و گردشگری به اداره مستقل برشمرد و افزود: با توجه به آثار متعدد تاریخی ثبت شده و قرار گرفتن در محور گردشگران استان ایجاد این اداره در شهرستان اهر ضروری است. /س

 

برچسب ها: کمبود ، اعتبار ، تاریخی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.